Onlangs is een vriend getrouwd en onder de overvloedige verzameling cadeaus bevond zich een radio met twee luid sprekerboxen. Tijdens de wittebroods weken al vroeg hij me om de installatie aan te komen sluiten en op te stellen. Toen ik begon over het plaatsen van de boxen op oorhoogte en ongeveer drie tot vier meter uit elkaar leverde me dat met een een vijandige blik op. Je kent dat wel. Boxen moeten weggewerkt worden. Men is apetrots op alles wat men gekocht en gekregen' heeft, zelfs de radio mag gezien worden, maar boxen zijn lelijke kasten. Die ondingen moeten dus weggewerkt worden in de hoeken van de kamer, achter een scherm van planten op de grond. Mits ze niet te groot zijn valt des noods een plaatsje boven tegen de muur te overwegen. Het grijs-groene televisie scherm daarentegen krijgt zonder man keren een ereplaats, ook al is dat een minstens zo storend element. Voorzien van radio en tv, wil je op be paalde momenten ook wel eens de eigen muziekkeuze ()epalen. Is er geld over, dan ligt de aanschaf van een pick-up voor de hand. Ook dit apparaat mag ge zien worden, maar er is een ander pro bleem: bij een pick-up horen platen. De vraag is alleen welke. Namen en titels noemen heeft meestal weinig effect. Iemand die niet regelmatig naar goede programma's luistert en geen literatuur leest over muziek weet meestal geen ver band te leggen tussen namen en titels. Heel veel muziek is gewoon wel leuk om een keer gehoord te hebben, maar het gaat wat ver om er tien tot twintig gul den aan uit te geven. Bovendien is mu ziek ontzettend persoonlijk en erg af hankelijk van iemands toevallige stem ming. Hoe gaat dat? Je kijkt naar een televisieprogramma: play-back-artiesten staan er hun best te doen, en je vindt het geheel wel aardig gepresenteerd. Je besluit morgen nog de van Sint-Nicolaas gekregen platenbon in te wisselen tegen een elpee van de artiest die zojuist zo goed zijn best stond te doen. Met het nemen van dit besluit is meteen de drempelvrees overwonnen om een platenzaak binnen te lopen. Je klampt een verkoper aan en vraagt hem naar de elpee van de artiest, wiens naam je hebt kunnen onthouden. Als de portemonnee het toelaat koop je meteen maar de elpee in plaats van een single. 'Wilt u de plaat nog horen,' vraagt de verkoper. En ja hoor, de show van de vorige avond verschijnt weer helemaal voor je geest. Inpakken en wegwezen. Thuisgekomen wordt met trots de plaat opgezet en de hoes bestudeerd. Leuk. Wat later blijkt dat je de plaat ook uit- van Leonard Cohen tot John Lennon en Yoko (inzet) stekend op kunt zetten als vrienden op bezoek zijn. Toch maar mooi meege nomen, zo'n achtergrondmuziekje. Weer wat later Je hebt de plaat al zo vaak gehoord dat niemand van de huisgenoten het kleine Koen kwalijk neemt als hij zijn onderzoekingsdrang richt op de hoes en de inhoud. Jammer van die vijftien gulden. Muziek is afhankelijk van stemmingen. Kun je altijd naar Pink Floyd luisteren? Kun je op elk moment van de dag een klassiek stuk opzetten? Word je niet j tureluurs van het horen van drie elpees j achter elkaar van één artiest, ook al is het je favoriete zanger? Vaak is een kant al teveel. Wanneer heb je zin of tijd I om eens een avond echt naar muziek te luisteren, eventueel met een hoofdtele foon? Dankzij diezelfde muziek ook kunnen herinneringen gaan herleven. In het ver leden heb je bijvoorbeeld een bepaalde song, bewust of onbewust, aan een ge beurtenis gekoppeld. Dat kan de vorige avond geweest zijn maar ook jaren ge leden. In zo'n geval bijvoorbeeld keert je geest weer even terug naar vroegere vrienden of vriendinnen en het plezier dat je toen had. Maar wat ben je dan aan het doen? Je hoorde dat nummer, maar luisteren deed je op dat moment niet. Veel muziek is ook niet gemaakt om ernaar te gaan zitten luisteren. Denk maar eens aan de funk-muziek die je tegenwoordig zo vaak op de radio en in discotheken hoort. Dit is dan ook eigen lijk geen muziek om in huis te halen, wel leuk als je een feestje hebt waar gedanst wordt maar je zegt niet bij jezelf: 'Kom laat ik eens een plaat van de Crusaders opzetten en eens horen wat zij mij te vertellen hebben.' Zoiets doe je wel bij platen van Leonard Cohen, John Len non of Randy Newman, maar je komt er alleen zo weinig toe. Luisteren kost tijd en moeite. Eric Hulsbosch

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1976 | | pagina 18