INSTARIEF fcATSVINDT IN: uitgestrekt voor het scherm liggen. Ja beslist, ik geloof dat er mede door de praktijktrainingen ditmaal minder gele genheid was tot gesprek. Ik heb daar wel behoefte aan. Als ik zie wat som migen ervan maken terwijl ze dat 'reizen' er toch maar bij doen, dan heb ik daar gewoon respect voor. Om begrip te kwe ken voor de situaties waarin bankmen sen zich bevinden hebben we verleden jaar aan boord ook doelbewust perso neel van de boekingsafdeling bij Tor Line laten meedraaien. Zo kweek je weder zijds begrip in plaats van ergernis over het feit dat een bank het 'misschien weer eens niet weet'. Je benut van de andere kant de presentaties aan boord om te proberen mensen enthousiasme bij te brengen. Kijk, het bezorgt me wel hartzeer ais ik zie hoe mensen ons min of meer negeren omdat ze menen in hun omgeving Tor Line toch niet kunnen ver kopen door de afstand tot ohze vertrek- haven of omdat ze last van zeeziekte hebben. Af en toe ben ik wel jaloers op de collega's van Ketel. Dankzij deze vak beurs aan boord kan de rederij haar schip aan honderden mensen laten zien. En het praat in een verkoopgesprek aan de balie o zo gemakkelijk over iets wat je met eigen ogen gezien hebt.' Evers heeft tot zijn voldoening kunnen vaststellen dat 'zijn' Tor Line van meet af aan volop meedraaide in de verkoop van groepsreizen. Het aantal verzoekjes om medewerking aan informatieve bijeen komsten over deze materie dat hem rechtstreeks van de banken bereikt of via de districtsreisadviseurs van de Cen trale Rabobank blijft groeien. Wim Evers: 'In de manier waarop de voorbereidin gen zich nu voltrekken bespeur ik de za kelijke opstelling die de banken zijn gaan innemen met betrekking tot de reizen- verkoop. Er zijn banken die in combinatie een groepsreis aanbieden, en onderling heel soepel een centraal boekingspunt aanwijzen. Dat betekent voor de betrok kene wel een extra belasting. Nu ga je ting om daar intensief mee bezig te zijn. Je kunt het publiek nu in twee categorie- en onderverdelen. De ene groep komt zeer gedegen informatie halen; een ge deelte van de kleinere banken be schouwt het als een leuke kijkdag ter af wisseling. Klanten uit de eerste groep willen bijvoorbeeld van je horen dat ze nu ook voor het eerst bestemmingen in Portugal uit ons programma kunnen ver kopen. Anderen daarentegen kun je mis schien behulpzaam zijn met wat tips be treffende de verspreiding van je pro gramma's. Weet je, naarmate die dingen tot ware encyclopedieën uit gaan groei en wordt een gerichte verspreiding na tuurlijk wel wenselijk. Die dingen delen gemakkelijk uit hoor, en dat is allemaal prima-prima wanneer mensen die met zo'n gids de deur uitgaan ook het idee hebben dat in dat boekwerk hun vakan tie begint. Dat bereik je eerder met een beetje doorvragen wanneer aan de balie iemand blijk geeft van interesse voor een Spanje-reis. Wilt u luxe, stilte, gezel ligheid, vertier, met de bus, per auto of met het vliegtuig zijn dan een paar van de nadere bijzonderheden die ik graag horen wil. Maar hoe vaak wordt dat alle maal niet gevraagd en krijgt zo'n mens lukraak maar wat programma's in han den gedrukt? Om vervolgens naar alle waarschijnlijkheid te verdrinken in infor matie terwijl ze via een simpele vouw op een bepaalde pagina of een visitekaartje dat ter plaatse wordt vastgehecht veel beter geholpen zou zijn. Eenmaal thuis vindt ze de gewenste bestemming zo gemakkelijk weer terug. Ik bedoel maar.' Wim Evers (Tor Line) Als er stimulansen bedacht moeten wor den ter bevordering van het bezoek aan informatiehutten, dan heeft Tor Line-Wim een reputatie op te houden. Hij haalde in het verleden al eens de schaatser Ard Schenk als publiekstrekker zijn winkeltje binnen; vorig jaar gooide hij hoge ogen met de plaatsing van een flipperkast en dit jaar bundelde hij zijn voornaamste verkoopboodschappen in een krant. Om, anders dan bij de doorsnee-folder, zeker te zijn van een zorgvuldige bestudering gaven de samenstellers hun krant een prijsvraag mee, gebaseerd op de inhoud. Er viel een personenauto te verdienen, compleet met 'getinte ruiten, kamer breed tapijt en wielen voorzien van sier- doppen'. Het resultaat mocht gezien worden: er kwamen 96 foutloze inzen dingen binnen, met een overgelukkige Johan ter Haar uit Lichtenvoorde als uit eindelijke winnaar. Wim Evers: 'Zonder die krant zou ik een onzeker jaar tege moet zijn gegaan waar het de vraag be treft of de bankmensen voldoende over onze mogelijkheden geïnformeerd wa ren. Het programma met alle noviteiten was nog niet beschikbaar. Ik kreeg aan boord de indruk dat er nu meer gehaast dan vorig jaar gewerkt moest worden. Je merkte ook aan het teruglopende bezoek van de filmverto ningen wel iets. Vrijwel niemand zag je

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1978 | | pagina 5