Kees Scherer maakte een uitdagende serie foto's Bij alle tradities rond de jaarwisseling zijn in Nederland de kalenders even onuitroeibaar als de oliebollen en het vuurwerk. Het nuttige karakter van dit soort dagwijzers heeft er hooguit zijde lings iets mee uit te staan. Een optelsom van wat het vaderlandse volk in tiental len variaties wordt toebedeeld is zonder twijfel qua oplage toereikend om zelfs het eenzaamste hutje nog met meer exemplaren te behangen. In de race der getallen is de kalender van de Raboban- ken dit jaar met een oplage van een mil joen exemplaren de onbetwiste koplo per, gemeten naar Nederlandse begrip pen. 'Natuurlijk Nederland' luidt de ver zamelnaam voor een twaalftal bekoor lijke fotolandschappen die over de be schikbare maanden van 1977 werden verspreid. Gezamenlijk vormden ze niet alleen een tocht door de verschillende jaargetijden, maar evenzeer voeren ze van noord naar zuid en van oost naar west, kris-kras langs allerlei bekoorlijke stukjes Nederland. Het ene moment is er de confrontatie met een dromerig plaats je dat aan de voet van de IJsselmeerdijk weemoedige herinneringen uit het verle den wakker roept; wat later trekken blauwgrijs-gesluierde verten op Schouwen-Duiveland de aandacht of he melhoge wolkenpartijen boven de vlakke noordwesthoek van Groningen. Aardige bijkomstigheid: het schutblad aan de voorzijde van de kalender vertelt precies waar de diverse opnamen tot stand kwa men en wanneer het ook nog in een handomdraai tot vouwblad is omgeto verd, resulteert het in uitnodigende rou teschema's voor 12 ontdekkingstochten. Het zal de oprechte liefhebbers van de natuur niet meevallen weerstand te bie den aan alle heerlijkheden die hun zo smakelijk worden voorgeschoteld. Kees Scherer, 56 jaar en woonachtig op de Amsterdamse Kloveniersburgwal, is de fotograaf door wiens toedoen 'Na tuurlijk Nederland' op de gevoelige kleu renplaat werd vastgelegd. Hoe ziet hij de fotoserie? Als een uitnodiging, een uitda ging aan landgenoten? Of beschouwt hij het geheel misschien zelfs in zekere zin als een stil verwijt? Scherer: 'De meeste landgenoten ken nen hun eigen omgeving inderdaad niet of nauwelijks, hoe verdrietig het ook mag zijn. De vakantiebestemmingen zijn voor sommigen beter naarmate ze ver der weg gelegen zijn. Maar een toch voor iedereen bereikbare en weergaloos mooie herfst in de Achterhoek heeft men nog nooit beleefd. Als er wordt gepraat over de Hollandse kust, dan bedoelen de mensen Scheveningen of Zandvoort. Alsof er niets anders zou bestaan. Via mijn foto's probeer ik natuurlijk te atten deren op die vergeten schoonheid, de mooie dingen waaraan maar al te vaak achteloos wordt voorbijgezien. Juist door mijn werk ervaar ik ook dat het aan tal ongerepte plekjes met de dag vermin dert. Ik herken helaas ook steeds meer landschappen die hun aantrekkelijkheid kwijt raken. Plotseling is dan het harmo nisch profiel in zo'n landschap verdwe nen. Neem nou Monnikendam. Ik ken het nog uit de tijd dat het er precies zo lag als een paar eeuwen geleden. Maar het is verdwenen, voorgoed. Je kunt dat be treuren, alhoewel aan de andere kant moet er natuurlijk ook woongelegenheid zijn voor de mensen. Wat voor verande ringen zoiets met zich meebrengt is dui delijk, want als ik het wel heb is twee derde van alle huizen gebouwd in de na-oorlogse periode.' Kees Scherer hanteert zijn camera's al sinds het jaar 1940. Het was een doelbe wuste keuze voor hem. 'De een kan heel mooi zingen; een ander tekent misschien voorbeeldig. Zo kwam ik terecht bij de fotografie, denkend dat ik daar wel mo gelijkheden had. Een mens moet zich uit kunnen drukken, daar heeft hij behoefte aan.' Zijn voornaamste specialisatie in de gekozen beroepsrichting, het animeren van het toerisme, vormde bij Kees Sche rer al heel gauw een logisch gevolg van zijn reislustige natuur. 'Je houdt ervan te reizen,' zegt hij, 'en daardoor groeit zoiets als vanzelf. Dat je steeds minder andere dingen gaat doen is eigenlijk bij dit alles het enige bezwaar.' Niettemin verdiende Kees Scherer in die beginjaren als fotograaf zeker zijn sporen ook ruimschoots in het vlak van de actu ele fotografie. Revoluties 'deed' hij net zo goed als huwelijksvoltrekkingen van vor stelijke personen. Nadien nam de sa menstelling van fotoboeken - ongeveer 25 tot nu toe - een steeds groter deel van zijn tijd in beslag. Nederland leerde hem op grote schaal kennen aan de hand van pocketboekjes die hij over diverse landen samenstelde. Zeer recent pas verleende hij zijn fotografische mede werking aan de realisatie van de Elsevier-uitgave 'Nederland wat ben je nog mooi.' Voorzover het zijn reis-werk betreft, concentreert Scherer zich niet al leen op landschappen. Cultuur en archi tectuur in de landen die hij aandoet boei en zijn fotografisch oog evenzeer. Kees Scherer: 'Je duikt thuis al in het verle den. Zonder je eerst in dergelijke zaken te verdiepen kun je de essentie van een land onmogelijk vangen. Je leert het wel af om alles te fotograferen wat los en vast zit.' De oplagecijfers van alle uitga ven waarin deze Amsterdammer de hand had, belopen naar schatting een totaal van meer dan twee miljoen. Zonder uit zondering koestert de maker elke titel, 'al was het slechts doordat ieder boek van nature een wat langere levensduur heeft dan het tijdschrift waaraan je medewer king verleent.' Het 'normaal menselijk verlangen om ver buiten de eigen horizon te treden' maak te van Kees Scherer een zwerver die ja ren gekend heeft waarin hij zeven a acht maanden van huis was. Hij maakt er geen geheim van dat het hem meerma len in hevige mate deed verlangen naar de eigen woonomgeving. 'Er waren mo menten genoeg dat je je afvroeg waarom je in vredesnaam het comfort, de badka mer, de gemakkelijke stoel en de boeken thuis in de steek had gelaten. Voor hem belichaamde de huiskamerbank in zo'n periode de opperste vorm van vakantie genot.' 'Languit liggend met een eigen drankje in de buurt' kwam hij dan weer op verhaal. Totdat zijn rusteloze natuur hem vroeg of laat toch weer aanspoorde tot het ondernemen van nieuwe dwaal tochten naar vergeten plekjes op de aardbodem. Met als voorlopig resultaat tot op dit ogenblik een collectie van 170 000 dia's over alle denkbare oorden en onderwerpen: de beknopte samen vatting van de wereld voor Kees Scherer.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1976 | | pagina 25