burgemeesters en geestelijken waarde volle contacten gelegd. Ze misten in de jaren na de oorlog hun uitwerking niet. Het in ere herstelde Beekvliet bereikte in de na-oorlogse jaren aanvankelijk een grote groei, maar in de zestiger jaren nam deze snel af. Uiteindelijk bleek ook hier het dalende aanbod van pries ter-studenten niet meer toereikend. Van af 1970 al werden er geen nieuwe leer lingen meer aangenomen. In de zomer van 1977 werd wat betreft het bisdom Den Bosch de episode Beekvliet defini tief afgesloten met de verkoop van het totale complex aan de gemeente St. Mi chielsgestel. Daar was de lieve som van f 4 850 000 mee gemoeid. Al ver voor het besluit tot verkoop vast stond werd er flink met geldbuidels ge rammeld. De gemeente ging in de slag om zodoende te verhinderen dat het prachtige complex zou verdwijnen in de gretige handen van willige projectont wikkelaars, en om te voorkomen dat vroeg of laat een dorp achterblijft waar van het oorspronkelijke karakter volledig is weggevallen. De kerkelijke of se- mi-kerkelijke instituten, aldus wethouder Seegers, vormen de ziel van het dorp. 'Beekvliet vervult daarbij een voorname rol. Velen voelen zich er mee verbonden uit een zekere sentimentaliteit. De bete kenis van het complex ligt overwegend zelfs op het emotionele vlak.' De ge meentelijke aankoop maakte de weg vrij voor een ontwikkeling waarover men zelf de controle bewaart. De gedachten gaan uit naar woningbouw, maar dan zodanig dat de 17 ha van Beekvliet geen wijk op leveren die geldt als enclave voor men sen met een ruime portemonnee. Deson danks moet een gedeelte van het kolos sale complex er straks aan geloven. Voor het kolossale gebouw in zijn totaliteit valt zeker geen passende functie meer te creëren. Tijdelijk fungeren sommige ruimten nu voor de huisvesting van Suri- namers die vooruitlopend op de onaf hankelijkheid van hun land een goed heenkomen zochten in Nederland. Beek- vliet werd meteen gebombardeerd tot Z. I het grootste opvangcentrum voor rijks genoten in ons land. Kort na de start in november 1975 ver bleven er meer dan 300 mensen. Hun aantal is inmiddels gedaald tot om streeks honderd, maar het ziet er naar uit dat fietsende Surinaamse kinderen nog wel een poosje zullen blijven ravotten onder de kastanjes die een eeuw terug werden geplant als brevierlaan voor Beekvlietbewoners. Het is niet uitgeslo ten dat Beekvliet in de naaste toekomst wordt bestemd tot permanent verblijf voor Surinaamse bejaarden. Nu al heeft het spreidingsbeleid van het ministerie tot een aanzienlijke doorstroming onder gezinnen met kinderen geleid. Een 'ver geten' vorderingswet woonruimte stelde de overheid in staat eventueel 5 procent van het woningbestand in iedere ge meente te claimen. Anders dan de Zuid- molukkers destijds gingen de Surina- mers zo snel op in het totaal van de be volking. Er werd vaart gezet achter het gewenningsproces. Vond iemand zelf standig werk, dan stegen daarmee zijn kansen op een eigen woning. Het stre ven om ras- en geloofsgenoten zoveel mogelijk bijeen te houden in de aanloop periode heeft tot gevolg gehad dat St. Michielsgestel voornamelijk Surinamers van Javaanse kom-af verwelkomde. Ze werden in de jaren rond 1930 geronseld voor werk als contract-arbeiders op Suri naamse koffie- of cacao-plantages. Re gistratienummers voor hun namen herin neren veelal nog aan de boot waarmee ze naarSuriname kwamen. Het Javaans bleef hun voertaal, afgewisseld met een ratjetoe Sranang-tongo, het neger-En gels. Met verhalen vol angst en onrust brachten hun politieke leiders de mees ten blindelings tot een vlucht naar Ne derland. Sommige families stuurden al vast een vertegenwoordiger vooruit, daarmee de rechten voor de anderen vei lig stellend. Geld voor een vliegticket werd soms geleend tegen een rente van 100 Eenmaal in Nederland zakten veel alleenstaanden weg in een wurgend iso lement. In overleg met het ministerie bood de plaatselijke Rabobank ettelijke keren uitkomst door het verstrekken van leningen die een hereniging van families mogelijk maakten. Een van de beheer ders op het centrum: 'Je zag verkommer de mensen zienderogen opfleuren na zo'n weerzien met de achterblijvers.' Er wordt een beeld geschetst van de niet geringe aanpassingsproblemen. Kinde ren kwamen via sluisklasjes zo snel mo gelijk terecht op een plaats waar ze in het Nederlandse onderwijs thuis hoor den. Vrij snel beheersten zij de eerste be ginselen van de Nederlandse taal. In de gezinnen had het onverwachte conse quenties: de heer des huizes, in het Ja vaanse cultuurpatroon de onbetwiste gebieder, zag zijn toch al tanende gezag nog verder ondermijnd doordat zijn kin deren hem behulpzaam moesten zijn bij het ontcijferen van paperassen waarmee hij zich in dat bureaucratische Nederland als analfabeet zag geconfronteerd. Het leidde tot nog meer spanningen voor mensen die het al niet gemakkelijk had den. Na de aanvankelijke voedselver- strekkingen moesten de afzonderlijke ge zinnen zich al snel zelf zien te redden met hun toelage. Met vallen en opstaan lukte het, zoals men ook gebruik leerde maken van kookplaten, toiletten en an dere verworvenheden. Het heeft geruime tijd geduurd alvorens de nieuwe bevol king van Beekvliet een gesloten winkel deur in Nederland niet meteen uitlegde als winkelsluiting. Aan de andere kant moest ook St. Michielsgestel wennen aan het nieuw bevolkingselement. De plaatselijke slager begreep aanvankelijk niets van de explosieve vraag naar waar deloze vleessoorten als pens en hersens. In de veronderstelling dat het was be stemd voor de huisdieren, werd het spul aanvankelijk zelfs gratis verstrekt. Maar toen het tegendeel duidelijk werd, vorm de het de aanleiding tot een fikse prijs stijging. Niettemin, St. Michielsgestel toonde zich van meet af aan spontaan bereid tot alle mogelijke behulpzaam heid. De Surinaamse inwoners ontvingen huisraad en fietsen in overvloed. Het ge mak waarmee St. Michielsgestel zich ontfermde over de Surinamers kwam

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1977 | | pagina 27