indrukken van een rondvaart Beste allemaal, Zutphen, zondagavond /I - Hoe staat het leven bij jullie? Alles wel aan boord? Ik begin langzaam maar zeker ook weer min of meer in mijn normale doen te raken. Het was me anders wel een uitputtingsslag. Als je in negen dagen tijd zo'n 1375 wildvreemde mensen over de vloer krijgt, dan weet je af en toe niet waar je bekeerd bent. Je zou er compleet van overstuur raken, ondanks je capaciteiten die berekend zijn op 142 personen. Hoe die lieve Christina dat de voorbije 3 jaar heeft volgehouden, het blijft me een volslagen raadsel. Dat zij het echt niet langer aankon, is me inmiddels wel duidelijk geworden nu ik voor het eerst aan den lijve heb ondervonden wat het zeggen wil te fungeren als varend informatiecentrum voor reismensen van de Rabobanken. Ik was gewaarschuwd, dat wel. Christien, de schat, ze had geen woord teveel ge zegd toe ze me in onze gezamenlijke thuishaven even apart nam nadat ik als haar opvolgster was aangewezen. Hou oren en ogen wagenwijd open, had ze ge zegd. Zo leer je het vak gauw genoeg. En denk erom, het hoofd koel houden. Nou had ik daar toevallig geen enkele moeite mee. Tjonge, wat was het fris toen we in Den Bosch van stapel Hepen. Je zou er koude rillingen van krijgen met zulk een wa tertemperaturen. In Venlo, Rotterdam, Amsterdam, Kampen, Sneek en Arnhem waar we vervolgens ankerden, was het al geen haar beter. Maar al dreigde je op bepaalde momenten haast onder de voet te worden gelopen bij al die drukte, de sfeer aan boord was hartverwarmend. Ik fungeerde als workshop, zogezegd. Toch wel iets om trots op te zijn, zoiets over komt ook lang niet alle passagiersschepen. En al die bezoekers maar werken en win kelen. Ze moeten na afloop wel bek-af zijn geweest. Je had er fanatiekelingen bij hoor. Wisten jullie dat sommigen zich niet eens de tijd gunden op hun gemak te ge nieten van de werkelijk voortreffelijke erwtensoep met toebehoren die ze in de kom buis weer hadden bekokstoofd? Er is wat afgepraat, die dagen. Aan uitwisseling van ideeën geen gebrek. Er was zelfs een soort aanplakbord waarop iedereen schriftelijk zijn suggesties voor collega-reis- medewerkfstfers bij andere Rabobanken kwijt kon. Ik telde in de gauwigheid zo'n veertig inzendingen. Over de meest uiteenlopende onderwerpen. Je kon lezen hoe veel gemak iemand had ondervonden van een kaartsysteem waarop alle bijzonder heden van reisklanten stonden aangetekend. Tot en met de boekingstijdstippen, de plaats van bestemming voor de reis, het gekozen vervoermiddel, en de aan ieder uit gereikte vakantiegidsen. Een ander had iets gevonden ter opfleuring van dat akelige kogelvrije glas in de bankhal: een waslijn behangen met reisprogramma 's. Slim idee, vonden verschillende voorbijgangers. Zij zaten met dezelfde moeilijkheid: er valt qua presentatie met een kogelvrije balie niks te beginnen, en als bezoekers geen reispro gramma's zien liggen dan denken ze dat je daar niet in thuis bent. Het is toch al een produkt dat moeilijk verkoopt. Je kunt veel gemakkelijker televisietoestellen aan de man brengen. Dan heb je tenminste iets tastbaars om over te praten. Zo beluisterde je in de wandelgangen heel wat openhartige ontboezemingen. Aan tafel hoorde ik klagen over het onuitroeibare onbegrip bij een chef. Die negeerde het bestuderen van reisprogramma 's als zijnde werk. Zolang de typemachines maar rammelden toonde hij zich tevreden. En ijzersterk gezegde uit zijn mond: met praten krijg je niks gedaan. Dat lijkt me stug. Hoewel het me feitelijk geen bliksem aangaat zou ik weieens willen weten hoe zo 'n meiske dan in vredesnaam tot resultaten in de reisverkoop moet komen. Gelukkig was haar tafelgenoot een aardige vent. Ook om te zien, al zeg ik het zelf. In plaats van het verwachte pluimpje bij het bereiken van een mijlpaal in de verkoop had diens baas laconiek gezinspeeld op een rondje, te be kostigen door de trotse reizenverkoper. De blijmoedige grijns op het gezicht van de knul had er gelukkig niet onder geleden, zo te zien. Hij was ook een van de velen die zich tijdens de slotbijeenkomst geweldig amuseer den. De mededeling dat als dagsluiting een forum gehouden zou worden, kwam bij de afgepeigerde opvarenden nogal hard aan. Maar de gezichten klaarden ziender ogen op toen iedereen in de gaten kreeg dat het ging om een gefilmd optreden van Farce Majeure waarbij het Rabobankgebeuren centraal stond. De lijfelijke afwezig heid van het vrolijke vijftal lag voor de hand, gezien de aard van het gebodene. Het gezang: 'Alle hens aan dek, straaks gaat dit Raboschip nog op de postbank stranden' loog er niet om, en als ik het goed begrepen heb, maakten die jongens zich ook vro lijk over het streven om de slogan 'een bank voor iedereen' te handhaven tot er voor ieder een bank is. Waarschijnlijk om het weer een beetje goed te maken hadden ze het even later ook nog over de lastpostbank en hun twijfels of het wel mogelijk was om na de beambten nu ook al de postbodes tot bankiers te maken. A propos, hoe zou het komen dat er nu in de loop van de informatiedagen opeens zo weinig gebruik werd gemaakt van de mogelijkheid om toeristische films en diaverto ningen bij te wonen? Christina had me van tevoren nog speciaal attent gemaakt op dit programma-onderdeel, maar in het stemmige bioscoopzaaltje had ik het rijk bijna geheel alleen. Toch wel gelachen af en toe. zoals met die avonturen van een knotse reisinkoper. Als je hem mocht geloven, controleerde hij zowat alles, vanaf het ont werp van de reisgidsen tot en met de temperatuur van het zeewater. Bij al zijn gelet op reizen, keek hij ook nog eens scherp naar de prijzen. Een man van mijn hart, maar hij stond zich uit te sloven voor rijen stoelen die compleet leeg bleven. De Vrijheid-blijheid'-vlag die fier over de workshop wapperde, betekende werk aan de winkel voor menige touroperator. Behalve vrijblijvende kijkers en praters kwamen er concrete opmerkingen en problemen opdagen. Ik laat nu voor het gemak nog maar heel even het nieuwigheidje van de praktijktrainingen buiten beschouwing. Het zou me verbazen als dat initiatief volgend jaar geen vervolg krijgt. Dagelijks stonden er twaalf trainingsbijeenkomsten op het programma. Vermenigvuldigd met een ge hoor van 18 mensen per keer en dat alles gerekend over 9 dagen, kan slechts een conclusie mogelijk zijn: de leergierigheid is lang niet mis. Je kon alle kanten op: bij zonderheden over boekingsprocedures, de problemen bij de verkoop van tickets voor lijnvluchten, juridische en psychologische aspecten in het kader van de reisbemidde- ling of zelfs de juiste hantering van een reisprogramma: 'Een programma is voor de cliënt een plaatjesboek, een lokker om helemaal in vakantiesfeer te komen. Voor u echter is het een stuk gereedschap. De opvarenden hadden het er werkelijk druk mee. Nog nauwelijks bekomen van zo n stoomcursus, zag je ze alweer verder sjouwen. Van de ene informatiehut naar de an dere. Een vernuftige geest, vernam ik, had zoiets a/s een foto-safari uitgedokterd. Wilde je de kans op het winnen van een spirituele kleinigheid niet mislopen, dan was je wel genoodzaakt iedere cabine met een bezoek te vereren. Je kon maar nooit we ten. De foto's van vakantiebestemmingen waar alles om draaide, stonden wel hoogst verdekt opgesteld. Dat een enkeling zich verslikte in de bedoelingen werd hem of haar op heel laconieke wijze duidelijk gemaakt. Wie met de ogen op oneindig een cabine betrad en uitsluitend alle muren aftastte op zoek naar wedstrijdfoto 's, werd aan het slot van zo'n vergeefse speurtocht gevat over de teleurstelling heenge- holpen door opmerkingen als: 'Nee, geen foto's hier. Maar we hebben wel weer allerhande nieuwtjes in ons komende reisprogramma. Kijk maar hier Het zou me vreselijk benieuwen hoe nou al die deelnemende reisorganisaties het evenement hebben ervaren. Een verslaggever van Raboband die zich aan boord op hield scheen zich uitvoerig in die materie te verdiepen. Liever wilde ik daar mijn neus maar niet in steken, dat staat zo bemoeiziek. Maar ik kon het werkelijk niet helpen dat ik zo hier en daar - puur toevallig hoor - toch wat flarden uit gesprekken opving. Die boot moet blijven, waren de aangesprokenen zonder uitzondering van oordeel. Ze beschouwden het allemaal als een weergaloze mogelijkheid om in korte tijd, zon der overdreven kosten intensief te 'communicerenmet honderden behartigers van hun belangen. Het zal je maar gezegd worden als welgeschapen passagiersschip. Eer je het weet bombarderen ze je van eenvoudig vervoer- tot communicatiemiddel. Je zou er verwaand van worden. Eentje wist zowaar te vertellen ('en me dunkt, dat zegt toch wel voldoende hoe zelfs de KLM inmiddels het ideetje van een varend in formatiecentrum heeft opgepikt. Zoiets gebeurt ook niet als zo 'n vliegbedrijf het nut er niet van inziet. Alle mensen, wat een complimentjes. Ik begon finaal te blozen. Hopelijk heeft niemand er wat van gemerkt. Eens zien of ze me eind van het jaar weer komen vragen voor het nieuwe feest. Nou. reken maar dat ik ook dan van de partij zal zijn. Op mij kunnen ze rekenen. Tot ziens dan maar? En voor ik het vergeet: nog veel liefs van MS Juliana Afz.: IJsselkade 26, Zutphen Voor de vierde maal in successie hebben de reisorganisaties uit de Rabobank-stal uitgepakt ten behoeve van reismede- werk(st)ers bij de plaatselijke banken. Een rondvaart, kriskras door Nederland, bedoeld ter informatie en oriëntatie over de laatste nieuwtjes van het vakantie front. Hebben de reisorganisatoren met een voldaan gevoel weer voet aan wal gezet na afloop? Rabobank vroeg drie mensen uit de vaste kern van opvaren den een mening. Hierbij hun commen taar op de vraag naar hun voornaamste indrukken en bevindingen. Angélique (Hotelplan) 'Gedurende de 71/2 jaar dat ik nu alweer zo'n beetje voor Hotelplan op pad ben, heb ik die hele opkomst van het reisge- beuren bij de banken op de voet ge volgd. 0 mens, wat is er al niet veran derd. Aanvankelijk had je het gevoel dat de meesten er aan begonnen uit een idee van: ja grappig hoor, dat reizen ver kopen. Er werden je vragen gesteld over dingen die luid en duidelijk in de pro gramma's stonden, en in allerlei opzich ten waren er nogal wat lachertjes. Vol komen begrijpelijk natuurlijk, maar je kijkt als insider toch even op wanneer telkens weer de namen van vakantie plaatsen verkeerd worden uitgesproken. Al tijdens de tweede aflevering van de bootpresentaties bespeurde je ingrijpen de veranderingen. Ze wisten je wel te vinden hoor: dit hadden ze te vragen, en dat hadden ze te zeggen. Je stond er versteld van waar de schuchtere bezoe ker van het eerste jaar nu opeens mee aan kwam zetten. En als je nakeek hoe veel reizigers hij in zijn eentje bijeen harkte, verzwikte je beide ogen hele maal. Ik heb het gevoel dat alles nu aar dig gestabiliseerd is. Men kent het klap pen van de zweep en dat was merkbaar. Een sfeer, vond ik, die ditmaal ietwat tam aan deed. Volgens mij kan zo'n dag toch beter met een bepaald thema ge paard gaan. Zoiets schept de verplich- Fortanier f K.L

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1978 | | pagina 4