School daarin misschien de verklaring waarom Thérèse en haar begeleiders, verenigd in het trio Nico van der Linden jr. zich zo in hun element voelden tijdens de Proms Zou de zaal het ook als zodanig ervaren Vandaar die gretigheid waarmee de mensen juist in de Kersttijd allerlei uitvoeringen bezoeken? Of zulke muziekuitvoeringen werkelijk iets losmaken bij mensen die behoren tot een volk dat cultuurgevoelig is als betonplaten? Voor hem hoeft er dus niet uit alle macht een ontmoeting te worden bewerkstelligd tussen het grote publiek en het klassieke concertgebeuren Zal dat toch geen vrome wens blijven Is er effect op termijn waar ik echt gelukkig mee ben en blij kens de reacties verging het ook de luis teraars zo. Toch blijft blijft het voor mij altijd maar één facet van mijn artistieke mogelijkheden. Het theaterwerk is toch completer en zal daarom hoofdzaak blij ven Thérèse: 'Je kon eens met groot orkest iets doen, heel fijn. Die gelegenheid doet zich niet alle dagen voor dus grijp je zo'n buitenkans. Maar als tegenstelling stop je tussen dat muzikale geweld toch ook eens een enkel teer liedje dat daardoor extra tot z'n recht komt. Afwisseling is de grap eigenlijk. Zo'n tekst als 'Tussen acht en half negen', dat liedje over die jongens en meisjes op het schoolplein van het leven, krijgt zo extra nadruk. Je merkt het aan de reacties, absoluut. Ook bij mensenmenigten van zulke omvang. Dat is toch heel wat anders dan werken in een dooie studio. Wat er achteraf mee gebeuren gaat, weet je nooit. Eerlijk, die bühne is mijn ziel en zaligheid. Je hebt telkens weer het gevoel dat toch iedere avond een happening kan worden.' Thérèse: 'Volgens mij wel. Daarin schuilt het kardinale verschil met de te levisie. In een zaal zie je mensen breed uit lachen. Als dat zo massaal gebeurt, gaat daar onherroepelijk een zekere wis selwerking van uit. Dat kan onmogelijk bij het instrument TV. Sfeer komt via de buis niet in de huiskamer over. Mensen zijn ook veel te gauw afgeleid thuis. Nee, televisie zonder publiek schiet tekort. Het is net als de strijkbout, de grill of het gasfornuis een apparaat. Meer niet. Heb jij ooit gehoord over een televisie-uitzen ding die mensen jarenlang bijblijft? Nou dan. Het komt, geloof ik, ook doordat de mensen geen moeite hoeven te doen om een televisieprogramma te bekijken. Bij een voorstelling ligt dat anders. Er moet een babysit in huis komen. Vrouwen la ten wat aan hun haar doen; ze gaan 'uit', je kent dat wel. Men staat meer 'open' voor indrukken. Thérèse: 'Kerstmis heeft onmiskenbaar iets van: Kom, we slaan de handen in een. Ik heb daar geen bezwaar tegen, in het geheel niet. Ook niet om met mijn optreden een steentje bij te dragen aan de stemming van die mensen, die sfeer van welbehagen. Ik vind het zelfs uitge sproken leuk om met Kerst te werken. Mensen hebben het ook wel nodig, dat Kerstfeest. Een heel goed feest als je het mij vraagt. Ik zou het erg jammer vinden als we dat los lieten. Een tijd van bezin ning. We zouden het met z'n allen jaar lijks eens wat vaker moeten doen, dat wel. Alleen vind ik het jammer dat men sen die alleen zijn zich dikwijls met Kerstmis zo extra alleen, en daardoor ongelukkig voelen. Dat wordt door de publiciteitsmedia nog eens aangedikt. Men suggereert dat een Kerstfeest al leen geslaagd is in gezelschap van ande ren, vrienden of kennissen. Je helpt die mensen juist veel meer door ze erop te wijzen dat een gelukkig en te vreden gevoel van binnen niet afhanke lijk moet zijn van anderen. Het is beter te proberen om eerst wat geluk in jezelf te vinden, dan kun je dat weer aan anderen doorgeven. Net als Thérèse Steinmetz, krijgt ook Louis van Dijk het even te kwaad bij de aanvang van zijn terugblik op de cyclus Prom-concerten. Louis: 'Moet je eens goed luisteren. Voor mij bestaan er maar twee soorten muziek: goede en slechte. Maar ik weet wel, de Nederlandse etiketteermachine is goed geolied en blijft tegenwoordig ook nog uitstekend werken. Klassiek en populair- je mag die dingen nooit door elkaar halen. Je kunt zoiets hier niet on gestraft doen. Wat ons dus ook prompt werd verweten, is dat we er een alle gaartje van hebben gemaakt met ons programma. Een ratjetoe. Maar volgens mij is dat nou net de grote kracht. Ik heb er behoefte aan dat nu eens even heel nadrukkelijk te kwijten. Een optreden van Jules, pal na Mozart. Waarom kan dat niet? Bernstein, ja. Die wel. Hij doet al jaren niets anders. Dan durft niemand wat te zeggen. Wij speelden ons pro gramma niet om op te voeden maar om aan te tonen dat die uitersten kunnen.' Louis: 'Hou toch op met dat hoogdra vende gepraat. Het bedrijven van apos- tolaatswerk via de Proms gaat me echt te ver. Als het al zo nodig zou moeten, dat klassieke genieten Cultuur via de haringkar verkopen zeker. Naast een Chopin blijven vader Abraham en ande ren heus wel bestaan hoor. Spreiding van kennis en macht, daar heb je nog zo'n mooie kreet. Kan niet. Bestaat niet. Gaat niet. Geklets. Volgens mij dan. Pre cies zo met mensendienaarzo'nPromko- men. Die willen gewoon een avondje uit. Basta. Ze maken, en dat is meegeno men, eens kennis met een symfonie orkest en de muziek die het speelt. Velen menen ten onrechte dat die alleen voor kenners genietbaar is en besteed is aan mensen voor wie het concertbezoek tot het leefpatroon behoort. Nou, in het gen re dat doorgaat voor klassiek, zit genoeg waarvoor meer mensen oor hebben dan het selecte clubje concertgangers. Dat wilden we aantonen met de Proms.' Louis: 'Muzikaal genot heeft iedereen. Een vent die geen wijs kan houden is rit misch misschien fenomenaal ontwik keld. Dan is hij toch zeker muzikaal, le der kind danst; het beste bewijs voor mijn stelling. Je hebt muzikaliteit in alle denkbare graderingen. Laatst ging ik naar een concert van Mystislav Rostro- powich. Om aan te vegen ben ik dan ge woonlijk na afloop van zulk een evene-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1977 | | pagina 12