REP EN ROER
8
RONDREIZEND
FILMCIRCUS
BRENGT TILBURG IN
Echte blaffer
Vijftien pagina's
een bank, maar je mag er nooit over pra
ten' voortijdig in beeldbereik komt.
De uitroep: 'Nou is hij goed, jongens.
Perfect' leidt tot een spontaan applausje.
Een heer in het zwart kijkt niettemin
somber voor zich uit. Frans van Baaren,
in diens gewone doen hoofd van de be
veiligingsafdeling binnen de Rabobank-
organisatie, heeft zorgen. Zo dadelijk
moet hij als filmovervaller in actie ko
men, en nou hebben de beeldvaklui met
smalend gelach het meegebrachte
vuurwapen als ondeugdelijk voor opna
men bestempeld. Ze willen een echte
blaffer, compleet met de dofblauwe
glans van staal die ze zo goed kennen uit
de politieromans. Een telefoontje met de
Tilburgse gemeentepolitie moet uit
komst bieden. Uit voorzorg is het korps
reeds eerder schriftelijk van de TV-opna-
mes op de hoogte gesteld. Een commis
saris van politie zegt medewerking toe.
Spoedig verschijnt een brigadier ten to
nele, voorzien van twee handvuurwa
pens. Naar keuze, en mits de heren zijn
verdere aanwezigheid respecteren;
eh er mocht eens wat gebeuren met
de geleende FN-pistolen, nietwaar? Be
reidwillig wordt een stoel aangeschoven.
Het wachten duurt uren, maar de politie
man schikt zich geamuseerd in zijn lot.
De heer in het zwart ondergaat zijn ge
daanteverwisseling met overtuiging.
Handschoenen, een wollen sjaal, dikke
trui en een bontmuts maken hem in min
der dan geen tijd tot een volwaardige
boef met geldhonger. Allereerst zal een
'early morning hold up' verbeeld worden,
zo heeft de beroepsbeveiliger en ama
teurovervaller reeds laten weten. Met
andere woorden: een geval van inslui
ping dus. Het roversgilde zoekt blijkens
de praktijk vooral in deze richting zijn heil
sinds onneembare kluizen met tijdsloten,
buizenpost voor het intern geldtransport,
kogelvrij glas en andere 'fysieke weer
standen' de klad brachten in het traditio
nele overvalwerk. Voor de levensechte
verfilming van het akkevietje verhuist
heel het opname-circus naar de kluiskel-
der van de bank. Rover Frans, die veron
dersteld wordt zich 's nachts al heimelijk
toegang tot het gebouw te hebben ver
schaft, overmeestert daar de argeloze
Hennie Clemens zodra zij 's ochtends
met haar zonnigste glimlach de kluisdeur
wil openen. Het wordt een overval met
hindernissen. Overbelast bij het gebruik
van een zee vol filmlicht, geven diverse
zekeringen ontijdig de geest. Wachten,
wachten en nog eens wachten. De ca
meramannen krijgen kramp in de been-
tegen de muur. De onafscheidelijke lach-
plooien op Hennies gezicht beginnen
haar in dit stadium parten te spelen. Van
der Linden: 'Je bent te gewillig. En over
rompeld worden met een lachend ge
zicht, dat ziet ook niet uit. Het geheel is
te tam. Doe wat! Zeg wat! De spanning
opvoeren. Maakt gerust een pestherrie
voor mijn part. Robbie jij ook. Graag wat
meer gas met die camera.'
Aldus geschiedt. Inpakken en wegwe
zen. Het signaal uit de regiebus klinkt als
een verlossing. Eer het zover is, wordt
presentator Tielemans andermaal gele
genheid geboden zijn zegje te doen. Hij
vertelt wat van overvallenfrequentie
(zo'n twee per week met een gemiddel-
keloos verloop. Behalve routine krijgen
de hoofdrolspelers nu ook echt de smaak
te pakken. Een enkele onbetekenende
complicatie slechts.
Door het gevorderde uur heeft de bank
haar draaideuren reeds lang gesloten
voor het publiek en ook voor de perso
neelsleden zit het normale werk er al op.
Met kunst- en vliegwerk worden voor de
overval nog wat hoognodige duizendjes
opgescharreld. Veel is het niet, maar
Frans van Baaren belooft er voor deze
keer genoegen mee te nemen. De afwe
zigheid van publiek heeft behalve het uit
blijven van hinderlijke pottenkijkerij ook
nadelen. Figuranten uit de rijen van de
toeschouwers wordt royaal een rol als
de buit van 18 000 gulden, bij 40 mis
lukkingen) en geeft aan hoe bepaalde
onraad-situaties bij enige oplettendheid
bijtijds gesignaleerd kunnen worden.
Terloops attendeert hij ook op een reeks
voorname beveiligingstips. Hoe noodza
kelijk het is, zal hij in een slotwoord van
het programma nog illustreren met en
kele cijfers. Vooruitlopend op die tot
nadenken stemmende woorden moet
echter eerst volgens plan nog een twee
de overval plaats vinden. Het laatste
TV-brok dat op deze dag staat geno
teerd. Voor de tweede keer binnen enke
le uren ziet Hennie Clemens zich gecon
fronteerd met een op geld belust sujet.
Andermaal staat ze oog in oog met
'overvaller' Frans van Baaren die zijn uit
monstering thans heeft gewijzigd in
gleufhoed, donkere bril en dito regenjas.
Het vuurwapen klemt hij voor de veran
dering in de linkerhand (onthouden als
bijzonderheid bij het invullen van het sig
nalementspapier
Ditmaal voltrekt de overval zich volgens
klassiek patroon aan de balie. Er mag ge-
bankbezoeker toebedeeld. Nagenoeg ie
dereen die in staat is een type- of telma
chine te bedienen, krijgt het vriendelijke
verzoek mee te werken aan de achter
grond van natuurgetrouwe bankgelui-
den. Na twee keer draaien, zijn de man
nen van het beeld tevreden. De overval
ler nuttigt op z'n gemak nog een laatste
colaatje. 'Bedankt zover, mensen. Mor
gen komt er weer een dag. En denk er
om, dezelfde kleren dragen.'
Morgen komt er weer een dag, jawel.
Heel hard zal hij nodig zijn om ook het
restant van de 15 tekstpagina's uit het
draaiboek toe te voegen aan het verza
melde materiaal. Het opnameresultaat
moet een TV-programma opleveren van
omstreeks twintig minuten. Drie dagen
van keihard werken liggen eraan ten
grondslag.