X H 46 12 NÉN\ Ik geef je de verzekering dat zijn vertrek in mei voor ons een enorme klap bete kende. We zijn niet idool-gek, Marja evenmin als ik; Euson-freaks zijn we in zekere zin wel. Ik moet zeggen, een heer lijke afwijking. Dat hij wegging naar Los Angeles kwam zonder meer op een fikse lege plaats in ons bestaan neer. Natuur lijk gaan we bandenpost doen en hij drukte me op het hart toch vooral door te gaan met componeren. Nederland zelf heeft schuld aan zijn vertrek. Ons volk is a-muzikaal, in meerderheid al thans. De feiten bewijzen het. In Amerika staan de mensen heel anders tegenover muziek. Voor de carrière van die man is deze stap ontzettend belangrijk. Vijfen dertig is hij nu, en als 17-jarige knaap kwam Julio Bernardo Euson vanaf Aruba doelbewust naar Nederland om in de muziek te gaan. Maar hij had geen toekomst hier. Eerlijk, hij werd niet genoeg gewaardeerd. Ja, nadat zijn besluit om te vertrekken een maal vaststond begon plotseling wel ie dereen aan hem te trekken. Maar tevo ren kon het gebeuren dat zijn agenda vier maanden op rij spierwit was. Geen enkel optreden. Onbegrijpelijk. Terwijl zo'n artiest toch ook inkomen en applaus moet hebben om te kunnen bestaan. De een of andere troela Ik belde hem eens om te vragen hoe het ging met de platenverkoop. Best. Heel goed, kreeg ik te horen. Blijken er die week zegge en schrijve 68 singletjes ver kocht te zijn. Is dat niet ten hemel schreiend? Dronken Leo ging in diezelfde periode bij duizendtallen van de hand; meestampers in de trant van 'Zo slank zijn als je dochter' draaien dezelfde re sultaten. Voor de eerste de beste troela staat men in de rij. Zelfs mensen die van af een opname misschien heel aanvaard baar overkomen, gaan afschuwelijk door de mand als je ze werkelijk aan de gang ziet. Euson niet. Die man, dat is klasse. Life voldoet hij net zo goed als op de plaat; ze kunnen er niet aan tippen, de meesten althans. Beschamend om met hen in één programma te staan. Waar hij ook komt, steeds heeft hij succes. Een openbaring voor zo'n zaal. Er waren ke rels die hem bloemen brachten. Maar het merendeel van de Nederlanders heeft nog nooit van hem gehoord. Zo lang hij in Nederland vertoeft is het met de bekendheid van Euson bergaf gegaan. En steeds harder. De platendraaiers in het Hilversumse hebben naar het schijnt iets tegen zijn werk. Niet alleen ten op zichte van hem overigens heerst die dis criminatie. Maar als gevolg hiervan kan het wel voorkomen dat voor de belang stellende een plaatje niet eens te koop is als hij denkt: dat wil ik weieens horen. Die handelaren, moet je weten, kopen in op grond van de tipparade en daar kwam een man als Euson zelden of nooit aan te pas. Het werd steeds erger. Om bij wei nig waardering toch tot erkenning te ko men is wel gezegd: ga eens iets com mercieels doen. Maar nee, hij is ras-ar- tiest. Mensen, vindt hij, moeten het ge woon mooi vinden. Luisterliedjes met een boodschap. Zijn werk vraagt dat je er meer naar luistert. Wanneer je er eens door gegrepen bent, dan raak je er gega randeerd ook niet meer vanaf. Maar je hebt er moeite voor te doen. Hoe ver drietig is het dan toch te moeten vast stellen dat zijn prestaties niet in voldoen de mate worden gewaardeerd. Deze Eu son was volstrekt uniek in Nederland en dat wilde ik het publiek duidelijk maken. Want ik vond dat hij het verdiende. Zo heb ik het voorrecht gehad voor deze ge weldenaar als eerste een fanclub op te mogen richten. Voor hem is geen moeite me te veel. Je merkt ook wel dat ik meer praat over hem dan over mezelf. Of schoon ik beslist wel trots ben op het feit dat de naam Kees van de Klift als tekst dichter en componist ook voorkomt op de hoes van Midnight Blue, de achtste LP die Euson vervaardigde en die vanaf

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1977 | | pagina 12