Wervende folders op grote schaal verspreid 5 Het bevorderen van een goede bank- technische scholing, bijscholing en bege leiding. - Het stimuleren van een op de ont plooiing der leden gericht doorstro- mingsbeleid binnen de bankorganisatie. - Het bevorderen van de verstrekking van ruime informatie op sociaal en bank- technisch terrein. - Het deelnemen aan overleg met be trekking tot rechtspositie en arbeids voorwaarden. Het adviseren der leden op arbeids rechtelijk terrein. Het aanmoedigen van de onderlinge collegialiteit. Onder het hoofdstukje resultaten wordt uit de doekèn gedaan van welke over legorganen inmiddels VPR-leden deel uit maken. Ook wordt medegedeeld dat in middels reeds een kwart van alle perso neel op de plaatselijke banken is georga niseerd binnen de belangengemeen schap. In de folder die voorts onder meer een opgave behelst van de contributie bedragen die maandelijks met het lid maatschap zijn gemoeid, wordt ten slot te opgemerkt: 'Gaarne zouden we bij het bepalen van ons standpunt in de nog ko mende ontwikkelingen willen steunen op de mening van de meerderheid, waarbij we dan bovendien de hulp kunnen inroe pen van nog meer deskundigheid op de plaatselijke banken. Vandaar dat we u in een landelijke actie nog eens oproepen lid te worden van de Vereniging Perso neel van Rabobanken.' Op dit moment is nog niet bekend welk het effect van de op grote schaal ver spreide folder zal zijn. Verwacht wordt dat de VPR omstreeks oktober de be schikking heeft over een afgerond beeld van de resultaten per district. De ledenaanwas bij de Vereniging Perso neel van Rabobanken heeft de afgelopen maanden fikse vormen aangenomen, hoewel er aan de werving niet eens een legertje charmante jongedames als op nevenstaande foto te pas kwam. In plaats van zo'n aantrekkelijke brigade propagandameisjes op de been te bren gen en als hostess op pad te sturen ver taalden de VPR-bestuursleden de beoog de vlotte aanpak in een vouwblad van een aantrekkelijke vormgeving. De actie waarbij deze folder centraal stond viel in twee onderdelen uiteen. In eerste aanleg werden over heel het land brieven verstuurd naar de directies en beheerscolleges van 1038 Rabobanken. Daarin werd beknopt de aanleiding tot het ontstaan van de VPR uit de doeken gedaan, terwijl voorts een inzicht werd gegeven in de huidige stand van zaken met betrekking tot het VPR-ledenbe- stand. De brief vervolgde met de consta tering: 'de intensieve en constructieve gedachtenwisselingen hebben er inmid dels toe geleid dat afgevaardigden van uit onze vereniging namens het perso neel zitting hebben kunnen nemen in een aantal adviserende commissies.' Tegen de achtergrond van de ontwikke ling waarbij de VPR meer en meer wordt aanvaard als representant van de perso neelsleden bij de Rabobanken, plaatste het VPR-hoofdbestuur in zijn brief ook een oproep om nieuwkomers onder het personeel te attenderen op het bestaan van de VPR en de mogelijkheden van een lidmaatschap. In de brief stond daar over: 'U zult ongetwijfeld met ons van mening zijn dat bij aanvaarding van de vereniging als representant van de per soneelsleden van de Rabobanken, zij al len in de gelegenheid zouden moeten zijn lid te worden van de vereniging om op die wijze invloed uit te kunnen oefe nen op de meningsvorming.' Ter informatie van nieuwe personeelsle den ging het VPR-schrijven vergezeld van een tiental folders waarin volgens de waarom-daarom methode over de doel stellingen een en ander werd vermeld. Al kort na de verspreiding van het materiaal werd ruimschoots gebruik gemaakt van \de mogelijkheid om folders bij te bestel len. Ongeveer 100 banken vroegen om aanvulling; de bestellingen varieerden van 5 tot 100 exemplaren De ruim 10 000 folders die in eerste instantie ver spreid werden, moesten in totaal ge volgd worden door nog 2350 nabestel lingen. Al in de eerste weken na de ver spreiding leverde de actie tientallen nieuwe leden op onder de groep perso neelsleden die pas zeer recent in dienst waren. Vier weken na de start bleek de ledenaanwas te zijn gegroeid tot 150. Het tweede thans nog niet afgesloten bedrijf van de ledenwerfcampagne trachtte direct interesse voor de VPR te wekken bij de categorie medewerkers die reeds langer werkzaam zijn bij de Ra bobanken. Ook rond dit onderdeel van de actie ging een begeleidend schrijven ter informatie naar de beheerscolleges van de plaatselijke banken. Daarin wees de VPR erop hoe belangrijk zij het vindt dat de standpunten die haar afgevaardigden innemen in de diverse overlegcommis sies ook datgene vertegenwoordigen wat leeft onder de meerderheid van het personeel: 'Wij menen er daarom goed aan te doen' aldus de briefschrijvers in hun verzoek om ondersteuning van de actie, 'ook de niet-leden op de plaatse lijke banken nogmaals te wijzen op de ontwikkelingen van de afgelopen jaren en hen op te wekken lid te worden van onze vereniging.' De eigenlijke actie onder de medewer kers die reeds langer in dienst zijn liep verder hoofdzakelijk via de contactperso nen welke de VPR bij iedere Rabobank heeft aangesteld. Tijdens vergaderingen die districtsgewijs belegd werden kon den alle contactpersonen een opgave doen van de voor hun bank benodigde hoeveelheid foldermateriaal. De aanvra gen liepen per district uiteen van 800 tot 2 000 exemplaren. Ook deze afzonder lijke brochure vertelt een en ander over de taak die de vereniging als coördinator van vele wensen en ideeën vervult en de werkzaamheden die haar voor ogen staan:

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1977 | | pagina 5