KLUIZENAAR RANDY NEWMAN Randy Newman is geboren in Los Angeles op 28 november 1943 en kwam uit een mu zikale familie. Zijn ooms Alfred en Lionel Newman hebben voor vele films muziek gecomponeerd. Randy's vader gaf hem reeds vanaf zijn zevende jaar klassieke mu zieklessen. Toen hij vijftien was begon hij liedjes te schrijven en bezocht de Universi- ty High School. Daarna studeerde hij vier jaar muziek-compositie in UCLA en be haalde er een graad in. Hij werd be- roeps(-liedjes-schrijver). Hij werkte als ar rangeur en song-schrijver; hij had echter geen ambities om een eigen carrière te be ginnen. Hij begon enige bekendheid te krij gen omdat zijn composities door artiesten als Judy Collins en Alan Price opgenomen werden. Om zijn liedjes niet alleen visueel aan de man te brengen (via de partituur) nam hij zijn liedjes ook op. Van deze de monstratie-banden (demo-tapes) werd later een album samengesteld. Het eerste album dat van hem uitkwam heette 'Randy New man creates something new under the sun' (1968). Het was een pioniers-album waar op hij met een groot orkest zijn liedjes zong. De zeer originele arrangementen ma ken deze plaat zo bijzonder. Randy was ei genlijk te origineel en deze plaat verkocht dan ook slecht en was zelfs bijna niet te verkrijgen. Nadat de plaat uitgebracht was werd hij door Paul McCartney opgebeld die hem een compliment gaf. In 1969 werd de plaat met de demo-tapes uitgebracht: '12 songs'. 'Live' (1971) was, zoals '12 songs' eigenlijk niet bedoeld om te worden uitgebracht, zo dat 'Sail Away' (1972) eigenlijk zijn debuu talbum zou moeten zijn. Op 'Good Old Boys' (1974) speelt Newman de duivelse acrobaat namens de kwaadwillige landar beider in de zuidelijke staten en gebruikt materiaal van Huey Longs biografie. Het is een zeer belangrijk werk en illustreert zijn voortdurende genegenheid voor het kleine volk, dat gevangen zit in de strikken van de grote organisaties. Newman zelf was eigenlijk nooit een com mercieel succes, en dat zal hij waarschijn lijk ook nooit worden, maar hij is een van de vooraanstaande levende songschrijvers. Zijn beknopte, verfijnde ironische teksten worden gecompleteerd door een uitgekien de muzikaliteit die prachtig balanceert tus sen het pikante en het koddige. Het is ideaal materiaal voor andere arties ten. Three Dog Night had een transatlanti sche hit met 'Mama told me not to come', Bonnie Raitt en Joe Cocker namen 'Guilty' op, Ringo Starr zette 'Have you seen my baby' op het Ringo-album en Ray Charles deed een kopie van 'Sail away'. In 1970 nam Nillson een heel album op met New- mans songs, onlangs had de Jess Roden Band in ons land een hit met 'You can leave your hat on'. Van slechts 21 van zijn liedjes heb ik een discografie van 157 ar tiesten die zijn songs opgenomen hebben en deze dateert dan nog van 1975. Geen wonder dat het regelmatig ont vangen van royalties (auteursrechten die een componist ontvangt, doordat anderen zijn composities uitvoeren en/of gebrui ken), Randy Newman de mogelijkheid ver schaft om aan zijn eigen carrière slechts sporadisch en bescheiden te werken. Randys stijging van een 'cult idol' op het einde van de zestiger jaren (slechts bekend bij mensen die zakelijk iets met muziek te maken hebben) naar zijn algemene erken ning is reeds door vele media opgetekend, zowel door andere muzikanten, zangers en song-schrijvers als door critici. Hij is een van de origineelste schrijvers in het pop-vlak en een waardevolle sociale com mentator-humorist. Zijn songs zijn muzi kale verklaringen, uit zijn ziel geschreven en in zijn hoofd samengesteld tot meester werkjes. Hij schrijft over gewone mannen en vrouwen bedroefd, bang, bezeten, la chend, verdwaald of terug op de goede weg. Het zijn bewegende gedichten met een melodie die wonderbaarlijk goed bij de gemoedsstemming ervan past en zeer pret tig is om naar te luisteren. De gemakkelijkste manier om naar de werken van Newman te luisteren is ze te beschouwen als een verzameling korte ver halen. Sommige zijn vrolijk, sommige heb ben in zich een verborgen sociaal commen taar, sommige zijn gewoon portretten van mensen of situaties die hij tegengekomen is. Het enige wat hij probeert te vermijden is iets dat maar enigzins riekt naar clichés. Veel van zijn liedjes zijn het tegenoverge stelde van thema's die clichés geworden zijn. Randy is helemaal geen ster, hij heeft zijn figuur niet mee en, zoals hij zelf zegt, hij is lui. Een interviewer vroeg hem eens wat hij graag zou willen. 'Een kleinere onderlip', zei hij zelf en dit illustreert dan zijn burles- que zelfspot. Het succes dat hij met zijn songs heeft kun je ook helemaal niet aan hem afkijken. Tijdens zijn optreden kijkt hij recht vooruit en niet de zaal in en erna dankt het kleine gedrongen verlegen man netje zijn publiek. Voordat hij met een song begint verklaart hij, recht voor zich uitkijkend, waar de song over gaat, gelardeerd met droge hu moristische opmerkingen. Zelfs tijdens de songs is er nog plaats voor opmerkingen. Bij hem past geen glitter en een groot de cor. Hij komt het meest tot zijn recht in een kleine zaal waar hij kan converseren met zijn publiek, alleen met zijn piano en een rustgevend decor. Een enkele spot op hem gericht. Randy Newman, een anti-ster, begaafd en lui. Do yourself a favor and discover him too, he doublés the times you smile every day. Eric Hulsbosch

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1977 | | pagina 17