daar inderdaad de kern van alles. Zo'n afwijkend beoordelingsinitiatief komt de collegialiteit ten goede. Je streeft naar situaties waarin mensen wat meer dan normaal voor elkaar over willen hebben. Voor mijn gevoel gaat het daar en ner gens anders om.' Het drietal vertelt dan, elkaar nu en dan corrigerend of aanvullend, hoe de beoor delingsprocedure is verlopen. Het idee, nog niet concreet uitgewerkt, kwam voor het eerst ter sprake tijdens een contactbijeenkomst voor het voltallige personeel. Elke dinsdag na sluitingstijd staat er in Pey en Maria-Hoop een der gelijke ongedwongen bijeenkomst op het programma, ledereen kon vrijelijk een oordeel geven over het al of niet op stellen van een beoordelingsformulier voor directie en afdelingshoofden. Toen de dames en heren onder elkaar zo'n beetje hadden uitgemaakt wat men wil de en er twee collega's waren gevonden die bereid bleken de administratieve ver werking van de afzonderlijke beoorde lingsformulieren op zich te nemen, kreeg iedereen gelegenheid naar eigen goed dunken een oordeel uit te spreken op grond van dertig criteria. Op elk onder deel varieerden de keuzemogelijkheden van onvoldoende via voldoende of goed naar zeer goed. Negatief oordeel ook van een motivering voorzien De voor de hand liggende vraag luidt of de resultaten sterk uiteenliepen. 'Dat viel reuze mee,' herinnert Daan Driessen zich van de bijeenkomst waar onder leiding van de twee aangewezen woordvoer ders de totaaluitslag werd besproken en gemotiveerd. Daan Driessen: 'Af gesproken was dat dit tweetal met de directie en de beide afdelingshoofden zich zou buigen over een verzamelfor- mulier dat onze gezamenlijke beoorde ling zou weergeven. Maar je hebt er na tuurlijk geen bliksem aan wanneer bij een negatief oordeel over bepaalde on derdelen iedere motivering ontbreekt. Daar is geen mens die beoordeeld wordt mee gebaat. Bovendien hou je altijd een zekere kans op misverstanden. Je hebt als personeelslid misschien niet steeds zicht op alle argumenten die bij de keuze van een bepaald beleid een rol hebben gespeeld. Maar ook dan juist is zo'n pro cedure zinvol, want het geheel kan ver helderend werken als er een toelichting komt van directiekant. Je weet dan het waarom ten minste.' Of er bepaalde minpunten naar voren werden gebracht? Het directionele ver mogen om begrip op te brengen voor problemen signaleerde een enkeling in een adem met het uitblijven van maatre gelen ter verbetering. Met betrekking tot de mogelijkheden tot contact tussen be- stuurderen van de bank en het perso neel, zou Daan Driessen persoonlijk wat frequenter contact best plezierig vinden. De beide vrouwelijke deelnemers aan het gesprek staan stil bij het gesigna leerde tekort aan inzicht omtrent cursus mogelijkheden. Annie van Heel: 'Je zou er best meer over willen weten. Vooral voor vrouwelijk personeel kon er gerust uitvoerige aandacht aan geschonken worden. Ben je eenmaal getrouwd, zo is mijn ervaring, dan blijf je voortaan ook maar zitten hoe je zit. Je hebt het idee dat dan de bank redeneert: dat duurt met haar toch nog maar hooguit een paar jaar en dan zijn we die kwijt. Daar gaan we geen kosten meer voor maken. Vooral geen dure cursussen.' Voor Annie van Heel hoeft dat nog lang geen uitge maakte zaak te zijn. Er zou met iedere gehuwde werkneemster in een open ge sprek over haar verdere toekomstplan nen gesproken moeten worden. Overigens geeft het Middenlimburgse drietal als om strijd te verstaan dat het in hun persoonlijke situaties geweldig meevalt met de mogelijkheden tot in spraak. 'We hebben een bank waar ie dereen zich behoorlijk vrij voelt. Het gaat er allemaal nogal soepel aan toe. Proble men kunnen volop naar voren gebracht worden.' Resultaten op bepaalde punten al merkbaar Zelfs zijn er al concrete resultaten aan wijsbaar- als uitvloeisel van de beoor delingsprocedure. Er kwam een verlof reglement dat bepaalde onbillijkheden voorkomt in gevallen waar veelvuldig snippermiddagen genomen worden als de bank ook 's avonds moet draaien. Ook zijn in onderling overleg de vakan ties geregeld. Daarover zegt directielid Ben Bartholomeus desgevraagd: 'Het is me veel liever dat de personeelsleden onderling iets afspreken dan dat men moet zeggen: kijk, daar komt hij weer met iets aanzetten. Als enige stelregel van mijn kant heeft gegolden dat ik het onverantwoord vind wanneer er meer dan drie mensen tegelijk met vakantie gaan. Die vakantieperiode blijft natuur lijk altijd problematisch. Kom je pas laat aan de beurt, dan ben je gewoon de klos. Dan moet je een paar maanden ex tra aanpoten eer je er eindelijk zelf eens tussenuit kunt.' Wat vindt Ben Bartholomeus als direc tielid persoonlijk het voornaamste nut van de beoordelingsproef? Hij: 'ledereen wordt verplicht zich eens nadrukkelijk te verdiepen in het werk waarmee chef of directeur belast is. Daar komen zaken uit naar voren waar wij normaal vermoede lijk niet over zouden horen. Je volgt een bepaald beleid, terwijl het misschien heel best mogelijk is dat je personeel daar een geheel verkeerde uitleg aan geeft en zich afvraagt: hoe kan hij in 's hemelsnaam nou zoiets doen. Voor mij persoonlijk althans had ik stellig het idee dat bepaalde dingen foutief overkwa men op het personeel. Voor zover dat door de uitslag van een beoordeling be vestigd wordt, kun je alles nog eens ver duidelijken en toelichten. Ook kwamen er dingen als knelpunten naar voren waarvan ik dacht dat ze absoluut van zelfsprekend waren. Ik had er nooit bij stilgestaan en er konden heel goed zo danige veranderingen aangebracht wor den dat voortaan wel alles gladjes ver liep.' Zijn plan voor de opzet van een persoon lijk beoordelingsformulier heeft de Lim-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1978 | | pagina 28