Drukste station van Nederland Het Centraal Station te Amsterdam heeft de extra drukke tijden weer bijna achter de rug. Op normale werkdagen arriveren en vertrekken hier niet minder dan honderdduizend reizigers per dag, maar tijdens de zomermaanden ligt dat aantal aanzienlijk hoger. Want de mees te toeristen die Amsterdam aandoen, komen per trein. Zij maken al geduren de de eerste minuten van hun verblijf kennis met een van de bezienswaardig heden van de stad. Het CS is het grootste, het drukste en het imposantste reizigersstation van ons land. Als een indrukwekkende demon stratie van de bouwkunst uit de jaren 80 van de vorige eeuw, sluit het station het centrum van de stad aan de noordzijde af. Deze creatie van de architect dr. P. H. J. Cuypers (die voor Amsterdam on der meer ook het Rijksmuseum ont wierp) geniet ook nu nog internationale faam. Na veel geharrewar over de plaats van het nieuwe station, werd de bouw in 1881 aanbesteed. Er waren nogal wat protesten opgegaan tegen het feit, dat het station de stad van de haven zou af sluiten. Dat zou de uitbreiding van de stad naar het noorden belemmeren. De Amsterdamse handelsbelangen zouden er ook niet mee gediend zijn. Vele stre den voor een open havenfront. Maar zij moesten het onderspit delven. Voor met de bouw kon worden begonnen, werden met zand uit het Noordzeekanaal, drie eilanden aangeplempt. Vandaar dat men nu nog spreekt van het westelijk, het midden- en het oostelijk eiland. Eerste trein Op 15 oktober 1889, acht jaar na de aan besteding, werd het op 9000 palen ge- bouwde Centraal Station geopend: om 8.15 uur vertrok de eerste trein naar Rotterdam, die daar 77 minuten later, om 9.32 uur, aankwam - voor die tijd een heel goede prestatie. Nu vergt de reis per Intercity nog geen uur. Het Centraal Station was oorspronkelijk bedoeld als eindstation voor de lijn Den Heider-Amsterdam. Die was erg belang rijk, want Den Helder vormde in die tijd de zeehaven van onze stad. Het Noord zeekanaal was immers nog niet gereed. Het gebouw is op overvloedige wijze voorzien van versieringen. Aan de voor gevel, die nog onlangs een 'face-lift' heeft ondergaan, vindt men grote ge beeldhouwde composities van zand steen. De Koninklijke wachtkamer, met de vele grote en kleine medaillons, de wapens en de spreuken, is een beziens waardigheid op zichzelf. *SwHa .1

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1976 | | pagina 15