Week het publiek sterk af van de notoire concertgangers? Voorbeelden Hoe voltrekt zich, algemeen gesproken, de keuze van haar repertoire? Zij geniet zichtbaar van applaus. Waarom zo weinigplatenwerk? vermurwen. Dat lukte uitsluitend een laaiende menigte in de Bossche Bra banthallen. Weerde die Conny Stuart zich trouwens ook niet fantastisch? Een showvrouw met allure. Een uur voor het begin van de voorstelling stond ze alles al in ogenschouw te nemen en te con troleren. Eloe iemand van haar leeftijd het opbrengt Zo beleefde ieder van de vijftigduizend bezoekenden een geheel eigen Prom. Kon het mooier? En de deelnemende ar tiesten, wat vonden zij? De vraag werd voorgelegd aan twee representanten. Thérèse Steinmetz en - hoe kan het an ders - Louis van Dijk. Sinds het prille Brabantse begin van 1971 is hij als solist al betrokken bij het fenomeen. De in sierlijke lijnen gevatte Thérèse Steinmetz staat meteen in vuur en vlam, haar ogen een en al oprechte ver ontwaardiging. Zij een snoepje bij de le vertraan? Elet gaat haar echt te ver. De doorgaans zo zorgvuldig onder controle gehouden altstem schiet even uit. 'Na tuurlijk zullen bepaalde bezoekers van zo'n Promconcert meer gespitst zijn ge weest op de solisten. Hier of daar heeft dat vast en zeker meegespeeld. Je had nu eens de kans een paar van die men sen in werkelijkheid te ontmoeten, hen echt te zien optreden. Maar het staat voor mij vast, dat de Prom-gangers ge lijktijdig ook zo'n symfonie-orkest eens in bedrijf wilden zien. Tijdens geen enkel optreden met klein ensemble wordt er zo gretig naar de spullen op het podium gekeken.' Thérèse: 'In doorsnee ontmoet je in de concertzaal andere toehoorders ja. De mensen die ermee zijn opgevoed of er zich echt prettig bij voelen, het blijft een elitegroep. Dit was duidelijk niet hetzelf de. Deze mensen waren veel spontaner in hun uitingen, in het beleven van alles. Doorgewinterde concertbezoekers zijn over het algemeen wat meer gereser veerd. Maar je zou toch versteld staan van de verschillen die zich van avond tot avond voordeden. Zoiets geks is dat, on begrijpelijk gewoon. Terwijl er zuiver technisch geen greintje verschil is in de uitvoering. Sommige avonden staan on der een bijzonder gunstig gesternte, daar hou ik het maar op.' Thérèse: 'Je kunt dat eigenlijk onmoge lijk uitleggen. Er worden je teksten aan geboden en opeens zeg je: Hee, dat past bij me. Altijd al heb ik een sterke affini teit gevoeld met het folkloristische gen re, voornamelijk dat uit de Balkan. Streek en volk spreken me aan. Mijn allereerste optreden, herinner ik me, speelde zich af op een verjaardagsfeest je in het gebouw van de Hongaarse am bassade. Van de zomer zijn we nog in Roemenië geweest. Een optreden in het Paleis voor Cultuur en Sport. De televisie maakte opnamen, een filmploeg, radio uitzendingen. Alles tegelijk. Ik had daar zo'n zesduizend mensen in de zaal. Ik zing er alle talen van de regenboog. Spaans, Portugees, Argentijns, He breeuws, Arabisch, Russisch en ook Roemeens natuurlijk. Die 'moeite' wordt erg gewaardeerd. Mensen ginds luiste ren met een aandacht die je hier niet gauw zult aantreffen. Misschien heb ik er daarom wel een zwak voor. Als het je uitgangspunt is te proberen iedereen een genoegen te doen, valt het samen stellen van een programma niet mee. Dat kost tijd en ervaring; een kwestie van sleutelen en groeien, van mode hier en daar. Door schade en schande wijs worden ook wel. Kom, ik ga nu eens een programma maken? Vergeet het maar, dat is er niet bij. Teksten waar je aan vankelijk van denkt 'Dit is het' leg je na derhand weer weg. Wie weet, om er veel later nog eens aan te gaan prutsen. Telkens als je iets nieuws opneemt, heb je dat avontuurlijke: O jee, als dat maar aanslaat; dat zal het publiek wel niet hoeven. Het blijft dikwijls een gok, maar je doet 'm telkens weer. Ademloos, ze nuwachtig.' Thérèse: 'We hebben sinds kort een Turks lied op het repertoire. Veel aan dacht aan besteed. Toepasselijke instru menten voor gekocht, ik naar Turkse les. Heel spannend allemaal. Je stond doodsangsten uit in het begin. Telkens als ik op zo'n podium de jongens dan aankeek en 'de Turk?' vroeg, zag je ook in de ogen van het begeleidingstrio die onzekerheidsflits. Best mogelijk dat zo'n zaal denkt: wat verkopen ze me daar nou?. Dan ga je met al je goede bedoe lingen. Maar wat dacht je? ledereeen begon te juichen. Het ging erin als klok spijs. Weer wat geleerd dus van 'de Turk'.' Thérèse: 'Is het dan niet heerlijk om ap plaus te krijgen, al zing je er ook niet om? Ik beklaag veel van de echte hitzan gers en -zangeressen. Sommigen zijn twee jaar interessant, daarna is het vaak voorgoed afgelopen. Voor mijn gevoel is het mooier lang mee te lopen, tijdloze dingen te doen voor je eigen publiek in het theater. Sinds ik het songfestival deed verstreken er tien jaar. Daar lag mijn start. De laatste hit dateert van drie jaar terug, het lied 'Geef ze een kans' dat in de liefdadigheidsactie 'Geven voor le ven' naam maakte.' Thérèse: 'Van succes op de plaat ben ik niet afkerig maar er gaat toch niets bo ven het werken met publiek. Toevallig verschijnt er overigens net iets nieuws op de platenmarkt. Het lied van de Ge vallen Gravin, in een Nederlandse en een Duitstalige versie opgenomen. Een we reldhit in langvervlogen tijden. Van Hon gaarse afkomst. Vrij gauw is die Gravin in de vergetelheid geraakt. Ik herinnerde mij de tekst nog uit mijn kleuterjaren, en toen vatten we het idee op: 'Kom, laat ons dat nu eens gaan doen'. Zo ontstaat dan dit plaatje. Ik heb platen gemaakt

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1977 | | pagina 11