The Beatles hadden vet haar, droegen leren jassen, ze scholden, waren betrokken bij vechtpartijen en werden in verschillende kroegen niet toegelaten. De muziek die ze speelden was opgefokte rock, erg beïnvloed door Eddie Cochran en Buddy Holly, niet erg origineel en ze waren geen sensatie. In 1960 maakten ze eens een tournee door Schotland met Johnny Gentle maar ze ble ven meestal in en rond Liverpool en speel den seizoenen in de Star Club in Hamburg, waar ze moordende uren maakten en bijna stierven van de honger. Stuart Sutcliffe verliet toen de groep om zich te concentreren op het schilderen. Hij was eenentwintig, toen hij kort daarna stierf aan een hersentumor. Ondertussen waren The Beatles wat beter geworden - ze hadden wat slechte platen in Duitsland gemaakt, en kregen een vaste schare aan hangers. En muzikaal werden ze steeds be ter; er kwam een eigen sound: een menge ling van klassieke rock en commerciële rhythm and blues; ze waren ruw, oorver dovend, brutaal maar ook opwindend. Ze aapten niet Amerika na zoals alle andere Britse groepen maar klonken zoals ze wa ren: arbeidersklasse, Liverpool, ongekun steld; dat gaf hun kracht en daarom wilde Brian Epstein hen managen. Epstein was de oudste zoon van een suc cesvolle joodse zakenfamilie en hij had in Liverpool een platenzaak. Toen hij voor aan in de twintig was wilde hij acteur wor den maar nu hij de dertig naderde, legde hij zich er maar bij neer om zakenman te zijn. Intelligent, neurotisch en loyaal, pijn lijk gevoelig en beschaafd, uit principe eer lijk en hij had geld. Dus hij vroeg aan The Beatles om hun manager te worden en zij stemden toe. Spoedig daarna werd Pete Best, hun drum mer, eruit gegooid en hij werd vervangen Wat valt er eigenlijk nog te schrijven over de Beatles? Er is al zo vaak aan gerefe reerd, er is al zo veel over geschreven, er zijn talloze biografieën, er zijn al zo vaak bomen opgezet over de invloed die ze (zou den) hebben op de jeugd in de zestiger ja ren. Eigenlijk is dit verhaal onnodig, maar toch wil ik wat vertellen over de beginperi ode. In het begin heetten de Beatles The Quar- rymen en daarna The Silver Beatles en ze waren met zijn vijven: John Lennon, Stuart Sutcliffe, Paul McCartney, George Harrison en Pete Best. Allen waren ze af komstig uit arbeidersgezinnen en dat was de laagste klasse in Liverpool. De enige die wat meer pretenties had was Paul McCart ney die dan wat meer dan de rest geleerd had en Stuart Sutcliffe, die schilderde. De rauwsten in die tijd waren Sutcliffe en John Lennon, die samen naar de kunstaca demie gingen. Lennon was een woesteling. Zijn vader, een zeeman, had het huis al verlaten toen John nog een kind was; z'n moeder was ge storven en hij werd opgevoed door zijn tante Mimi. Tegen de tijd dat hij op de kunstacademie zat was hij een stug ie mand, hij had een grote mond en een slech te reputatie. Hij woedde door Liverpool als een gewonde buffel, alles kapot slaand wat op zijn weg kwam. door Ringo Starr. Best had een harde lom pe manier van slaan, toch wel doeltreffend maar hij was minder scherp, minder slim, minder flexibel dan de andere Beatles en toen verveelde hij hen en ze wilden hem er uit. De echte naam van Ringo Starr was Ri- chard Starkey en hij had gespeeld bij Rory Storme and the Hurricanes, de topgroep van Liverpool in die tijd. Hij was eigenlijk geen goede drummer en hij had het in het begin erg moeilijk tegen de op wraak belus te fans van Pete Best. Hij kreeg een onstui mige doop. Maar hij had een eigen verdedi ging: een nonchalante slag, elastisch op drums en een dosis humor. Intussen gedroeg Epstein zich hls een ma nager. Op het persoonlijke vlak had hij nogal wat remmingen te overwinnen want hij moest druk uitoefenen. Zo liet hij de monstratiebandjes maken en nam deze mee naar platenmaatschappijen. Hij smeekte en hield heftige redes. En nadat hij eerst door Dick Rowe van Decca afgewe zen werd, de belangrijkste producer op het gebied van popmuziek, kreeg hij eindelijk een contract bij EMI. Maar hoeveel tegenstand ondervonden ze: ze waren vies, ze hadden lange haren, hun muziek was alleen maar rauw, het stelde niets voor. De teenagers vonden het echter prachtig, het was muziek om jezelf in uit te leven, waarbij je eens lekker kon zweten ondanks alle waarschuwingen en afkeurin gen van ouders. Velen hielden van nog rau were muziek en kozen the Rolling Stones als idolen, want toen zij bekend werden zeiden hun ouders, dat dit de smerigste mensen ter wereld waren. Daarna kwamen the Pretty Things en dat was nog een graadje erger, maar het hoor de erbij en je kon je mede-teenagers ten minste herkennen. Het duurde voor de jeugd veel te lang voordat ze bij de volwas senen mocht horen. Er werd niet om je me ning gevraagd, laat staan dat er rekening mee gehouden werd. Jongeren bouwden daarom hun eigen wereld. Als deze dan misschien niet beter kon zijn in de ogen van anderen, maakten ze hem maar slech ter. Het werd één grote politieke partij die verder ging dan de landsgrenzen en zij werd sterk omdat zij herkenningstekenen had: een eigen haardracht, een eigen ma nier van kleden en praten, het ageren tegen taboes, het schoppen tegen de gevestigde orde. Zij hadden hun eigen wereld. De teenagers van toen zijn nu twens of dertigers geworden, de muziek is meege groeid. Vele artiesten van vroeger zijn nu belangrijke namen geworden die, wat mu ziek betreft, het voor het zeggen hebben in de platenmaatschappijen. De muziek is moeilijker geworden: symfonische rock. jazz-rock en country-rock. Ook wordt er steeds meer teruggegrepen naar de muziek van vroeger. Er is een leeemte ontstaan voor de teenagers van nu. Wat is er voor nieuwe muziek om je te kunnen uitleven? De Smurfjes? Carolientje? De gescheiden Beatles of de niet meer zo produktieve Rol ling Stones, die trouwens veel te oud zijn? De moeilijke Queen of de schatjes van Smokie? Nee, net zoals vroeger: iets, wat de ouderen tegen de borst stuit: PUNK!!!

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1978 | | pagina 15