Van horletoet tot duivel en varken deden nooit tevergeefs een beroep op haar, maar aangezien een uitkering in geld toch weer meestal meteen in alco holische drank werd omgezet, werkte zij met tegoedbonnen. Boven heb je onder andere nog de bibliotheek en de werkka mer van meneer, geheel ingericht vol gens zijn smaak. Zelfs de tas staat nog aan het bureau. Alsof meneer even om een boodschap ging. Ze leefden hier rus tig buiten, vonden er nog erkenning als heer en onderhielden er hun contacten met Europa. Dit huis geeft toch wel een goede indruk hoe ze hier leefden, hoe ze hun kamers bevolkten. Er hangen alleen al 500 borden als wandversiering. Zij ver zamelden porselein zoals een ander postzegels. Laatst heeft een buitenlander urenlang met een loep het320-delig eet servies in die kast liggen bekijken. Bij het passeren van diezelfde kast slaakte 's middags een vrouwenbondslid spon taan de kreet: mensenkinderen, wat een vaat zegGinds hangt een lamp naar ei gen ontwerp van mevrouw. Het geheel is samengesteld uit koppen en schotels, wat vazen en een enkele botervloot. 'Mensen die nog niet in de juiste stem ming waren, zijn het nu zeker wel' stelt Hans Uenk een ogenblik later tevreden vast. Op zijn rondgang heeft hij een speeldoos gestart waaruit nu beverig een zoet wijsje druppelt, heel ijl ook en hoog. Menig traantje is er geplengd bij deze droefgeestige melodie, verzekert de man die het weer heeft gehoord van de vroegere huisknecht. Een geschenk voor mevrouw, die speeldoos. Kort nadien verloor de kinderloze Paulina Bisdom van Vliet haar dierbare en begonnen de 42 lange jaren die ze alleen nog met haar personeel zou doorbrengen in deze kast van een huis. 'Het is weer avond, Julia. Alweer een stapje nader tot het huis van onze Vader' prevelde ze telkens wanneer die huisknecht de luiken kwam sluiten. Elektrisch licht verafschuwde ze. Tot het laatst werden er kaarsen gebruikt, zoals ook de turfkachels bleven fungeren. Met scheepsladingen tegelijk werd de brand stof aangevoerd. Auto's waren eveneens taboe. Om de gastvrouw geen ergernis te geven parkeerden bezoekers hun ge motoriseerde voertuig bij voorkeur een- heel eind verderop. Zelf ging Paulina Bis dom van Vliet uit rijden in een landauer, bespannen met vier paarden. Bij de na dering van het span stopten de wieken van ieder poldermolen. Zo'n paard mocht eens schrikken. Hans Uenk: 'De familie regeerde het dorpsleven, dat wel. Maar als iemand zegt dat het despoten waren, potentaten, dan zit ik boven op de kast. Heus, die molenaars onderbraken wat graag hun werk want aan het eind van het jaar beurden ze een aardig extraatje. Je had te doen met mensen die graag in vloed uitoefenden. Geschenken? Oké, maar men stelde wel eisen. Het was de geest van hun tijd. Het verslag van een buitenlands reisje meldt in sierlijk hand schrift verwondering over een boeket van beweegbare porseleinen bloemen, maar tegelijk lees je daarin hoe men zich hogelijk ergerde aan een mismaakt per soon die door zijn aanwezigheid een overigens bekoorlijk landschap verpest te.' Het huis dat Hans Uenk namens de stichting Bisdom van Vliet bestiert is tot de nok gevuld met kostbaarheden, curio sa, snuisterijen. Iedere kastdeur, iedere lade die men open trekt herbergt weer nieuwe verrassingen. Boeken te kust en te keur, gevat in salamanderleer. Met ge mak zou de inhoud van alle kasten een nieuwe museuminventaris op kunnen le veren. Eeuwenoude folianten liggen er, ogenschijnlijk achteloos weggeborgen. Alleen gehechtheid aan familiebezit maakt zoiets mogelijk. Een kast vol kos telijke modetijdschriften uit de vorige eeuw naast een compleet theeservies, gemaakt van kruidnagels. En dan zijn er de stille wenken. Hans Uenk: 'Echt niet zo moeilijk voor wie thuis was in de tijd. Stond de klep van het wegklapbare buffet in deze kamer omhoog, dan kon je na een diner nog wat uit het glaasje ver wachten. Als deze twee houten silhouet poppen ontbraken in de hal, dan werd er niet op een lange visite gerekend. Je lag anders zo uit de gunst. Het tafelgebed vergeten, kwam je bij een volgende be zoek te staan op een bordje met als op schrift: ziet wat hier van achteren staat. Wie nieuwsgierig aan de oproep gehoor gaf, las achterop dan de veelzeggende woorden: 'bidt eer gij aan het eten gaat.' Bij het afscheid attendeert Hans Uenk in het voorbijgaan terloops op de geopende geldkist met haar elf sloten. Ze is leeg. Letterlijk een deur verder richting cen trum, staat in Haastrecht een transistor radio te schallen in het voormalige koetshuis van de familie Bisdom van Vliet. Als zoveel andere onderdelen van het familiebezit, moest ook deze ruimte van de hand. Na de pluche leunstoelen met het houtsnijwerk is het even wen nen aan een groot verfblik dat hier als provisorische zitplaats fungeert. Gerard Verborg heeft het razend druk, zit nog tot over zijn oren in de bouwrommel. Maar van een ding kunnen we zeker zijn: in maart zet hij de kroon op zijn werk met de opening - door prins Claus - van het enige echte Nederlandse ambachtsmu seum. 'En reken maar dat ik daar groots op ben als een aap' glundert de rondbor stige bouwvakker die in 15 jaar tijd een unieke gereedschapscollectie met 4000 onderdelen opbouwde. Twintig ambach ten zijn vertegenwoordigd. Van timmer man tot schrijnwerker, van touwslager en rietdekker, tot klompenmaker, smid, pijpen- en kaarsenmaker. Verborg, de toekomstige beheerder: 'In handgereed schappen ben ik goed gesorteerd. Enkel grote stukken mis ik nog. Een timmer- werkbank in de huiskamer zetten, dat kon slecht. Daarentegen heb ik wel zo ongeveer alles wat naar formaat nog in sinaasappelkisten ging. Helemaal zelf verzameld, opgeknapt, bewaard. Onder mijn bed, op zolder, in de keuken. Laat mij nou maar tobben, suste ik telkens mijn vrouw en dan was het weer goed.' Al dit jeugdig enthousiasme voor de oude ambachten weet Gerard Verborg moeiteloos op te brengen. Mensen die hem komen bezoeken met het idee een vitale oude baas te zullen aantreffen, zien tegenover zich een brok wilskracht van 39 jaar. 'Nooit' zegt hij 'heb ik willen horen naar de pessimisten die menen dat alles gelijk in het water loopt wan neer een gewone Jan wat probeert te bereiken.' Met het vooruitzicht dat ko mend jaar de poorten van zijn eigen am bachtsmuseum voor het eerst open zwaaien, hanteert conservator Verborg

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1976 | | pagina 11