via zo'n baliecursus ook te brengen tot goed functioneren. Meer en meer ontstaat er een tendens waarbij de leerstof uit de leslokalen wordt ge zien als bijvoeding. Men tracht banken nauwer en nauwerte betrek ken bij de cursussen. Altijd zal er op de bank zelf gesleuteld moeten wor den aan de vergaarde kennis, waar door een afstemming op de concrete werksituatie ontstaat. Want iedere cursus is per definitie gedoemd niet exact aan te sluiten bij de plaatselijke werkpraktijk. De op leidingsfunctionarissen zijn eerlijk genoeg om te erkennen dat hun werk heel wat paradoxale situaties met zich meebrengt. Het vermogen tot relativeren komt hen daarbij vaak uitstekend van pas. De gegevens en informaties waarmee ze rekening hebben te houden zijn niet alleen talrijk maar ze vormen ook een op het eerste gezicht onontwarbare kluwen. Dat zich bij het ontrafelen ervan weieens problemen voordoen, behoeft geen betoog. Daar is aller eerst de kwestie van de cursus behoefte. Aan houvast ontbreekt het niet geheel en al; er zijn gesprekken met cursusdeelnemers en ook langs andere wegen komen er aanwij zingen binnen. Zo hoort men dan - om een voorbeeld te noemen - dat er behoefte bestaat aan meer assuran tiekennis bij het personeel dan via de baliecursus gebodenwordt. Het vergt voorzieningen. Uiteindelijk echter blijft een zeker gok-element bestaan. Daar is de ruiterlijke con statering: wij kennen onze markt slechts globaal en we lanceren van tijd tot tijd een nieuw artikel zonder exact te weten hoeveel vraag ernaar is. Hoe moeilijk het aanbieden van pasklare oplossingen is, leert het simpele voorbeeld van een balie- bediende. Gesprekken met diverse banken over het thema wat zo'n man of vrouw moet presteren leveren geen vast omlijnd profiel op. Achter dat ene begrip gaan - zo leert de praktijk- wei een vijftal verschillende functies en een verscheidenheid aan werk methoden schuil. Via onderzoek en interviews probeert men - zo goed mogelijk de veilige middenweg be wandelend - tot een aanvaardbare en te hanteren oplossing te geraken. Maar al te goed weet men dat er desondanks van tijd tot tijd cursisten huiswaarts keren met een zeker ge voel van onbehagen als ze zich in gemoede afvragen wat zij persoonlijk tijdens zo'n reeks studiebijeenkom sten hebben opgestoken. Zelfs weer klinkt hier en daar wel eens inciden teel een hartgrondig 'waardeloos'. Daar staan ook reacties tegenover van deelnemers die zich afvragen of ze inderdaad op de thuisbasis ge legenheid zullen krijgen het geleerde in praktijk te brengen. Een punt van - niet altijd gerecht vaardigde - kritiek betreft de wacht tijden waarmee aspirant-cursisten zich geconfronteerd zien. Het spreekt voor zich dat men gegadigden voor een introductiecursus geen jaar lang op hun beurt kan laten wachten. Voor een aantal cursussen zal enige wachttijd niettemin onvermijdelijk zijn, zeker waar het de regionaal ge spreide cursussen betreft. Factoren die een rol spelen zijn de groeps grootte, het tijdstip van aanmelding en het docentenapparaat dat on mogelijk afgestemd kan zijn op het steeds wisselende aanbod. Aan de regionale cursusopzet wordt erg veel aandacht en zorg geschon ken om de reistijden voor cursisten redelijk te houden. Het zijn vooral de kritische geluiden betreffende de cursisinhoud die maken dat de opleidingsfunctionaris sen met een meer dan normale belangstelling uitzien naar de resul taten van de functieclassificatie voor aangesloten banken. Men verwacht hoogst nuttige informatie te ontlenen aan de functiebeschrijvingen welke in dit kader gemaakt worden. Tot zo lang zit er weinig anders op dan te werken met een cursusinhoud die noodgedwongen soms heel wat te wensen overlaat doorzijn algemeen heid. Ook hierin kan een oorzaak liggen bij eventuele missers op het inschrij vingsfront. Via een voortdurend bijschaven van de cursussen - telkens wanneer wordt gesignaleerd dat bepaalde vaardigheden tekort schieten - wordt geprobeerd het be geleidt ngswerk duidelijker af te stemmen op de behoeften. Inter views met praktijkmensen en stukjes onderzoek moeten op hun beurt ook de onderwijsmensen dichter brengen tot het doel: hun cursuswerk nog meer fundament geven.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1976 | | pagina 29