Bijzondere schilderijen in première Mathilde rook geld De roddelspecialisten in het Amsterdam se kunstenaarswereldje hebben zich ver leden jaar even een beetje bezorgd gemaakt over Mathilde, tot dan echtge note van de gevierde schilder Carel Wil link. Ettelijke keren stond zij model voor de gelikte doeken van de meester die haar mild glimlachend liet begaan zolang het niet te bar werd met de rekeningen van de kleermaker. Want behalve van hem, hield behaagzieke Mathilde ook erg veel van kostbare kleding. Geen creatie ging haar te ver en bij uiteenlopende gelegen heden was mevrouw Willink uitgedost in gewaden welke een ontwerpster van naam speciaal afstemde op haar exclu sieve smaak. Ook Carel Willink genoot zo te zien van de oogverblindende uitmon steringen waarmee zijn geliefde zich toe takelde en hem verraste. Maar de maat was plotseling vol toen grillige Mathilde eens als een furie te keer ging en in haar woede enkele meesterwerken onherstel baar letsel toebracht. De krakende ruzie, verkondigd en uitgevochten via de rota tiepersen van vele bladen, betekende een definitieve breuk in de band die het Terneuzense meisje Mathilde de Doelder op 17 februari 1969 met als getuigen twee gemeente-chauffeurs, maakte tot de derde mevrouw Willink. Hoe moest het verder nu? Wie zou voor taan behulpzaam kunnen zijn bij een op timale ontplooiing van Mathildes onmis kenbare talent om op te vallen, nadat het in Amsterdam zulk een geweldige voe dingsbodem had gevonden? Het ant woord op dergelijke bange vragen is nu geleverd. Gelukkig ook voor Mathilde kwam er een eind aan de wurgende on zekerheid. De Haagse schilder Adrian Stahlecker (40) heeft zich over haar ont fermd en begrip getoond voor haar moeilijke probleem. Mathilde poseerde zelfs al spontaan voor doeken waarop Adrian haar beeltenis ongeveer op ware grootte vereeuwigde. Toen juist deze schilderijen, opvallend door de stoere wijze van schilderen, ook nog een plek waardig werden gekeurd tijdens een feestelijke tentoonstelling die binnen de muren van de Rabobank Den Haag- Loosduinen haar beslag moest krijgen, lag de komst van het schilderachtige model helemaal in de lijn van de ver wachtingen. Mathilde stelde de organi satoren van het lustrumfeest bij de zes tigjarige bank niet teleur. In haar schitte rende oosterse creatie groeide zij ogen blikkelijk na aankomst al uit tot het stra lende middelpunt van de bijeenkomst. Op bepaalde momenten leek het wel als of de bezoekers meer belangstelling toonden voor haar dan voor de geëxpo seerde schilderijen. Het 'wandelende schilderij' genoot met volle teugen, maar in de grond van haar hart vond ze alle aandacht eigenlijk wel terecht. 'Ik besteed per dag gemiddeld een uur of zes aan de accentuering van mijn uiter lijk,' verklapte ze. Op de Rabobank voelde Mathilde zich meteen al helemaal thuis: 'De lucht van stapels geld vind ik zo pret tig. Daar hou ik van,' verduidelijkte ze. En wijzend op de twee doeken van groot formaat, geheel aan haar gewijd: 'Adrian heeft ze speciaal gemaakt om te bewij zen dat er nog kunstenaars van naam in mij geïnteresseerd zijn nu mijn ex-man niets meer van me weten wil.' Beide creaties gingen op de tentoonstelling te Loosduinen in première tussen de al eer der getoonde portretten van andere bekende persoonlijkheden. In totaal om vatte de presentatie in het hoofdkantoor van de bank 25 doeken. Adrian Stahl ecker, die eerder al werk inzond naar schildersalons in Parijs en London terwijl hij jarenlang werkte en exposeerde in Spanje, toonde zich erg in zijn nopjes met het tentoonstellingsinitiatief van de bank. 'Kunst en geld,' meende hij, 'zijn zaken die bij elkaar horen en door de kunst binnen de bank te brengen krijgt ze een diepere functie dan die van gela- depot zonder meer.' Bankdirecteur Van Zijl en een vrouwelijk personeelslid hebben tijdens de vernissage in Loosduinen een onderonsje met de vrouw die model stond voor enkele van de doeken die Adrian Stahlecker exposeerde.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1977 | | pagina 7