Kamerbrede sound 1 ia McGuinn, Eric Clapton, Bob Dylan, Rod Stewart, Jimmy Page en Lou Reed zijn slechts enkele van de gelukkig nog vrij gro te groep voorbeelden daarvan. Op de een of andere manier in grotere of mindere mate is de invloed van The Beatles echter steeds weer merkbaar. Zij ontwikkelden zich in de breedte: per fectionering van het muzikale peil en van de weergave- en opnametechnieken. Een van die artiesten uit dit zogenaamde betere milieu, de 'arrivés', is Jeff Lynne, guitarist en vocalist van het Engelse Elec tric Light Orchestra, een zevenmansforma tie, onstaan uit The Move en toonaange vend in de orkestrale rock-muziek. Naast enkele hitsingles, zoals Roll Over Beethoven, Showdown, Ma-Ma-Ma Belle, Evil Woman, Livin' Thing en Mister Blue Sky, moet ELO het vooral hebben van elpeewerk, wat haast niet anders kan, als je het muzikale recept, de meestal zeer gelijk matige 'kamerbrede' sound, in beschou wing neemt. Daarbij zijn vooral de elpee Eldorado en de laatste dubbelspeler Out Of The Blue mijl palen, die de groep kwalificeren als een veelzijdige en zeer fantasierijke eenheid, die bovendien op het podium kan waarma ken wat zij op de plaat presteert. ELO benut niet alleen alle verworvenheden van de rock en de pop sedert haar ont staan, maar slaagt er ook in herkenbaar te Vernieuwing in de popmuziek is een zich steeds herhalende vraag van critici, platen maatschappijen, de luisteraar en vaak ook van de artiest zelf, die uitgekeken is op zijn muziek en het nu weieens over een andere boeg wil gooien. Maatschappelijke omstandigheden spelen bij die vernieuwing een grote rol. Naast uit stekende muziek hebben The Beatles in de jaren zestig gezorgd voor een algehele maatschappelijke turnaround en een muzi kale omwenteling, die sindsdien door geen enkele andere artiest of groep is geëve naard. Na het uiteenvallen van The Beatles zijn er legio pogingen ondernomen een vernieu wing in de popmuziek tot stand te brengen, die even zo vele keren gedoemd waren te mislukken. Periodes van nieuwe pogingen werden af gewisseld met periodes waarin telkens werd teruggegrepen naar de dagen van weleer. De vele re-releases zijn daar type rend voor. Nu is het natuurlijk niet zo, dat er sinds The Beatles geen noemenswaardige arties ten meer op de voorgrond zijn getreden. Integendeel. Robbie Robertson, Brian Wil- Rond 1969 ontstond bij Roy Wood, de be langrijkste man binnen The Move, het idee een groep te vormen die klassieke en rock muziek zou combineren. Na een sedert 1967 succesrijke singleperi ode van The Move, werd de groep steeds meer gezien als een gewone popgroep, een van de vele. Deze reputatie en het feit dat een nieuwe impuls niet kon worden gereali seerd, was de oorzaak van het aantrekken van Jeff Lynne, daarvoor werkzaam bin nen de groepen The Nightriders en The Idle Race, als medegestaltegever aan het idee van Roy Wood. Dat uiteindelijk Wood het ging zoeken in de groep Wizzard, was voornamelijk van wege de vaak absurde uitvallen die Jeff Lynne op elk moment kan produceren. Het blijft jammer dat een multi-instrumen- talist als Roy Wood op zo'n manier lang zaam is verdwenen in de vergetelheid. Na contractuele problemen en de grote ver schillen van mening binnen The Move over de richting die de groep in de toekomst zou volgen, werd de formatie in 1971 opgehe ven en ontstond ELO, na het vertrek van Wood bestaande uit Jeff Lynne, Bev Be van (drums), Richard Tandy (keyboards), Mik Kaminski (viool), Hugh McDowell (cello), Melvyn Gale (cello) en Kelly Groucutt blijven en niet te vervallen in het gevaar lijke voorspelbaarheidswerk van bijvoor beeld een groep als Procol Harum. Jeff Lynne presteert het telkens weer voor de dag te komen met goed songmateriaal, zowel qua tekst als muziek. Zijn invloed binnen de groep is groot, hij is de motor en niet alleen door zijn soms vreemde karak teruitspattingen, die vaak een dominerende uitwerking moeten hebben. De invloed van The Beatles op het werk van Lynne is treffend. Men zou kunnen zeggen dat hij de strijkstok heeft opgeno men die The Beatles na Strawberry Fields Forever en I Am The Walrus lieten liggen. Mr. Kingdom van de elpee Eldorado is bij voorbeeld typerend voor die invloed. Het nummer is ronduit een kopie van Across The Universe. The Electric Light Orchestra zet je dus in het rijtje topformaties die al een hele tijd meedraaien en waarvan je echt niets ver- nieuwends moet verwachten. Het is ge woon goed en het blijft goed. Ed Hulsbosch Discografie: The Electric Light Orchestra (1971), ELO II (1973), On The Third Day (1973), Eldorado (1974), Face The Music (1975), A New World Record (1976), Out

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1978 | | pagina 15