Tjantings Andere koers woordenboek der Nederlandse Taal 1976) waaruit werd overgenomen, com pleteerde een rijtje spreekwoorden met betrekking tot het geld de voorstelling op elk der panelen. Bij de overdracht van de panelen tijdens een informele bijeenkomst met perso neelsleden van de bank in Venray deed de Liesselse kunstenaar een en ander uit de doeken over de techniek van het batikken, door hem niet zonder stemver heffing betiteld als 'het ondergeschoven kindje in de kunst'. Kilsdonk die zeer on langs ook medewerking verleende toen het blad Margriet een batikcursus in arti kelvorm bracht, bedoeld om zoveel mogelijk mensen te stimuleren er mee te beginnen, wees de toehoorders erop dat juist de techniek van het batikken bij uit stek geschikt is voor de vervaardiging van kunstzinnige gebruiksdingen. Spon taan toonde hij zich bereid eventuele belangstellenden de elementaire begin selen van het batikken bij te brengen. De betekenis van het woord batikken - af geleid uit het Maleis waar het tekenen of schrijven betekent- gaf Ton Kilsdonk meteen gelegenheid even af te rekenen met het heersende misverstand dat de batikkunst van oorsprong een puur In donesische aangelegenheid is. 'Bij opgravingen in het oude Mesopota- mië troffen archeologen al bijzonder fraaie werkstukken aan, die overduidelijk ook tot stand kwamen via de principes van het batikken,' doceerde Ton Kils donk, alvorens beknopt zijn eigen werk wijze te demonstreren. Hij haalt een doek van wit katoen tevoor schijn waarop met inkt een ontwerp is aangebracht. Naar keuze worden vervol gens bepaalde fragmenten van de voor stelling bedekt met gesmolten bijenwas waarin paraffine is opgelost. De zoge naamde tjantings, scheplepels van uit eenlopende dikte, dienen voor de ver spreiding van de vloeibare was. Alle plaatsen waar zich was bevindt blijven wit zodra vervolgens de doek in een bad met koudwaterverf wordt gedompeld. Door telkens gedeelten af te dekken en te werken met verschillende kleuren ont staat een geheel van kleuren die elkaar beïnvloeden. Tot besluit worden alle re stanten bijenwas uitgekookt en het eind resultaat is bereikt. Veranderingen in de samenstelling van de gebruikte was maken het mogelijk in diverse kleurvlak ken effecten met grote en kleine barsten teweeg te brengen. Ongeveer twaalf jaar geleden begon de ontwikkeling die Ton Kilsdonk stempelde tot een hartstochtelijk liefhebber van alles wat met het batikken te maken heeft. De nu 38-jarige Brabander studeerde aan de academie voor industriële vorm geving te Eindhoven. Louter uit belang stelling ging hij hospiteren op de textiel- afdeling van het instituut. De kennisma king resulteerde in een liefde op het eer ste gezicht. De techniek van het batikken sprak hem aan, juist door de grote mate van overleg die erbij is vereist. Ton Kils donk: 'Je moet je telkens donders goed afvragen wat het effect zal zijn van bepaalde handelingen.' De opgaven waarvoor hij zich als indus trieel vormgever geplaatst zag gingen hem intussen meer en meer de keel uit hangen. Steeds duidelijker ging hij zich slachtoffer voelen van een totaal ver keerde beroepskeuze: 'Kort gezegd, je merkte maar al te vaak dat je gedwon gen was mensen te belazeren, Je werd gebruikt, moest soms in de vormgeving van artikelen en produkten iets suggere ren wat er helemaal niet was, en waarbij de fabrikant geen ander doel voor ogen stond dan dat de weg geëffend moest worden voor een hoge prijs. Het eerst goedkope produkt onderging geen enke le wezenlijke verandering. Het kreeg alleen maar een duur of exclusief jasje aangemeten. Met de gewijzigde vorm die zo'n artikel dan meekreeg moest dan de nieuwe verkoopprijs waar gemaakt worden.' Vier jaar geleden besloot Ton Kilsdonk resoluut met zijn oude beroep te kappen om zich voortaan geheel te kunnen wij den aan zaken die hem en anderen wer kelijk ter harte gaan. Uit de grond van zijn hart meent hij te mogen constateren dat hij tegenwoordig vele malen harder werkt dan vroeger ooit kon worden gezegd. Behalve uitgebreide experimen ten op het gebied van de verfsamenstel- ling die hem naast zijn vrije werk in beslag nemen, verzorgt hij als docent batikcursussen voor leerlingen van de vrije academies te Venlo en Nijmegen. Het schenkt hem een gevoel van voldoe ning. 'De mensen, ze zitten op je te wachten bij die lessen. Dat stimuleert

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1977 | | pagina 5