Drukste station van Nederland
Het Centraal Station te Amsterdam
heeft de extra drukke tijden weer bijna
achter de rug. Op normale werkdagen
arriveren en vertrekken hier niet minder
dan honderdduizend reizigers per dag,
maar tijdens de zomermaanden ligt dat
aantal aanzienlijk hoger. Want de mees
te toeristen die Amsterdam aandoen,
komen per trein. Zij maken al geduren
de de eerste minuten van hun verblijf
kennis met een van de bezienswaardig
heden van de stad.
Het CS is het grootste, het drukste en het
imposantste reizigersstation van ons
land. Als een indrukwekkende demon
stratie van de bouwkunst uit de jaren 80
van de vorige eeuw, sluit het station het
centrum van de stad aan de noordzijde
af. Deze creatie van de architect dr. P.
H. J. Cuypers (die voor Amsterdam on
der meer ook het Rijksmuseum ont
wierp) geniet ook nu nog internationale
faam.
Na veel geharrewar over de plaats van
het nieuwe station, werd de bouw in
1881 aanbesteed. Er waren nogal wat
protesten opgegaan tegen het feit, dat
het station de stad van de haven zou af
sluiten. Dat zou de uitbreiding van de
stad naar het noorden belemmeren. De
Amsterdamse handelsbelangen zouden
er ook niet mee gediend zijn. Vele stre
den voor een open havenfront. Maar zij
moesten het onderspit delven. Voor met
de bouw kon worden begonnen, werden
met zand uit het Noordzeekanaal, drie
eilanden aangeplempt. Vandaar dat men
nu nog spreekt van het westelijk, het
midden- en het oostelijk eiland.
Eerste trein
Op 15 oktober 1889, acht jaar na de aan
besteding, werd het op 9000 palen ge-
bouwde Centraal Station geopend: om
8.15 uur vertrok de eerste trein naar
Rotterdam, die daar 77 minuten later,
om 9.32 uur, aankwam - voor die tijd
een heel goede prestatie. Nu vergt de
reis per Intercity nog geen uur.
Het Centraal Station was oorspronkelijk
bedoeld als eindstation voor de lijn Den
Heider-Amsterdam. Die was erg belang
rijk, want Den Helder vormde in die tijd
de zeehaven van onze stad. Het Noord
zeekanaal was immers nog niet gereed.
Het gebouw is op overvloedige wijze
voorzien van versieringen. Aan de voor
gevel, die nog onlangs een 'face-lift'
heeft ondergaan, vindt men grote ge
beeldhouwde composities van zand
steen. De Koninklijke wachtkamer, met
de vele grote en kleine medaillons, de
wapens en de spreuken, is een beziens
waardigheid op zichzelf.
*SwHa
.1