-1 - w« "JjXiï» "'"d sSKsssf--- ssöSSfSssaX a^J-sssss" gvddehaasds Mikuaimr Voor verwoede lezers van dagbladadver tenties- ze bestaat wel degelijk, deze mensensoort - stond er rond de jaarwis seling iets opmerkelijks in de bladen die uitgegeven worden door de Nederlandse Dagbladunie. Doorgaans met nieuwe spaar- of kredietvormen, rentetarieven en wat al niet meer een vertrouwd partij tje meeblazend in het luidruchtige orkest van adverteerders, trok de Rabobank dit maal eens een wezensvreemd register open. De foto van een door verkeersge weld gevelde haas onderstreepte een advertentiemotto dat er ook al niet om loog: we jagen wat af op de Nederlandse wegen. De verdere tekst bevatte een pakkende aansporing tot wat minder jachtigheid op onze verkeers- (en levensjwegen. Soortgelijke publikaties ontwikkelde het NDU-concern eerder reeds ter bevorde ring van de verkeersveiligheid. Dat initia tief, ook toen grotendeels door het be drijfsleven bekostigd, spoorde automobi- listen aan tot extra oplettendheid rond spelende kinderen. Er volgden positieve reacties ondanks het schokeffect waar mee ook dit charitatief initiatief werd op gediend. Lezers juichten het toe dat com merciële bedrijven nu eens iets behar tigenswaardigs van algemeen belang vertelden voor het geld waarmee anders bepaalde produkten werden aangepre zen. Achter de overpeinzing op kosten van de Rabobank ging dezelfde intentie schuil. Ze vormde een weldadig rustpunt in een woestijn van voordeelaanbiedingen en consumptievoorstellen Wanneer het mede de opzet was tongen in beweging te brengen, dan bereikten de initiatiefne mers hun doel volledig. Hier een greep uit de bevindingen die een vluchtig on derzoek opleverde: i f X Wï!' V Zvj •V#;, «in als mensen staan m vinden ^P'f^^gang houden. .vie.nltk attijd al rrta v.n van noemen (enyoc"— door de Dohiitl8ltn anfleie WMjWJaeïU, Hj ttut jeil terecni waarvoor ie ie dart *ou ™^reprobleenv ttsnietalleen^e^^oaan Op bijna alle vv^® naastig®n en al te a'ote jjjjfjl voo( üe Dinand Stegeman (Zutphen): 'Een ad vertentie waarin het eens een keer niet om commercie gaat maar een publikatie die een probleem aanstipt en de mensen hierover aan het denken kan zetten. Erg positief. Je kweekt er een stuk goodwill mee voor de Rabobank.' Ineke Schraven (Doetinchem): 'Slechte chauffeurs, die hier een antipathie tegen hebben.' K. Stokvis (Zutphen): 'Zo n advertentie ligt meer in de lijn van de dierenbescher ming. Schoenmaker blijf bij je leest.' E. Mangnus (Zutphen): 'Waarom moet je mensen terechtwijzen en ze vertellen wat wel en niet kan? Dat lijkt me psy chologisch onjuist. Ik verwacht zoiets eerder van Veilig Verkeer Nederland.' Ed Hulsbosch (Valkenswaard)'De meningen hier op kantoor en bij banken in de omgeving zijn verdeeld. Wel staat men als één man achter de strekking van het verhaaltje. Sommigen zeggen: 'Wel leuk voor een keer.' Voornaamste be zwaren die men oppert: Het is niet aan ons als bankinstelling dergelijke zaken aan de orde te stellen. Die boodschap had de burgemeester of Albert Heijn net zo goed op kunnen geven. En wat zou er gebeuren wanneer iemand indachtig deze advertentietekst de bedrijfsleiding laat weten dat hij het voortaan wat kal mer aan wenst te doen?' Elly Gommers (Doetinchem): 'Hele maal mee eens.' Liesbeth Wentink (Doetinchem): 'Steengoed.' B. Roerdinkveldboom (Vorden): 'Sym pathiek, mee blijven doorgaan.' A. Lubbers (Zutphen)'Typisch iets voor de Stichting Ideële Reclame.' Jan Derene (Oud Gastel): 'Zou de be doeling wel voor iedereen duidelijk zijn? Je verwacht zulk een initiatief niet direct van een commerciële instelling maar wat mij betreft mocht de publikatie gerust in een groot aantal bladen. Dat verhoogt de trefkans en de boodschap mag best een groot publiek onder ogen komen, on danks het schokeffect dat uitging van zo'n afbeelding op een moment dat zo veel hazen en konijnen sneuvelden ten behoeve van feestmaaltijden.' Bennie Berends (Zutphen): 'Er wordt volgens mij gesuggereerd dat de Rabo bank wel zou denken aan dat beetje ex tra aandacht over en weer. Nou, vergeet het maar, dat gebeurt hoogstens bij een kleine bank. Zelfs in Zutphen gaat dit al niet meer op.' H. Bout (Doetinchem): 'Eenzijdig, en ik zie er het nut niet van in.' Frans Molenkamp (Doetinchem): 'Zon der meer positief. Er kan niet genoeg op gehamerd worden.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1977 | | pagina 2