riiial daan op improvisatievermogen van de distributie- en magazijnploeg. Op som mige dagen dreigden opstoppingen in de aan- en afvoerkanalen. Tot zelfs in de middenpaden van een magazijnhal ston den bij tijd en wijle de dozen vol vakan tiegidsen metershoog opgetast Het verzendklaar maken van iedere partij nam tijd in beslag, het organiseren van toereikende vervoersmogelijkheden idem dito, maar dank zij het feit dat en kele reisorganisaties, onder voorwaar de van een absoluut embargo op de verspreiding, bereid waren de Rabobank als eerste van reisprogramma's te voor zien, was het mogelijk de distributie te starten tegelijkertijd met de levering aan de andere wederverkopers. Keurig ge sorteerd naar postroute stonden zo voor en na de diverse vakantieboekwerken gereed om uitgeleverd te worden, wach tend op het verstrijken van de embargo- tijd. Voor de veertien postroutes die da gelijks worden verzorgd vanuit Eindhoven, ging de volumineuze extra zending rechtstreeks vanaf Best in de bestelling; de dertig noordelijke postroutes waar voor Zeist geldt als begin- en eindpunt, werden indirect vanuit Best bediend. In het vlaggeschip van de transportvloot, een 23-tons trekker met oplegger wer den de verzendklaar gemaakte pakket ten vanuit Best op transport gesteld naar een tijdelijk gebruikt overslagcentrum van 250 m2 in Zeist; van hieruit werd vervolgens weer de verdere verspreiding geregeld. Met acht hulpkrachten, enkele huur auto's die over extra laadvermogen be schikten plus honderden overuren kwam uiteindelijk zonder noemenswaardige vertraging de krachttoer voor elkaar. In tensief contact (tienmaal daags was geen uitzondering) tussen de afdeling reizen, het magazijnpersoneel uit Best en het transportbataljon bleek een pro baat middel om tijdig in te kunnen spe len op alle mee- en tegenvallers die zich vrijwel dagelijks aandienden. En bij het uitstippelen en bijstellen van hun distri butieplanning doemde voor de betrokke nen steeds opnieuw de vraag op: welke andere materialen komen er nog door? Ook tijdens de ergste pieken in het transport van vakantiegidsen moesten er immers allerlei andere artikelen ver spreid worden. Etalagedecoraties en reclamemateriaal voor de verkoop van vakantiereizen bij- 24 voorbeeld. Maar net zo goed zaten er banken te springen om zakjes suiker of poedermelk. Om nog maar te zwijgen over enveloppen voor de verzending van dagafschriften en dergelijke. Teveel om Het ontbreken van een duidelijk eigen gezicht heeft in de beginperiode van de VPR tot aarzelingen geleid, waarbij som migen de doelstellingen zo onduidelijk vonden, dat men besloot dan maar liever aan de kant te blijven staan. Ook de 'angst' dat de vereniging in de organisa tie niet geaccepteerd zou worden, heeft soms terughoudendheid teweegge bracht en we kunnen er nu rustig voor uitkomen (het lijkt inmiddels bijna een anekdote) dat het hoofdbestuur diverse malen te horen kreeg, dat men geen lid wilde worden, omdat men bang was op een 'zwarte lijst' te komen en daardoor in de carrière geschaad zou worden. (Ter geruststelling: voor zover ons bekend bestaat die lijst niet, bovendien kennen we de in onze vereniging geïnteresseer den inmiddels goed genoeg om te weten dat het niet in hun hoofd zou opkomen om mensen op grond van een lidmaat schap scherp in de gaten te gaan hou den. Trouwens onze coöperatieve struc tuur staat borg voor het recht op vereni ging!) H fi F5 in VPR Postbus336 Veenendaal Er waren voor die onduidelijke houding van de VPR wel enige zwaarwegende ar gumenten aan te voeren. Om te begin nen had de vereniging bij de start inder daad met veel tam-tam precies kunnen aangeven hoever zij dacht dat haar werkterrein reikte en welke zaken zij ver volgens wel eens even dacht op te los sen. De vraag is natuurlijk of alle leden ook zo dachten en of die plannen in de praktijk gerealiseerd konden worden. Zo ja, hoeveel ergernis en onaangename toestanden zou dat opgeroepen hebben bij onze gesprekspartners. Bewust is toen gekozen voor een voorzichtig aftas tende opstelling, waarbij de houding van zowel de Centrale Bank als de plaatse lijke banken bepalend zou zijn voor de verdere ontwikkeling. De lezer kan dat laf noemen men heeft het hoofdbestuur zelfs een aantal malen verweten aan het handje van de Centrale Bank te lopen -, de praktijk heeft geluk kig bewezen dat in een goede harmonie, zonder als kat en hond tegenover elkaar te staan, veel gerealiseerd kan worden en dat wederzijds respect ten grondslag ligt aan de oplossing van veel proble men. Deze houding heeft er inmiddels toe geleid, dat de VPR bij moeilijkheden bij alle instanties een welwillend oor vindt en de bereidheid om gezamenlijk naar oplossingen te zoeken (ook al lig gen niet alle ideeën altijd gelijk parallel). feit dat de personeelsleden in die eerste jaren niet direct duidelijk konden maken wat ze nu precies van de vereniging wil den. Er kwamen zoveel - soms tegen strijdige wensen naar voren, dat een neutrale houding de beste oplossing leek. Maar nu hebben we in een 'discus sienota beleidsuitgangspunten' een visie op tafel gelegd, waarbij zij duidelijk pro beert te maken welke maatschappij-in zichten, welke doelstellingen de VPR hoopt te realiseren. Aangezien de mij toegekende ruimte in Raboband beperkt is, kan ik helaas geen volledig overzicht geven van alle onder werpen die aan de orde komen. Een paar wil ik er echter graag uitlichten om u duidelijk te maken om welke belangrijke zaken het gaat: de medezeggenschap, waarbij de op stellers van het rapport de wijze bedoe len waarop alle betrokkenen gezamenlijk werken en betrokken zijn bij de ontwik keling, hun verantwoordelijkheid kunnen dragen en de besluitvorming tot stand komt. (Dit hoofdstuk omvat onderwer pen zoals overleg op afdelingsniveau, de ondernemingsraad etc.). Eén belangrijke zin uit dit hoofdstuk: 'Het werken binnen de Rabobankorganisatie zien wij als méér dan een manier om in het levens onderhoud te voorzien'; - de arbeidsvoorwaarden in het alge meen en de wijze waarop het hoofdbe stuur meent dat deze tot stand zouden moeten komen; - de fusies tussen aangesloten banken; - wel of geen Rabobank-CAO; overlegorganen binnen de Rabobank organisatie; de verhouding van de VPR tot andere werknemersorganisaties. In de discussies met de achterban rond de definitieve samenstelling van het rap port, zou het VPR-hoofdbestuur graag ook de twijfelaars betrekken die tot nu toe over het lidmaatschap aarzelden. Ze dreigen daardoor hun gelegenheid om daadwerkelijk mee te praten mis te lo pen. En dat zou jammer zijn. Bent u van mening, dat een paar gulden in de maand (min. 2, max. 5, afhankelijk van uw leeftijd) een te grote hap uit uw budget is, dan heb ik een paar goede op lossingen bij de hand: maandelijks één pakje sigaretten minder roken en een achttienjarige is al lid. Buiten het lid maatschap en het maandelijks vereni gingsblad krijgt u een paar schone lon gen op de koop toe! U kunt ook op zon dag een flinke wandeling maken, in- plaats van met echtgenote en kinderen die zich vervelen, te stranden in de zo veelste file. Het spaart zoveel benzine dat zelfs iemand die vijf gulden moet be talen, er nog aan overhoudt. Mocht u toch nog argumenten overhou den om geen lid te worden, wilt u dan onze secretaris Jan Stronks— bellen (080-55 22 81toestel 28): hij zal onge twijfeld ook deze laatste bedenkingen weg kunnen nemen en u graag als lid in schrijven. Een kaartje met naam en adres naar postbus 336 te Veenendaal is trouwens ook voldoende!

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1978 | | pagina 30