Waaruit bleken hem tijdens de Proms de verschillen met een geroutineerd concertpubliek De spanningen van zijn beroep. Hoe houdt hij ze onder de duim Is er de angst artistiek in te slapen Voor mensen met zwemvliezen tussen de vingers maakt het gekriebel van zijn handen die dwalen over het klavier een ontspannen indruk. Aspiraties op klassiek gebied? In hoeverre vormen zijn grammofoonplaten er een afspiegeling van ment. Komt er in de pauze iemand naar me toe die over het voetballen wil pra ten. Dan sta ik perplex. 'Man, ben je er de eerste helft niet bijgeweest' is dan mijn vraag. Je had die Rus moeten mee maken. Zoals hij met zijn schuddende buikje, zijn cello en dat walgelijk lelijke brilletje omlaag kwam zetten. Voor mij hoeft zo iemand dan niet eens meer te gaan spelen. Iedere grimas hoort erbij. Je ziet dat hij het niet doet om leuk te zijn. Hij demonstreert alleen hoe ver hij boven de muziek staat. Die spelende hand, net een boos spinnetje dat af en aan kruipt over de snaren. Zo'n loei- zwaar concert speelt hij alsof hij het zit te improviseren. Hij kan klassieke mu ziek vertolken alsof hij het ter plekke zelf heeft bedacht ja. Dan krijgt klassiek ge woon iets gezelligs. Daar leer ik nog zo veel van, hè. Hoe vaak horen anderen weer dingen die jezelf nog niet had ont dekt. Wat leuk, denk je dan, dat hij er jou mee helpt. Muziek is geen kwestie van gevoel alleen. Er komt ook intelligentie bij te pas.' Louis: 'Iedere avond was anders natuur lijk. Ik neem nu maar de fragmenten uit dat pianoconcert van Mozart als uit gangspunt. Er zijn echt wel avonden geweest dat ik het voor mijn doen heel redelijk voor mekaar had. En wat dacht je? Een keu rig, beleefd applaus. Terwijl ze een half uur later bijna op hun stoelen klimmen wanneer we voor de zoveelste keer ge routineerd een grijsgespeeld succes nummer met het trio ten beste geven. Dat is dan jammer natuurlijk voor Mo zart (en voor mij). Je weet dan, dat je te maken hebt met mensen die niet besef fen wat het is een pianoconcert uit je hoofd te spelen. Inderdaad een afwij kend publiek dus. Een bijna tegenover gesteld soort mensen, als je naar de nor male concertbevolking kijkt. Die Mo- zart-fragmenten vormden voor mij echt de grootste belasting, leder Prom-con- cert opnieuw bood me de mogelijkheid die spanning te trainen. Volgend jaar doe ik dat concert in zijn geheel.' Heerlijk. Zalig. Zo kom je beter tot rust dan met een handje pillen. Maar een vak met krankzinnige spanningen, dat blijft het.' Louis: 'Wel of geen koorts, het moet. Ook als de wereld voor je heen en weer zwaait of wanneer je moet bekennen: ik heb vandaag niks weg te geven, ben even geblokkeerd. Er zijn wel tijden ge weest dat ik met het lijf vol valium thuis vogeltjes zat te kijken. Het werd me te veel. Drank. Niets hielp. Dat is geweest. Nu niet meer. Ik heb de perfecte manier van alcohol innemen gevonden. Wijn. Louis: 'Dat gevaar zie ik te zeer om er bang voor te zijn. Spelen wat in de hand bestorven ligt. Eigen clichés uit de trucen-la toveren. Zoiets hoort bij geeste lijke moeheid. Je doet het automatisch, niet bewust. Daarom heb ik op zijn tijd zo'n pianoconcert nodig. Het houdt je wakker. Een maand tevoren blijft mijn agenda maagdelijk blank om geconcen treerd te kunnen studeren.' thuis echt uit ga pakken is dat heel an dere koek. Daar bedrijf ik artistieke re search. Dat gaat niet op de plaat, zoveel heb ik in mijn loopbaan al wel geleerd. Dan doe je aan zelfbevrediging volgens mij. Op zo'n plaat staan gladgestreken emoties. Afgaande op brieven die ik krijg heeft mijn muziek iets wat ellende nivel leert of gladstrijkt. Louis: 'Als ik niet geloofde in de aanwe zigheid van een zeker talent, zat ik al lang en breed in de Valeriuskliniek. Maar ik besef dat het mijne niet meer is dan een grasspriet terwijl anderen kunnen grijpen naar een boom vol talent. Ik kan in de verste verte niet tippen aan het verbijsterende pianistische vermogen van sommige collega's. Wanneer die twee uur studeren, presteren ze drie keer meer dan wanneer ik me zes uur lang zou uitsloven. Nee, het moet leuk blijven om te doen. Ik hoef geen rode vlekken van de zenuwen in mijn nek. Er bestaat niets fijners dan zomaar wat voor je weg te spelen. Louis: 'Dat is niet vergelijkbaar. Als ik Louis: 'Dat wil ik graag houden ook. Daar is mijn levensindeling zoveel mo gelijk op afgestemd. Jammer dat ik zo'n dure smaak heb, anders kon ik met min der moeite volstaan. De violist David Oistrackh kwam op een hotelkamer aan zijn eind. Zoiets doet me wel wat. Wat heeft zo'n man nou gehad? Je moet wel uitzonderlijk begaafd zijn om je werk bo ven leven en welzijn te laten gaan. Ik probeer die twee met mijn ambities in balans te houden. Zopas nog heb ik een pensioenverzekering afgesloten die me vanaf mijn vijfenvijftigste de armslag en de vrijheid verschaft om uitsluitend din gen te doen waar ik nu geen tijd voor vind. Niet om de wereld te verrijken, maar om mezelf met iets belangrijks te verrijken. Ik reed eens mee met een be faamd concertpianist. De gierende ze nuwen zijn een voortdurende partner op zijn levenspad. Voor zijn ontspanning draaide die man mijn improvisaties in de auto. Of ik daar nog aan toe kwam? Ja zeker, nou en of. En achteromkijkend naar zijn vriendje op de achterbank: 'Isn't he a lucky man?'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1977 | | pagina 13