.wwwwv^'.v.vv
rende bespreking in Scheveningen be
staat er gelegenheid zich te oriënteren
over de (beeld)kwaliteit van het op band
gezette lesmateriaal. Bij wijze van voor
proefje is er een bloemlezing samenge
steld met flitsen uit de diverse program
ma's die deel uitmaken van de introduc
tiecyclus.
de technische verschillen in de werkwij
ze van de betrokken banken niet wezen
lijk zijn, dan kan zo'n samenwerkingsver
band best zinvol zijn, zeker voor kleine
banken.
Is het los van de kostenaspecten
niet wat voorbarig om hier in ons geval
al een samenwerking te overwegen?
.Moet iedere bank voor zich dan niet
eerst de eigen werkplekken eens goed
doorlichten en moeten we dan dat ge
heel niet zoveel mogelijk op elkaar af
stemmen?
We moeten inderdaad tot ie
dere prijs voorkomen dat er tijdens deze
bijeenkomst bij wijze van spreken al een
centraal zaaltje wordt aangewezen waar
zich dan over pakweg een maand de
eerste bijeenkomst moet gaan voltrek
ken. Op het eerste gezicht is ieder van
de betrokken banken hier afzonderlijk
groot genoeg voor individuele deelname
aan het project. Natuurlijk spelen de kos
ten een rol. leder voor zich moet zich af
vragen hoeveel het hem waard is te be
schikken over goed opgeleide mensen.
En ook mag de aanschaf van leermidde
len geen doel zijn, maar duidelijk middel.
Precies zo ligt het bij het stroomlijnen
van eikaars werkmethodes. Wil je ten
behoeve van het opleiden wat systema
tiseren of gelijkschakelen dan bestaat
daartegen geen enkel bezwaar zolang
het maar middel blijft en geen doel.
Welke weg stellen wij ons voor
dat er gegaan moet worden om het
nieuwe opleidingsproces in gang te zet
ten?
Daar draait inderdaad alles
om. Iedere bank voor zich moet eerst een
duidelijk beeld schetsen van de interne
situaties, opleidingsproblemen en wen
sen. Door die gegevens naast elkaar te
leggen ontdek je de verschillen maar
misschien ook de gemeenschappelijkhe
den en overeenkomsten. Wij willen ie
dere bank daar zelf over laten nadenken
en zo een besluit oproepen.
Inmiddels hebben de Haagse banken dat
afzonderlijk gewetensonderzoek achter
de rug, met als voorlopige conclusie: een
voortzetting van het beraad waarbij de
banken individueel zullen opereren bij de
aanschaf van leermiddelen en de behan
deling van de beschikbare lesstof. De
uitvoerige informatie van de beide oplei
dingsadviseurs heeft haar uitwerking
niet gemist. Ze verduidelijkt waarom in
de moderne opvattingen het introduce
ren van nieuwelingen geen gebeurtenis
meer is maar een proces, waarbij de cur
susleider een sleutelpositie inneemt. Hij
vervult de rol van smaakmaker in het ge
heel; hij is de man die aan de theorie
dingen toevoegt of ze in een voor eigen
gebruik toepasselijk jasje steekt. Ook
werd van de gelegenheid gebruik ge
maakt om te wijzen op het grote belang
van informatie over de opleidingsactivi
teiten. Lambert Stumpel: 'Afdelingschefs
die nieuwelingen zo'n introductiecyclus
laten volgen moetje uitvoerig op de
hoogte houden. Als ze weten wat er ge
leerd wordt, kunnen zij daar ook op in
spelen. Ze voelen zich er meer bij be
trokken. Het gaat leven, ze worden ook
enthousiast. Die informatie is het
aardappelmeel in de pap.'
In ons verzoek om meer informa
tie speelt ook de rendementskwestie
een rol. Moet elke bank zich individueel
bezig gaan houden met haar handjevol
nieuwelingen?
AnhyoQrel; Daar is geen algemeen gel
dend oordeel over te geven. Het gebruik
van videobanden vormt er zeker geen
beletsel voor. Door de gemakkelijke toe
pasbaarheid ervan zijn ze misschien be
ter dan wat ook geschikt voor individu
eel gebruik per bank. Zodoende onder
vang je allerlei verschillen in de onderlin
ge werkpraktijk van afzonderlijke ban
ken. leder kan de lessen via een toelich
ting op de beeldprogramma's helemaal
afstemmen op de eigen situaties. Maar
een beletsel om samen te werken hoeft
de video-apparatuur evenmin te zijn. Als