Qtieet? A BS. Een concert van de Engelse viermansfor matie Queen is qua show een belevenis van de eerste orde. Het hele gebeuren lijkt op een Engelse voetbalwedstrijd, met dien ver stande, dat de toeschouwers allen achter één team staan en vecht- of steekpartijen ontbreken. Hoog gekwalificeerd bühneper- soneel zorgt voor uitgekiende lichteffecten en staat de groep muzikaal bij op momen ten dat Queen de ingewikkelde, met com plexe zangpartijen gelardeerde songs van met name de laatste elpees live niet waar kan maken. Het veelvuldig gebruik van ta pes met zang- en gitaarpartijen valt wei nigen op, of het zou moeten zijn dat ieder een dat van tevoren wel had geweten. Als je weet dat bijvoorbeeld de elpee 'A Night At The Opera' zo'n half jaar aan repetities en opnames heeft gekost en dat het mid denstuk van het nummer 'Bohemian Rhap- sody' zo'n 160 verschillende zangpartijen bevat, dan valt het vooraf moeilijk te ver wachten dat Queen op de bühne exact het zelfde laat horen als op de plaat. De show die ten beste wordt gegeven compenseert echter ten volle deze beperking: een com pacte opstelling van de groep, met drum mer Roger Taylor achter een inmens drum stel op een verhoging hoog achter zijn col lega's, het geheel omgeven met levensgrote geluidsboxen, rookbommen in allerlei kleu ren op uitgekiende momenten, maar vooral de belangrijkste figuur op het podium: diva Freddy Mercury (of: Frederick Bulsara), gehuld in zeer strakke balletpakjes in aller lei kleuren of slechts gekleed in minuscule shorts. Mercury heeft Queen uit de anonimiteit ge haald. In de periode 1973-1974, toen dé twee Engelse topattracties Led Zeppelin en David Bowie meer in het buitenland verble ven dan in Engeland zelf, profiteerden vooral Queen en Cockney Rebel van het ontstane vacuum. Vooral Queen is een schoolvoorbeeld hoe in een periode van het niet beschikbaar zijn van topformaties een minder talentvolle groep naar voren treedt en de opengevallen plaats inneemt. Cock ney Rebel, een zwakke imitatie van Bowie, heeft het nooit helemaal kunnen waarma ken. Queen, door met name Freddy Mer cury, kwam beter uit de startblokken, al hoewel hun muziek in die periode erg veel weg had van Led Zeppelin. Hun eerste twee elpees 'Queen' en 'Queen II' zijn wel haast perfecte imitaties van Led Zeppe lin-werk. Met de elpee 'Sheer Heart At- tack' werd de naam van Queen gevestigd zowel als een perfecte bühne-groep, als ook als muzikale topformatie. De elpees 'A Night At The Opera' en 'A Day At The Races' (beide titels zijn afkomstig van Markx Brothers-films) zijn muzikaal gezien mijlpalen. Beide elpees geven Queen een ei gen plaats in de rock-scene, waar ze vol gens mij op dit moment moeilijk van weg te denken vallen. De show die Queen ten bes te geeft is echter nog steeds het belangrijk ste. Die geeft het plaatwerk een extra di mensie. Het gevaar dat de interesse voor de büh- ne-act terugloopt is bij Queen voorlopig nog niet aanwezig. Tijdens de Amerikaanse toernee van de groep, die deze winter plaatsvindt, is een geheel nieuwe opzet van de act getest, compleet met filmpjes en an dere effecten. Eerst in de loop van 1978 kunnen we er in Nederland meer van zien. Dat wordt dan een aanrader van de eerste orde voor iedereen die eens een avond goed uit wil zijn. Verrekijker meenemen. God save the Queen Eric Hulsbosch i

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1977 | | pagina 20