.wwwwv^'.v.vv rende bespreking in Scheveningen be staat er gelegenheid zich te oriënteren over de (beeld)kwaliteit van het op band gezette lesmateriaal. Bij wijze van voor proefje is er een bloemlezing samenge steld met flitsen uit de diverse program ma's die deel uitmaken van de introduc tiecyclus. de technische verschillen in de werkwij ze van de betrokken banken niet wezen lijk zijn, dan kan zo'n samenwerkingsver band best zinvol zijn, zeker voor kleine banken. Is het los van de kostenaspecten niet wat voorbarig om hier in ons geval al een samenwerking te overwegen? .Moet iedere bank voor zich dan niet eerst de eigen werkplekken eens goed doorlichten en moeten we dan dat ge heel niet zoveel mogelijk op elkaar af stemmen? We moeten inderdaad tot ie dere prijs voorkomen dat er tijdens deze bijeenkomst bij wijze van spreken al een centraal zaaltje wordt aangewezen waar zich dan over pakweg een maand de eerste bijeenkomst moet gaan voltrek ken. Op het eerste gezicht is ieder van de betrokken banken hier afzonderlijk groot genoeg voor individuele deelname aan het project. Natuurlijk spelen de kos ten een rol. leder voor zich moet zich af vragen hoeveel het hem waard is te be schikken over goed opgeleide mensen. En ook mag de aanschaf van leermidde len geen doel zijn, maar duidelijk middel. Precies zo ligt het bij het stroomlijnen van eikaars werkmethodes. Wil je ten behoeve van het opleiden wat systema tiseren of gelijkschakelen dan bestaat daartegen geen enkel bezwaar zolang het maar middel blijft en geen doel. Welke weg stellen wij ons voor dat er gegaan moet worden om het nieuwe opleidingsproces in gang te zet ten? Daar draait inderdaad alles om. Iedere bank voor zich moet eerst een duidelijk beeld schetsen van de interne situaties, opleidingsproblemen en wen sen. Door die gegevens naast elkaar te leggen ontdek je de verschillen maar misschien ook de gemeenschappelijkhe den en overeenkomsten. Wij willen ie dere bank daar zelf over laten nadenken en zo een besluit oproepen. Inmiddels hebben de Haagse banken dat afzonderlijk gewetensonderzoek achter de rug, met als voorlopige conclusie: een voortzetting van het beraad waarbij de banken individueel zullen opereren bij de aanschaf van leermiddelen en de behan deling van de beschikbare lesstof. De uitvoerige informatie van de beide oplei dingsadviseurs heeft haar uitwerking niet gemist. Ze verduidelijkt waarom in de moderne opvattingen het introduce ren van nieuwelingen geen gebeurtenis meer is maar een proces, waarbij de cur susleider een sleutelpositie inneemt. Hij vervult de rol van smaakmaker in het ge heel; hij is de man die aan de theorie dingen toevoegt of ze in een voor eigen gebruik toepasselijk jasje steekt. Ook werd van de gelegenheid gebruik ge maakt om te wijzen op het grote belang van informatie over de opleidingsactivi teiten. Lambert Stumpel: 'Afdelingschefs die nieuwelingen zo'n introductiecyclus laten volgen moetje uitvoerig op de hoogte houden. Als ze weten wat er ge leerd wordt, kunnen zij daar ook op in spelen. Ze voelen zich er meer bij be trokken. Het gaat leven, ze worden ook enthousiast. Die informatie is het aardappelmeel in de pap.' In ons verzoek om meer informa tie speelt ook de rendementskwestie een rol. Moet elke bank zich individueel bezig gaan houden met haar handjevol nieuwelingen? AnhyoQrel; Daar is geen algemeen gel dend oordeel over te geven. Het gebruik van videobanden vormt er zeker geen beletsel voor. Door de gemakkelijke toe pasbaarheid ervan zijn ze misschien be ter dan wat ook geschikt voor individu eel gebruik per bank. Zodoende onder vang je allerlei verschillen in de onderlin ge werkpraktijk van afzonderlijke ban ken. leder kan de lessen via een toelich ting op de beeldprogramma's helemaal afstemmen op de eigen situaties. Maar een beletsel om samen te werken hoeft de video-apparatuur evenmin te zijn. Als

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1977 | | pagina 29