Na de rumoerige weken van februari en maart hebben we gelukkig weer rust op het loonfront. Ik laat nu maar helemaal in het midden in hoeverre we gelukkig moeten zijn met de vertoonde onderhandelingstactieken en ook of het bereikte resultaat aan de objectie ve wenselijkheid beantwoordt. In onze redactieraadsvergadering van midden maart hadden we de in druk, dat men zich er op onze banken niet erg druk over heeft gemaakt. Komt dat omdat het personeel (nog) niet onder de cao-regeling valt? Dat heeft misschien wel meegespeeld, maar anderzijds is het toch ook zo, dat onze lonen en arbeidsvoorwaarden zich met de cao-regeling plegen mee te bewegen. In ieder geval lijkt het onder ons geen brandende kwestie geweest te zijn, want anders hadden we toch wel enige reactie van onze lezers mogen verwachten. Zou dat soms verband houden met de I coöperatieve aard van onze banken? Die hebben in vergelijking met andere bedrijven immers wel iets bijzonders. Want ze missen de tegenstelling kapi taal en arbeid, daar ze geen aandeel houders kennen. Ik weet heus wel, dat die tegenstelling tegenwoordig niet rauw meer is en dat er geslaagde pogingen zijn gedaan hem te overbrug gen, maar als er eenmaal een conflict is, komt hij toch soms weer aardig scherp naar voren. Daar hebben we in onze kring gelukkig geen last van om dat wij die tegenstelling eenvoudig nooit hebben gekend. Want voor wie werkt eigenlijk een coöperatieve bank? In ieder geval niet voor één eigenaar of een groepje mensen, die er hun geld in gestoken hebben. Voor haar zelf dan? Ja, dat lijkt er wat op, maar dan in die zin, dat ze voor haar eigen voortbe staan moet zorgen, enkel omdat ze alleen dan de belangen van haar leden en cliënten goed kan blijven dienen. Dat geeft, dunkt mij, ook een bepaalde kleur aan de positie van het personeel, de 'mede'-werkers van onze banken. Echt 'mede'-werken geeft een betrok kenheid, die boven de formele arbeids verhoudingen uitstijgt. Juist daarom ook is een goed Sociaal Beleid voor ons zo belangrijk. Vorig jaar is er een uitstekend werkstuk met aanbevelingen naar de banken gestuurd. We hebben er geen enkele brief over gehad. Ik zelf vind, dat deze materie eigenlijk ons allemaal erg moest in teresseren en dat er best een paar mensen spontaan eens iets over zou den mogen zeggen in ons blad! Voor de plaatselijke banken en de Cen trale Rabobank verschijnt sinds kort een gecombineerd overzicht van vrije banen binnen de organisatie. De persen van de Rabobank-huisdrukkerij in Best produce ren halverwege iedere week een nieuwe aflevering in een oplage van ruim 10 000 exemplaren. Met het periodiek is een langgekoesterde wens in vervulling gegaan. Van diverse kanten werd in het verleden herhaaldelijk aangedrongen op een actueel inzicht in beschikbare func ties, voor wat betreft de Centrale Bank alsmede het plaatselijk bankfront. Het zou een uitgave moeten worden waarbij een hoge en regelmatige verschijnings frequentie voorop stond om te voorko men dat vacatures onnodig lang zouden blijven openstaan. De presentatie van 'Vacatures Rabobankorganisatie' komt aan de eerder gehoorde wensen tege moet. Aan vacatures bij de Centrale Bank werd tot nu toe intern uitsluitend ruchtbaar heid gegeven via het mededelingenblad Bankrecorder, dat medewerkers van plaatselijke banken niet onder ogen kwam. Los hiervan verscheen in de voormalige Raiffeisenbankorganisatie en na de fusie bij alle plaatselijke Raiffeisen- en Boe renleenbanken, ook al een echt vacatu reblad. 'Mededelingen inzake vacatures' luidde de officieel klinkende doopnaam. De uitgave diende in de eerste plaats als mogelijkheid voor publikatie van vacatu res bij plaatselijke banken. Ze bundelde zowel de vraag naar beheerders van plaatselijke bijkantoren, afdelingshoof den, intern controleurs als oproepen aan belangstellenden voor een directeurs functie. Algemeen gold als richtlijn voor plaatsing de veronderstelling dat voor de vacante betrekking in principe uit diverse delen van het land interesse zou kunnen blijken. De initiatiefnemers gingen er van uit dat voor de behoefte aan kantoorbe dienden of typistes het eenvoudig vouw blad niet direct het meest geschikte medium zou zijn. Er viel niet te verwach ten dat een oproep vanuit Groningen voor een dergelijke baan zou leiden tot gegadigden uit alle windstreken. Meest al kon er uit de directe omgeving wel een geschikte kandidaat aangetrokken wor den. Het periodiek 'Mededelingen inzake vacatures' bleef zo voornamelijk gericht op hoger gekwalificeerde functies. In het vacatureblad-nieuwe-stijl werd de bestaande filosofie onverkort gehand haafd: via plaatsing van een interne op roep kunnen bekwame personeelsleden in de gelegenheid worden gesteld bin nen de eigen organisatie een carrière op te bouwen, als daartoe de mogelijkheid ontbreekt bij de bank waar zij werken. Tevens wordt bereikt dat de oproep pre cies in de kring terechtkomt waar ver moedelijk de meeste potentiële belang stellenden gezocht moeten worden. Per soneelsadvertenties in kranten bereiken een publiek met een veel grotere ver scheidenheid waarbij grotendeels het toeval de kans op succes bepaalt. In ieder geval publiceren uitsluitend de plaatselijke banken op jaarbasis al zo'n 600 vacatures in het interne vacature blad. In de praktijk wordt het ontstaan ervan meestal kenbaar gemaakt via de districtskantoren die de functieomschrij ving doorsturen naar het directoraat Per soneel Aangesloten Banken. Steeds vaker gebeurt het na tussenkomst van personeelsadviseurs. Hun aanstelling is een ontwikkeling waarmee ruim twee jaar geleden een begin werd gemaakt. Voor de 14 districten waarin het werk gebied van de Rabobanken is verdeeld, zullen binnen afzienbare tijd 7 van derge lijke functionarissen operationeel zijn. Vacatures welke binnen de Centrale Rabobank ontstaan worden via de eigen CB-afdeling Personeelszaken geregi streerd en voor publikatie doorgestuurd naar het vacatureblad. Verwacht wordt dat de nieuwe opzet een wezenlijke verbetering zal bieden wat betreft de doorstromingsmogelijkheden voor personeelsleden. Onbekendheid met de aanwezigheid van toekomst mogelijkheden binnen de eigen organi satie heeft in het verleden herhaaldelijk tot gevolg gehad dat kundige werk nemers elders een werkkring gingen zoe ken. Mr. Jan R. Haverkamp

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1977 | | pagina 3