illustreert Toon van de Ven, dat vele
krachten ons leven beïnvloeden. Toe
komstige gebeurtenissen zijn uit een ho
roscoop af te leiden, het gebeuren in zijn
normale loop storen is onmogelijk,' aldus
Toon van de Ven.
In zijn inleiding breekt Wim Aerts een
lans voor meer openheid, waarbij hij te
vens opmerkt, dat in het boek het uit
spreken van enig oordeel is vermeden.
Het is slechts een inventariseren en sig
naleren. In zijn opzet wat antwoorden te
geven op vragen van geïnteresseerden,
de interesse te vervangen door enige
kennis zonder zware kost te moeten ver
werken, is Wim Aerts uitstekend ge
slaagd.
iijJ)Vv Vv
De verrijzenis van de Aquarius-mens, luidt de
titel die graficus Toon van de Ven meegaf
aan deze uiterst genuanceerde pentekening
vol symbolen. Voor de kunstenaar-astroloog
die over het werk uitvoerig aan het woord
komt in het boek 'Anders dan anderen', heeft
de mensheid eeuwenlang geleefd onder in
vloed van het dierenriemteken Vissen. In
1953 brak vervolgens het tijdperk van over
heersend Waterman-invloeden aan. Verleden
zowel als heden en toekomst staan uitge
beeld in het verrijzenistafereel, waarop ieder
teken van de dierenriem een plaats kreeg
toebedeeld in de astrologische rangorde die
geldt voor deze tijd. Symbooltaal, duidelijk of
versluierd aanwezig, komt tot uiting in de
meeste werkstukken die Toon van de Ven af
levert. Droomlandschappen met een kleurig
heid als van speelkaarten lijken het, of visioe
nen waarin de kunstenaar gebruik maakt van
een beeldtaal die hijzelf heeft uitgedacht.
Voor zover hij in zijn werk niet met open ogen
droomt, reproduceert Van de Ven al tekenend
en schilderend allerlei menselijke dromen.
Hoezeer daarbij opvattingen over mogelijke
interpretaties ook uiteenlopen, eensgezind
geven de deskundigen het bestaan toe van
velerlei droomsymbolen. Geen wonder dat
iemand als Toon van de Ven op dit terrein
gretig zijn inspiratie zoekt. Zelfs normale situ
aties en herkenbare personen omringt hij
door symbolische attributen.
i