H£LP£N KLAPP£N Buoeopvoemc? 'Ik heb vroeger als kind heel wat slaag ge had,' vertelt menige grootvader met lichte trots. 'Daar ben ik groot van geworden.' Of: 'Als mijn vader sloeg, sloeg-ie hard. Maar dan had ik het ook verdiend.' En bij belvaste 'geslaagden' citeren graag: 'Wie zijn zoon liefheeft, spaart hem de roede niet Is dat zo? Hebben kinderen (lichte) licha melijke kastijding nodig om 'groot' te wor den? Helpt het bij de opvoeding? Vroeger gold slaan als een normale straf. Ook voor volwassenen. Wie een overtre ding beging, kon een hoeveelheid harde stokslagen krijgen. Een baas kon zijn knecht met de zweep slaan, een veldwach ter ranselde er op eigen gezag met zijn sa bel op los en wie zijn vrouw over de knie nam, gold als een echte man. Vaders die hun kinderen nooit sloegen, werden voor 'slappeling' uitgemaakt. Want: van stoksla gen werd je groot Opa's jeugd In opa's jeugd was het pak slaag de alge meen erkende, lichte straf voor kinderen. Wie niet horen wilde, moest voelen. Daar om deelde de meester aan stoute leerlingen fikse draaien-om-de-oren uit; daarom ook kreeg je van de veldwachter of buurman krachtige 'billenkoek', als je betrapt werd in andermans boomgaard. Voor je eigen bestwil.Je had het verdiend Je had erom gevraagd! Maar de grens tussen 'het opvoedende pak rammel' en pure mis handeling was soms moeilijk te trekken. Deze vorm van educatie is officieel afge schaft en menige oudere betreurt dat. Er zijn ouders die zeggen: 'Ik had liever dat de politie onze zoon maar een pak slaag had gegeven, toen ze hem betrapten. Dan was-ie in elk geval niet bij de kinderrechter terecht gekomen.' Eerlijk gezegd is het verschil tussen opa's jeugdavontuur (appels pikken bij de buren) en de winkeldiefstal van zijn kleinzoon niet groot. Het enige wezenlijke verschil is, dat opa een 'echte jongen was' en zijn betrapte kleinzoon een 'jeugdige delinquent' Meestal is het alternatief minder extreem. In de meeste gezinnen bestaat niet de vraag: slaan of voor de rechter? Maar wel: slaan of niet slaan? Buitenland In Engeland wordt nog altijd flink gesla gen; dat hoort bij een goede opvoeding. Het is ook het recht van de kostschoolle raar en velen zien het ook als een 'recht' van de jongen om zo'n pak slaag te 'mogen' ontvangen. Het moet hem harden, als een positieve waarde vbor het latere leven. Ook in West-Duitsland hoort het pak slaag er nog altijd bij. Volgens een onderzoek (Allensbach) keurt slechts 16% van de Duitse ouders slaan als opvoedkundige maatregel af; 46 zei: 'Slaan mag als laat ste redmiddel, als werkelijk niets anders meer helpt.' En 36 vond, dat slaan bij de opvoeding behoort: 'Daar is nog nooit ie mand minder van geworden.' Een ander Duits onderzoek (prof. Lückert) onthulde, dat 47 van de jongens tussen 12 en 14 jaar thuis gestraft werd met oorvijgen en 57 met stokslagen. De meisjes maakten minder kennis met de stok (37 meer oorvijgen (50 Experts Interessant is in dit verband de reactie van een aantal Duitse experts, die door het op voedkundig tijdschrift Eltern de vraag kre gen voorgelegd: 'Zijn er momenten waarop een vader geen andere keus heeft en zijn kind moet slaan?' Hun meningen verkort weergegeven: prof. H. Heinrichs, pedagoog: 'Ik vind, dat ik mijn kind zou moeten slaan, wanneer hij mij zou aanvallen - of om een zwakker kind tegen hem te beschermen. Verder is een kleine klap bij het kleine kind geen lichamelijke straf, maar een opvoedings middel.' prof. Th. Hellbrügge, kinderarts: 'Nergens blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat lichamelijke straf in wezen slecht is. Het komt er maar op aan, hoe en wanneer dat gebeurt. Als een kind nog te jong is om in te zien, dat het een bepaald iets beslist niet mag doen (bijv. een gloeiende kachel vast pakken), helpt een kleine klap beter dan het herhaaldelijk verbieden. Ik ben wél tegen slaan, als de straf pas na enige tijd gegeven wordt.' prof. W. Metzger, psycholoog: 'Volgens mijn onderzoeken is het nooit goed, een kind een echt flink pak slaag te geven. Maar wanneer er een goede verhouding tussen ouders en kind bestaat kan een klei ne tik geen kwaad, integendeel. Het ideale zou natuurlijk een opvoeding zonder licha melijke straffen zijn, maar daar is de hui dige mens nog niet aan toe. Overigens gaat het ook zónder pijn. Een klap heeft ook effect als-ie geen pijn doet.' De meningen zijn verdeeld, maar men is het er wel over eens dat het ouderwetse pak slaag uit den boze is, dat een lichte tik wei nig kwaad kan of zelfs aan te bevelen is. Ook in ons land wordt het slaan als op voedkundige maatregel steeds meer afge keurd: 'Met slaan leer je niets af. Je leert al leen maar iets aan,' zeggen tegenstanders van dit handwerk. Toch is het 'nooit-slaan'-principe (als reactie op het 'ge zonde pak slaag') bezig terrein te verliezen. 'Een stevige tik is in bepaalde gevallen noodzakelijk,' zeggen opvoeders nu ook. We zijn kennelijk aangeland in het tijdperk van de corrigerende tik. En dat tikt lekker

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1977 | | pagina 16