Jeugdige
potters
onthaald
Haagse schoolklas kwam
de poet zelf brengen
Het schouwspel omvatte dertig school
kinderen, bijeendrommend rond een stuk
zeil met drie spaarpotten van primitieve
makelij. Ze waren gemaakt uit simpel
versierd aardewerk met daarop in on
beholpen letters het woord Unicef
gekrast. In het kader van de actie 'Scher
ven brengen geluk' verwisselden de af
gelopen maanden zeker 150 000 van zul
ke exemplaren van eigenaar via Rabo-
banken in heel Nederland. De opbrengst
ervan, vijf gulden per stuk, maar (van
daar het actiemotto 'Scherven brengen
geluk') eventueel ook het gespaarde
bedrag zal door toedoen van Unicef aan
gewend worden ter verbetering van de
watervoorziening op het voormalige Cey-
lon, een eiland dat tegenwoordig Sri
Lanka heet. Dat sympathieke doel droeg
niet weinig bij tot het succes van de
actie, hoewel mag worden betwijfeld in
hoeverre er ook scherven aan te pas
kwamen. Heel wat actiedeelnemers von
den het eeuwig zonde de handvorm
potjes van Unicef voor het goede doel
ook echt aan diggelen te slaan. Veel lie
ver werden ze als sieraad in huis te pronk
gezet.
Met de dertig schoolverlaters van de
Meer en Bos-school die onder leiding
van hun klasse-onderwijzeres te gast
waren bij de Rabobank aan het Arnold
Spoelplein te Loosduinen lag dat alle
maal een beetje anders. Zij zaten pope
lend van ongeduld te wachten op het
moment dat de spaarpotten aan digge
len zouden gaan, zodat de telmachines
hun werk konden doen. Nou loog 'de
poet' er niet om: In een tijdsbestek van
twee maanden legden de zesdeklassers
welgeteld 225 gulden en 59 cent opzij.
Het gezelschap werd er even stil van,
want zoals een bijdehandje razendsnel
becijferde kwam dat neer op een gemid
delde van bijna 8 gulden per deelnemer.
De ontknoping van de spaaractie werd
door medewerkers van de Rabobank
2 meteen slagvaardig verheven tot een
evenement dat de jongelui nog geruime
tijd zal heugen. Tijdens een ontvangstT
met-tractatie in de kantine kregen de
jeugdige Hagenaars op begrijpelijke wij
ze een uiteenzetting over het ontstaan
van het bankwezen en de taken van een
moderne bank. Bankbiljetten van uiteen
lopende formaten en nationaliteiten fun
geerden daarbij onder meer als illustra
tiemateriaal. De biljetten gingen van
hand tot hand en werden gebruikt om
het aandachtige gehoor enig inzicht te
verschaffen in koersverschillen. Aanslui
tend konden de zesdeklassers de werk
wijze van de moderne bank en de auto
matisering die zich daarin voltrekt van
zeer nabij bekijken. Bijna een uur lang
wisten de diverse begeleiders uit de per-
soneelsgelederen zich bestookt door vra
gen waarop het lang niet altijd even
gemakkelijk antwoorden was. De
schooljeugd zag de diverse telmachines
voor geld in bedrijf terwijl menigeen tij
dens het oponthoud in de kluis voor het
eerst een levensecht briefje van duizend
in handen kreeg gedrukt. In de bankhal
zorgden de Hagenaartjes voor ongewone
drukte en bedrijvigheid. Hun spontaniteit
werkte aanstekelijk, zodat soms het ove
rige publiek ook nog even nableef en ge
amuseerd de uitbundige taferelen gade
sloeg. Boekjes over de natuur en het
monumentenbehoud werden bij het ver
laten van de bank aan alle jeugdige
spaarders uitgereikt uit erkentelijkheid
voor de geleverde spaarprestaties.
Klasse-onderwijzeres mejuffrouw Arend-
se beklemtoonde dat het initiatief voor
de deelname aan de actie 'Scherven
brengen geluk' spontaan vanuit de klas
sebevolking naar voren werd gebracht
na het bekijken van een televisiepro
gramma over het onderwerp. Als onder
wijzeres besloot ze er meteen op in te
spelen, vooruitlopend op de aandacht
die volgens het lesrooster toch al
geschonken zou worden aan de proble
matiek van de ontwikkelingslanden.
De twee Unicef-potjes waarmee de
scholieren hun spaaractie begonnen,
raakten door de enthousiaste deelname
veel eerder vol dan men verwachtte,
zodat er al snel een derde exemplaar
noodzakelijk bleek. Het lesproject over
de ontwikkelingslanden op de Haagse
Meer en Bos-school is inmiddels af
gesloten met een expositie waar leerlin
gen van alle drie de zesde klassen aan de
hand van uiteenlopende werkstukken
hun visie weergaven op bepaalde proble
men van ontwikkelingslanden. Dat de
spaaractie met begeleiding van de Rabo
bank centraal stond bij 'de club van juf
frouw Arendse' behoeft geen betoog. De
ontvangstbevestiging voor het gespaar
de bedrag - speciaal voor deze gelegen
heid op de bank ontworpen en door twee
klassevertegenwoordigers ondertekend
- nam bij de inzending vanzelfsprekend
een ereplaats in.