Opleiders stimuleren tot meedenken Arts ook naar onderzoek jongste bediende Beter samenspel door aangepast overleg 11 •X* W Het verschijnen van een verslag over de sociale ontwikkelin gen die zich het voorbije jaar afspeel den aan het front van de plaatselijke Rabo- banken, is zo'n gelegenheid waarbij de schijnwerper nadrukkelijk gericht wordt op een aantal 'toeleveringsbedrijven' binnen de Centrale Rabobank, üp mij heeft vooral de problematiek indruk ge maakt waarmee het directoraat Oplei dingen zich ziet geconfronteerd. Steeds duidelijker wordt onder andere de wens van de medewerkers om ook bij de gang van zaken betrokken te worden. Wel licht zal dit een belangrijke invloed heb ben gehad bij het besluit de opleidings activiteiten bij de lokale banken zelf te stimuleren. Daarnaast is er vraag ont staan naar activiteiten waarbij het zwaartepunt voor de begeleiding niet ligt bij het overbrengen van technische kennis, maar waarbij het gaat om de mentale instelling van de personen die belast zijn met de uitvoering van de op leidingsprogramma's op de plaatselijke banken. De positieve inbreng die verbonden is aan het meedenken door de personeels leden hangt vooral af van de communi catie in het bedrijf. Het gaat daarbij niet om het uitvoeren van wensen van lei dinggevenden, maar om het bundelen van de kennis waarbij uiteindelijk geza menlijk een genomen beslissing aan vaard wordt en door alle afdelingen meegewerkt wordt aan de uitvoering en het welslagen ervan. Hierbij worden aan alle betrokkenen vooral zware eisen ge steld op het gebied van communicatie technieken en het vermogen zich te ver plaatsen in andermans gedachtengang. Gelijk hebben en gelijk krijgen kunnen dan struikelpunten worden. Als ideeën van de bank de overige personeelsleden onvoldoende aanspreken dan zullen bij de realisatie van de plannen slechts in beperkte mate de beoogde resultaten kunnen worden behaald. Zoals uit de statistische gegevens blijkt, gelden de aard van de werkzaamheden en promotiemogelijkheden elders als belangrijke motieven een baan op te zeggen. Ook vallen de hoge ziekteper centages bij de leeftijdsgroepen van 51 jaar en ouder op. In betrekkelijk kleine bedrijven, waar veelal de communicatie onderling eenvoudiger verloopt en men een beter inzicht heeft in de onderlinge verantwoordelijkheid, zijn deze percen tages over het algemeen lager. De toenemende ingewikkeldheid van de organisatie als gevolg van de groei van de banken eist steeds meer aandacht van alle betrokkenen en vooral van de leidinggevenden voor de benodigde overlegstructuren vooral binnen de loka le bank. Ook bij elke cursus, voor elk ni veau, waarbij Opleidingen is betrokken dient in toenemende mate zorg aan de overlegstructuren binnen de bank te worden besteed. A. van Akooy, Rabobank Nijmegen •cti Bij de bedrijf stop van de Rabobankorgani- satie berust onder meer de verantwoor delijkheid te waken over de gezondheid van haar employé(e)s. Een van de activiteiten die daaruit voortvloeien betrof het 'Perio diek Medisch Onderzoek aangesloten banken', kortweg PMO genoemd. De doelstelling werd ais volgt geformu leerd: Door middel van een periodiek medisch onderzoek moest getracht wor den een inzicht te verkrijgen in de licha melijke en geestelijke gezondheidstoe stand van de deelnemer. Eventuele on bekende lichamelijke afwijkingen moes ten aan het licht worden gebracht, en spanningssituaties moesten worden ge lokaliseerd. Behalve stress-verwekkende toestanden ging de aandacht ook uit naar andere factoren die het risico voor hart- en vaataandoeningen verhoogden. De voornaamste boosdoeners zijn inmid dels voldoende bekend: verkeerde eet gewoonten, gebrek aan lichaamsbewe ging, tekort aan ontspanning, overmatig roken, familiaire belasting en hoge bloeddruk. Het onderzoek moest zo effi ciënt mogelijk worden uitgevoerd zodat er voor kandidaten niet al teveel tijd mee gemoeid zou zijn. Uitvoering en organisatie dienden zodanig te zijn dat de geheimhouding van de verkregen ge gevens voor honderd procent werd ge garandeerd. In 1971 werd een voorzichtig begin ge maakt met het onderzoek van directeu ren ouder dan 55 jaar. in de jaren daarna werden ook andere staffunctionarissen uitgenodigd aan het onderzoek deel te nemen. De behaalde resultaten van de laatste jaren zijn van dien aard dat het zeker zinvol is het PMO te continueren. Bij menigeen werd een sluimerende af wijking gevonden die kon worden ge corrigeerd. Veie malen konden span ningsvelden worden opgespoord en dankzij de voortreffelijke samenwerking met functionarissen van het directoraat Personeel aangesloten banken worden geëlimineerd. Uiteindelijk echter zal ge streefd moeten worden naar een nog verdere uitbreiding van het onderzoek- bestand zodat in de toekomst de ge zondheidsbewaking zich zal uitstrekken over alle medewerkers van directeur tot jongste bediende. J. Bessems, hoofd Bedrijfsgezondheidsdienst Een van de onder werpen die in het jaaroverzicht sociale ontwikkelingen bij Rabobanken aan de orde komt is 'Over legvormen'. Hieruit blijkt direct al dat er meerdere mogelijkheden zijn om tot overleg te ko men binnen onze Rabobankorganisatie. In het kader van een sociaal beleid is overleg zeer belangrijk. Immers er wordt direct of indirect over mensen gespro ken. Ook de VPR tracht door een goed overleg tussen diverse partijen de belan gen van alle medewerkers(sters) te be hartigen. Daartoe vinden er veel contac ten plaats tussen de VPR. Vereniging van Directeuren en Centrale Bank. Al die contacten hebben ten doel alle mensen optimaal te laten functioneren binnen onze organisatie. Een belangrijk overlegorgaan binnen onze organisatie is de Adviescommissie Sociaal Beleid Rabobanken (ASBR). Hier worden de voorstellen voor de pri maire en secundaire arbeidsvoorwaar den besproken. Onderwerpen die er reeds behandeld zijn worden in het overzicht genoemd. Vele daarvan zijn zeer belangrijk. Ze vragen om veel stu die, zoals b.v. functieclassificatie, aanbe velingen Sociaal Beleid bij de Raboban ken. (Het zou goed zijn als vele medewerkers deze aanbevelingen eens kritisch door lazen. Immers het gaat over het sociale beleid van ons allen in de toekomst.) Ook de VPR heeft diverse onderwerpen aanhangig gemaakt. Het is prettig om dan te ervaren, dat er geluisterd wordt. Immers door naar elkaar te luisteren, bouw je een goede samenwerking op. Dit goede samenspel tussen alle partijen moet resultaten opleveren. De leden van de VPR zijn ervan overtuigd dat het dat ook zal doen. Toch ook een enkele kritische kantteke ning. Zoals de naam reeds zegt is de ge noemde commissie een adviescommis sie. De commissie geeft adviezen aan de Raad van Beheer. De uiteindelijke be slissing wordt dus elders genomen. Als het over zulke belangrijke zaken gaat, dan wil ook een VPR graag verantwoor delijkheid meedragen. Daarom ben ik voor veelvuldig consulte ren zoals in de eerste alinea staat na het hoofd 'Overlegvormen', maar ook voor laten meebeslissen door alle belangheb benden, dus ook de VPR. Daarom was het misschien beter dat er binnen de ASBR bindende afspraken gemaakt kon den worden, zodat ook de commissie de verantwoordelijkheid draagt voor de door haar genomen beslissingen. Dan kan misschien ook tegemoet gekomen worden aan mijn tweede kritische kant tekening, nl. dat er tussen het uitge brachte advies en de uitvoering zo'n grote tijdsduur te constateren valt. Vele

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1977 | | pagina 11