JA Bankleiders illustreren werkstijl ■■aMMBBMHHHBHi De heer P. W. J. Corstjens De heer M. Gras Al zolang er ondernemingen en bedrijven bestaan, zijn er mensen geweest die ze leiden. De wijze waarop zij zich kweten van die taak was lange tijd voor discus sie niet vatbaar. Daar dacht men niet over. ledereen handelde zo'n beetje naar eigen goeddunken en volgens bevind van zaken. Hoogstens aan de borreltafel werden er incidenteel weieens wat erva ringen uitgewisseld of problemen ter ta fel gebracht. Tegenwoordig ligt dat wel even anders. Het leiding geven als zodanig staat in het middelpunt van de belangstelling. Veel, heel veel wordt er gepraat over de meest doeltreffende stijl van leiding geven. Bij de Rabobanken is het al niet anders. Ook daar bestaan uiteenlopende opvattingen over de manier waarop een bankdirec teur inhoud aan zijn functie kan geven. Wie om zich heen ziet ontdekt een bonte verscheidenheid in de benaderingswijze. Het directeurschap blijkt bij uitstek een functie waar mensen hun persoonlijke stempel op drukken. Karakterverschillen, generatieverschillen - het zijn nog maar twee van de factoren die aardige en op merkelijke verschillen teweeg kunnen brengen. Soms ook spelen regionale ver schillen qua herkomst of werkgebied een bijkomende rol. In het ene geval laat ie mand niet de geringste twijfel over de vraag wie ter plaatse de lakens uitdeelt, terwijl voor een collega even verderop die autocratische instelling niet zo hoeft. Op zijn beurt gedraagt hij zich als een democraat die afwacht en begeleidt, maar de omgeving alle ruimte verschaft tot het ontplooien van initiatieven. Wel licht dat weer een ander desgevraagd te kennen geeft zich toch wel prettig te ge voelen bij het bestaan van een zekere af stand tussen directeur en personeel, of schoon hij benadrukt niet bewust erop uit te zijn die afstand te creëren. Van etikettenplakkerij houdt de Rabo bank niet zo, maar toch leek het de re dactieraad een goed idee eens aan de hand van een tweetal schetsjes een glo baal beeld te verschaffen van uiteenlo pende stromingen die er bestaan in de aanpak van het management bij een plaatselijke bank. Christoph E. ten Houte de Lange, die als personeelsfunctionaris van de Rabobank Zeist zitting heeft in de begeleidingscommissie van Raboband, ging op bezoek bij een paar representa tieve gesprekspartners in verschillende delen van het land. leder afzonderlijk kre gen ze eerlijk de gelegenheid hun per soonlijke opvattingen en ervaringen van uit de eigen werksituatie weer te geven. Hierbij het verslag van de bevindingen. Het is een wat grauwe dag als ik vanuit mijn woonplaats Zeist via 's-Hertogen- bosch en langs de Zuid-Willemsvaart richting Someren rijd. De bedoeling is, dat ik een gesprek zal hebben met de di recteur van de Rabobank aldaar. Een ge sprek over de directeur en zijn personeel. Wat zal het onderhoud opleveren, vraag ik mij af. Directeur P. W. M. Corstjens ontvangt mij vriendelijk. Omdat hij wil voorkomen, dat er misverstanden ontstaan, vraagt hij of het goed is als zijn secretaresse bij het gesprek aanwezig is. Uiteraard bestaat daartegen geen bezwaar; tekenend voor de voorzichtigheid van bankman Corst jens is het wel. Strakke teugels Er ontspint zich een geanimeerd gesprek, waarbij ik onder meer hoor dat mijn ge sprekspartner stamt uit een Limburgse ondernemersfamilie. De heer Corstjens blijkt een man van het oude stempel te zijn, die zijn bank met twee bijkantoren en in totaal 30 medewerk(st)ers met strakke teugels leidt. Het is duidelijk, hij beschouwt de bank Someren echt als 'zijn' bank. Hij wekt de indruk van een di recteur die goed is voor zijn mede- werk(st)ers, die volstrekt geen tweede directeur naast zich zou kunnen verdra gen en die volgens zijn zeggen nauwe lijks van een eenmaal ingenomen stand punt is af te brengen. De functieclassificatie komt ter sprake. Een verrassend felle reactie is het ge volg. Corstjens ziet er volstrekt geen heil in en verwacht zelfs, dat het systeem op den duur tot salarisverlaging voor de me- dewerk(st)ers van de bank zal leiden. Hoewel ik mijn duidelijk andere ver wachtingen naar voren breng, volhardt de Somerse bankdirecteur in zijn stand punt. Ook nu. De aanbevelingen voor het sociaal beleid bij de plaatselijke banken liggen tussen een stapel paperassen op zijn bureau. Hij blijkt nog geen tijd gehad te hebben het toch wel omvangrijke werk door te nemen. Daarom dus voorlo pig geen commentaar. Zakelijk Na een intermezzo met koffie en koek komen de secundaire arbeidsvoorwaar den aan bod. De tekst daarvan ligt voor alle medewerk(st)ers bij de directeur ter inzage. De sfeer binnen de bank lijkt me goed, vrij zakelijk. Volgens directeur

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1977 | | pagina 10