meente, maar ook een Gereformeerde Gemeente in Nederland. Aan een poging de onderlinge verschillen weer te geven waagt de Nunspeetse bankman zich maar niet. 'Dat is niet zo makkelijk in een paar woorden aan te geven,' geeft hij toe. Elders echter valt desgevraagd te vernemen dat het meer gaat om eerver- schillen dan om leerverschillen. Met name in Elspeet blijken de onderlinge scheidslijnen tussen de diverse groepe ringen nog vrij sterk. Het komt tot uiting in de keuze van middenstandszaken waaraan de bevolking haar klandizie gunt. Ook proberen de groeperingen zo veel mogelijk hun eigen onderwijsvoor zieningen in de wacht te slepen, bijvoor beeld scholen waar kinderen gevrij waard blijven van gezangen waartegen hun ouders zijn gekant. Ook het gebruik van schooltelevisie stuit begrijpelijk op verzet bij het deel van de gemeenschap dat principieel bezwaar aantekent tegen het medium als zodanig. Het is dezelfde bevolkingscategorie die ook op grond van bijbelse motieven pertinent weigert verzekeringen af te sluiten. Liever aan vaardt men allerlei risico's. Het treffen van assurantievoorzieningen legt men dan uit als een niet toelaatbare uiting van 'vooruit grijpen'. Men beschouwt het als een gebrek aan vertrouwen in God. In de praktijk van de Rabobank Nunspeet betekent het dat de bank bij het verstrekken van hypotheken nu zelf voorzorgen neemt in de vorm van een hypothecaire belangenverzekering. En kele verdere gegevenheden welke voort vloeien uit religieuze overtuigingen die zo kenmerkend zijn voor de gemeente: de twintigduizend inwoners moeten het ondanks hun fikse belangen in de toeris tenindustrie stellen zonder een bio scoop, terwijl op zaterdagen de cafés om half twaalf sluiten. Zodat een ieder 'voor de zundag thuus kan wezen'. Er bestaat op diverse fronten zeker wel begrip voor mensen die leven uit hun strenge overtuiging. 'Ze hebben hun mo tieven en daar kan ik respect voor heb ben. Laat die mensen in hun vrijheid' is een in Nunspeet alom gehoord geluid, alhoewel een en ander ook veelvuldig vergezeld gaat van de opmerking: 'Men moet alleen niet proberen dat ook dwin gend voor te schrijven aan de rest. Laat men zich niet bemoeien met de wijze waarop anderen de zondag wensen door te brengen. Ik kan het niet hebben dat men mij naar de hel praat.' Volop aanlei ding tot wrijvingen dus te Nunspeet. Ge makkelijk roept de aanwezigheid van massa's toeristen 'in de zware hoek' irri taties op. Men heeft het moeizaam leren ervaren, maar er resteert voldoende wat ergernis verwekken kan. Ook op be stuurlijk gebied blijken de machtsver houdingen danig geïnjecteerd door reli gieuze opvattingen, constateren de voorvechters van het toerisme. Terwijl hij er nog eens goed voor gaat zitten, waagt de Nunspeetse Rabobankdirec- teur een bedachtzame poging tot nuan cering van het totaalbeeld: 'Men moet geen zaken uit hun verband rukken, dat is een van de moeilijkste dingen. De kunst is het evenwicht te bewaren. Maar voor zijn naam. Aan het eind van elke bladzijde is een kort gebed opgenomen. Een bijna Nunspeetse specialiteit binnen de evangelische boekenkraam vormen de tegeltjes met religieuze opdruk. De in Nunspeet vervaardigde produkten vin den wijd en zijd aftrek. Enorm gevraagd, zo blijkt, is Geeske Wiersma's Gebed voor mijn kinderen. 'Als ik er geen 10 van verkoop per week, is het weinig' ge tuigt de Deventer boekverkoper trots terwijl hij het bewuste tegeltje laat zien: 'Leg de namen van mijn kinderen in uw handen/ Graveer gij ze daar met onuit wisbaar schrift/ Laat altijd uw kracht bo ven hun zwakheid staan'. Amper zijn de regels weggeëbt temid den van het onbestemde marktrumoer, of de aandacht wordt onbedwingbaar getrokken door het metalen geluid van een carillon dat over de zeildoeken daken buitelt. Snel wordt het klokkenspel gelokaliseerd: boven de ingang van de plaatselijke Rabobank. De klokkenmast blijkt het resultaat te zijn van naarstig speurwerk naar een passend gemeen schapsgeschenk toen de bank in 1974 hier het onderkomen inwijdde ter onder steuning van drie bijkantoren en eenzelf de aantal zittingen waarmee behalve Nunspeet ook de dorpen Elspeet, Vier houten en Hulshorst en het onder Har derwijk ressorterende dorp Hierden be streken worden. Afhankelijk van het sei zoen worden passanten van de Nun speetse Rabobank nu ieder halfuur ge- tracteerd op een welluidend Merck toch hoe sterk. Grootvaders klok, dan wel een gedragen Land of hope and glory. De verkondiging van Kerst- of Sinterklaas liedjes behoort ook tot de mogelijkhe den, evenals een bloemlezing uit de va derlandse muziekfolklore: In een groen groen knollenland, daar was laatst een meisje loos, al in een blauw geruite kiel Een toegankelijkheid die ook voor invaliden niets te wensen overlaat, kenmerkt de ingangspartij van het Nuns peetse bankgebouw. Het achterwege laten van stoepjes, drempels en andere hindernissen blijkt een stukje doelbe wuste planning met het oog op de aan wezigheid van vele gehandicapten die doorlopend verblijven in de talrijke Nun speetse herstellingsoorden, tehuizen of vakantiecentra. 'De Veluwe staat nogal als kerks bekend ja,' bevestigt bankdirecteur Lokhorst als hij hoort van de ontmoeting met de evangelische boekverkoper. 'Katholiek en protestant, daar is het hier niet mee uit. Zelfs in de hervormde gemeente zijn diverse modaliteiten vertegenwoordigd, leder laten ze eigen predikanten voor gaan, maar wel verenigd binnen de Her vormde Kerk. Er zijn hier wel 4 hervorm de predikanten. Je hebt de gereformeer de bondsrichting en de confessionele vereniging met daarnaast de pastorale bijstand. Bovendien heb je de Gerefor meerde Kerk, de Christelijk Gereformeer den, de Gereformeerde Gemeente en de Nederlandse protestantenbond. De Ge reformeerde Kerk vrijgemaakt (te split sen in binnen- en buitenverband) com pleteert het geheel. Minder gecompli ceerd is het religieuze beeld dat Elspeet biedt. Er bestaat een Gereformeerde ge-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1977 | | pagina 22