town, tenzij een door hemzelf opgesteld ei senpakket, dat later zou resulteren in een contract van 120 pagina's, zou worden aangenomen. Na wekenlang onderhandelen gaf Motown de strijd op en Stevie Wonder kreeg volledige artistieke vrijheid. Vanaf dat moment begint in feite zijn wer kelijke muzikale carrière, die hem momen teel gebracht heeft tot die eenzame hoogte die slechts enkelen bereiken. De elpee 'Music of my mind', gemaakt tij dens de onderhandelingsfase, betekende al direct een doorbraak. Een plaat die Stevie Wonder volledig in eigen beheer nam tot en met de investeringen die gemaakt moeten worden om een plaat nu eenmaal op de markt te brengen. Het kostte hem 250 000,-, maar het was het waard. Voor hem betekent muziek alles. Alle instrumen ten worden op deze elpee door hemzelf be speeld. Hij componeerde en arrangeerde al het materiaal en zijn eerste daadwerkelijke produkt kan een van zijn meest consistente elpees worden genoemd. Voor het eerst zijn ook synthesizers te horen, waarvoor Stevie Wonder met elke volgende elpee meer en meer bewondering krijgt. Hij zal er dan ook steeds meer gebruik van maken. 'Talking Book', 'Innervisions' en 'Fullfil- lingness' 'First Finale' trekt de lijn van 'Music of my mind' door en brengt Stevie Wonder lovende kritieken, gouden platen en Grammy Awards. Zijn sporadische con certen maken diepe indruk. Een bijna fatale kentering in het leven van Stevie Wonder is een auto-ongeluk in 1973, waarbij hij ern stig hersenletsel oploopt. Door zijn grote wilskracht en het feit dat hij zonder muziek niet kan functioneren komt hij er weer bo ven op, alhoewel de gevolgen nog steeds merkbaar zijn: hevige hoofdpijnen. De sleutel tot Stevie Wonders muziek lijkt totale emotionele eerlijkheid te zijn, een emotionele eerlijkheid die gestalte krijgt in afwisselend bruisende, ritmische funk om op te dansen en hypergevoelig melodisch materiaal om naar te luisteren. Het is zijn eenmalige talent als uitvoerder dat ieder nummer van hem doet klinken als een per soonlijke ervaring. Vandaar misschien dat het beluisteren van de muziek van Stevie Wonder al gauw een emotionele ervaring wordt. Opmerkelijk is dat Stevie Wonder in zeer kort tijdsbestek een evolutie heeft doorge maakt die hem veranderde van eenvoudig instrumentalist tot een multi-instrumenta- list met de grote gave te componeren en te produceren. Zijn blindheid heeft hem daar in blijkbaar niet noemenswaardig gehin derd. 'Songs in the key of life' is een nieuwe doorbraak en het is derhalve boven alle twijfel verheven dat we in de toekomst nog wel iets echt goeds kunnen verwachten. Zijn tekstuele benadering van liefdespro blemen beelden zowel momenten van in tense droefheid als van optimaal geluk uit en dat alles wordt dan omlijst door ontroe rende, vaak adembenemende muziek, die naar mijn bescheiden mening vooral op 'Songs in the key of life' een hoogtepunt be reikt. Stevie Wonder is uitgegroeid tot een vol waardig componist, zanger en producer van eigen werk, dat op een oneindig breed publiek is afgestemd en daardoor de in principe kleurgevoelige soulmuziek uit de bekrompen sfeer van de Amerikaanse be volking haalt. Op twaalfjarige leeftijd beheerst de in Sagi- naw (Michigan) als Steveland Morris ge boren Stevie Wonder al diverse instrumen ten, zoals - natuurlijk - de mondharmoni- ka en de piano. De single 'Fingertips', uit gebracht in 1963 toen Little Stevie Wonder net dertien jaar oud was, vestigde in één klap zijn naam en de plaat werd een gigan tische hit. Tot 1971 volgde hij de door Motown opge legde strenge richtlijnen met betrekking tot het aan de lopende band maken van com merciële hitsingles en het rondtoeren met The Sound of Young America, een met bussen reizende revue met alle Mo- town-sterren. Uit die tijd kennen we bij voorbeeld 'Uptight', My Cherie Amour', 'I was Made To Love Her' en 'For Once In My Life', om er maar een paar te noemen. Langzaam echter groeide het besef dat Mo town hem maar als hitparade-artiest bleef behandelen en totaal geen oor bleek te heb ben voor het in de praktijk benutten van zijn inmiddels gerijpte artistieke capacitei ten. Op de dag dat Stevie Wonder eenen twintig werd brak hij dan ook met Mo- Het in 1976 verschenen album 'Songs in the key of life' van Stevie Wonder, welk produkt van The Motown Record Corpo ration ik onlangs mocht beluisteren, heeft mij werkelijk aangegrepen. In het algemeen kan de zogenaamde soul muziek mij niet bekoren; zij kan me zelfs gestolen worden. Af en toe treft mij het on geluk Ferry Maat via de radio tegen te ko men en een druk op de knop is dan meestal wel voldoende om een eind te maken aan die naar mijn gevoel louter commerciële dansmuziek zonder karakter en identiteit. Voor Stevie Wonder zal ik in het vervolg een uitzondering maken, vooral ook omdat eerder werk van deze multi-instrumentalist terecht wondermuziek genoemd mag wor den. Na wat luisterwerk blijkt zijn muziek een uitlaapklep van een voor ons buitenstaan ders moeilijk te vatten gedachtenwereld vol opgepropte energie, agressiviteit, levensblij heid en diepgewortelde depressie van een blinde. Die blindheid maakt Stevie Wonder een op en top gevoelsmens en dat is vooral de laatste vijf jaar te merken aan zijn mu ziek, waarnaar je niet alleen luistert, maar die je ook ondergaat als een oase van op recht menselijke gemoedstoestanden en meningen die je soms graag tot die van je zelf zou willen rekenen. Zijn politiek geëngageerde teksten stellen wantoestanden aan de kaak, die je toch wel aan het denken zetten. Luister bijvoorbeeld maar eens naar Living for the city van de elpee 'Innervisions', of Big brother van de elpee 'Talking Book'. Ed Hulsbosch

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1977 | | pagina 20