Robin Adèr praat plaatjes tot leven Ontdekker van Jan Wolkers bedacht kunstagenda Klaas Woudt uit Wormerveer. Zijn werk, zegt hij, bestaat uit het boven water brengen van ideeën. Hij doet dat in het team van inmerc b.v., een grafisch pro- jekt-ontwikkeiingsbureau. De ene keer bevredigt hij het heersende heimwee naar vroeger door een heruitgave moge lijk te maken van Verkade-albums vol lieflijke natuurplaatjes. Dan weer geldt z'n bemoeienis een boek over de vogel trek dat straks via de levensmiddelen handel zijn weg moet vinden en waarin het grote publiek aangetoond krijgt hoe de schadelijke gevolgen van elke mense lijke ingreep op de natuur een boeme rangeffect hebben op ons eigen bestaan. Los hiervan komt uit pure liefhebberij nog de verzorging van literaire debuten. Ze kreeg gestalte in een huiskameruitge verij, met het echtpaar Woudt als drij vende krachten. De latere successchrij ver Jan Wolkers vond aan het einde van de jaren 50 voor Serpentina's petticoat, zijn eersteling, een plaats in het vrije- tijdsfonds. 'Ontdekker' Woudt herinnert zich nog levendig dat de oplage van 300 exemplaren grotendeels onverkocht bleef. Wanneer in februari volgend jaar de boekenweek van start gaat onder het motto Boek en TV, dan heeft opnieuw Klaas Woudt gezorgd voor de samen stelling van het bijbehorende boeken weekgeschenk: een reeks korte verhaal tjes, 300 000 maai gebundeld onder de toepasselijke titel Even geduld A.U.B. Tijdens kortstondige TV-storingen kun nen de tekstjes uitstekend van pas ko men en de omroepen hebben al laten weten dat ze bij programma wisselingen tijdens de boekenweek fragmenten gaan voorlezen. Diezelfde Klaas Woudt dan bedacht dit maal ook het thema voor de traditionele kunstkalender van de Rabobankorgani- satie. Voor de jaargang 1977 zijn er een 54-tal reprodukties van kunstwerken in ondergebracht. De collectie die een tijd perk van ettelijke eeuwen schilderkunst beslaat, draagt één gemeenschappelijk kenmerk: alle taferelen zijn uit het (land) leven gegrepen. Het verwerven van de benodigde illu straties vormde een tijdrovend karwei, voorafgegaan door een speurtocht naar toepasselijk werk. Uitgangspunt daarbij vormde een Unesco-uitgave met postze gel grote afbeeldingen van schilderijen in meer dan 700 musea. Uitzoeken maar! Probleem nummer twee werd gevormd door buitensporig hoge reproduktierech- ten die veel schilderijen 'onbetaalbaar' maakten. Heel wat musea behouden zich voor hun bezit een soort alleenver toningsrecht voor. Nederland tussen kerst en nieuwjaar. Ie- een heel ander verhaal te vertellen. Er dereen en alles neemt afscheid van het bestaan genoeg schilderijen die cultuur- voorbije jaar. Voorzover mensen het druk historisch veel meer waard zijn dan in hebben in deze dagen, geldt het zaken kunstzinnig opzicht. Ongewild leren die op de valreep nog 'even' of 'hoogno- schilders uit vroeger eeuwen ons via hun dig' afgehandeld moeten worden. Overi- werk tal van bijzonderheden over de ar- gens vieren nostalgie en weemoed chitectuur, de bouwkunst in die tijd, de hoogtij. We blikken terug op het voorbije volksgebruiken enzovoort. We zien hoe jaar. Zo rond die jaarwisseling bladerend boerderijen er in het verleden enigszins in beduimelde agenda's passeert de ver- uitzagen, wat de details van kleding be gane periode met alle lief en leed, we- treft valt er het nodige te leren etcetera. derom de revue. Wat zal het komende Op het schilderij 'Boerenbruiloft' van Pie- jaar te bieden hebben? Binnen handbe- ter Bruegel - om voor de vuist weg nog reik op tafel ligt, nog maagdelijk blank en maar eens een ander voorbeeld te noe- fris geurend naar verse drukinkt, een men - zien we op de voorgrond een exemplaar van de Rabobankkunstagen- mand afgebeeld met de zogenaamde Ja- da. Het is nog wennen, en niet uitslui- cobakannetjes zoals ze bij opgravingen tend wat betreft de fleurige ringband. De nog menigmaal te voorschijn komen en onwennigheid geldt minstens evenzeer die destijds bij karrevrachten vanuit het jaar 1977 als zodanig. Zoals het hier Siegburg werden aangevoerd. Bij enig keurig gerangschikt en zonder chaoti- speurwerk zijn er massa's van zulke aan- sche drukte gepresenteerd ligt, wordt knopingspunten te vinden.' onbewust het oog gestreeld door de ver zameling plaatjes die het geheel opfleu- De Rotterdamse prentenconservator ren. Die portie kijkgenot heeft voor de maakt een paar algemene opmerkingen gebruiker bijna iets troostends, iets op- vooraf. Ze hebben betrekking op de ge- beurends. Doorbladerend wint de hanteerde schildertrant. Waren in het nieuwsgierigheid steeds meer veld. Wat prille begin van onze schilderkunst com- gaat er schuil achter die verzameling posities met een hoge horizon algemeen fraaie plaatjes? In hoeverre zijn bepaalde gebruikelijk en dus kenmerkend, geleide- afbeeldingen kenmerkend voor de schil- lijk aan daalde de einder meer en meer. derkunst in dit of dat tijdperk? In op- 'Wat kleurgebruik aangaat zie je bij zes dracht van wie vervaardigden schilders i tiende-eeuws werk veelal een helder ka- hun werk? Het antwoord op deze en der gelijke vragen brengt de verzameling P. Bruegel. Boerenbruiloft kleurrijke reprodukties pas werkelijk tot leven, geeft er een dimensie extra aan. Desgevraagd is het Rotterdamse Boy mans-Van Beuningen best bereid een kunsthistorisch specialist te leveren voor een handjevol kanttekeningen. De man die op zevenmijlslaarzen en met als lei draad de Rabobank-kunstagenda door een paar eeuwen schilderkunst snelt is de heer Robin Adèr, als conservator ver bonden aan het museum. 'Je kunt,' zegt hij, 'ieder schilderij natuurlijk aan een es thetische beschouwing onderwerpen. Het is doorgaans de eerste gedachte die opkomt bij mensen, maar ze slaan daar bij wel een interessant studieterrein over.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1976 | | pagina 26