Kinderen winnen van de auto Nonnenkapje flatteert bankgebouw Delft - hoe merkwaardig ook - hoeft de hand maar in eigen boezem te steken. Zelfs vlak bij het historische centrum zwaaide de slopershamer, om plaats te maken voor het gloed nieuwe winkelcentrum In de Veste. Terwijl de eerste winkelcomplexen er net hun poorten hebben geopend, klinkt het gemor over nodeloze ver nielingen nog na. Schamper gelach weerklinkt rond de 'nieuw histo rische' gracht en de ovenverse bruggetjes. Ze vormen een aanflui ting in combinatie met de bakstenen misbaksels van aanpalende winkel panden. 'Moest dat nou?' vragen verontruste burgers. Over de zake lijke resultaten zijn de midden standers niet ontevreden, hoewel de opzet van een echt regionaal winkel centrum toch te ambitieus is ge bleken. Het eeuwige probleem van Delft manifesteerde zich hier: zijn ligging tussen de grootmachten Rotterdam en Den Haag met ook in het nabije Rijswijk riante winkel mogelijkheden. De vraag is of er een alternatief voor zo'n winkelcentrum met eigentijdse allure mogelijk was in een stad die zo'n zes jaar geleden het politieke voornemen ging uit voeren om aan de auto in de binnen stad een halt toe te roepen. Een richtingsverkeer en parkeermeters met controleurs die op provisie basis lijken te werken, vormden er de eerste uitingen van. De vreemdeling raakt absoluut dolgedraaid in de nauwe stratenwirwar. Geleidelijk aan verdween zo de loop uit de tradi tionele winkelstraten. In het kader van wat critici bestempelen als 'autootje pesten', paste ook de zoge naamde 'woonerf'-gedachte. Stelsel matig werden straten voorzien van overdwarse molsritten in het wegdek. Stoepen gingen waar mogelijk zon der niveauverschil over in de rijbaan. Dit alles, in combinatie met beton- paaltjes, bleek ruimschoots toerei kend om de auto aan banden te leggen of zijn snelheid te beteuge len door de gedwongen zig-zag- koers die voortvloeide uit versprin gende rijbanen. Ruim honderd straten ondergingen inmiddels een dergelijke behandeling. In de oude woonwijken met achterplaatsjes waar zelden de zon komt, leven de mensen nu weer als vroeger meer op straat. Kinderen ravotten er naar hartelust; ze hebben geen verkeer te vrezen. Feit is echter ook dat de brandweer alleen met aangepast materiaal op kan treden in de nauwe straten. De beteugeling van het autoverkeer greep in de nieuwbouw al evenzeer om zich heen, onder meer in Voorhof; de wijk waar de grootste bebou wingsdichtheid van Europa werd bereikt: twintigduizend mensen leven er in de eerste uitbreiding, die van de grond kwam toen Delft in 1960 zijn 'nieuwe leven' begon door ruim 800 ha polderland te annexeren van de buurgemeente Schipluiden. De stad die voorheen geen kant uit kon (nog altijd 5000 woningzoeken den), sloeg haar vleugels steeds verder uit. Aan weerskanten van wat als een weg met vier rijstroken was bedoeld verrees Buitenhof. De weg in kwestie is inmiddels ook tot twee rijstroken teruggebracht I Groen stroken en parkeerhavens dienen ter compensatie. In mei zal het precies drie jaar ge leden zijn dat de Rabobank Delft hier domicilie koos. Traditiegetrouw ge vestigd in het hartje van de stad, maakte de groei van het cliënten bestand bij de zeventig jaar oude bank het enkele jaren geleden on vermijdelijk om naar een grotere behuizing op zoek te gaan. Vooral de laatste tien jaar loog de groei er niet om, zoals de cijfers aantonen. Een balanstotaal van f 5 miljoen ver anderde in f 85 miljoen. Bij een be stand aan privérekeningen, dat de zesduizend is gepasseerd, staan er dagelijks gemiddeld 850 cliënten aan de balie op het hoofdkantoor of een van de zeven kantoren elders in de stad. 'Er moet hier met 50 perso neelsleden veel werk verzet worden, maar er staan in verhouding (nog) te weinig toevertrouwde middelen tegenover,' licht directeur W. G. Pool toe als hij praat over de betrekkelijk kleine winsten. Om een beeld te geven van de beweeglijkheid die zo kenmerkend is voor het werkgebied, lepelt hij nog een paar cijfers op: 'Als wij in een jaar 2600 nieuwe spaarrekeningen registreren dan staat daar tegenover dat er in het zelfde tijdsbestek ook weer 1900 verdwijnen. Een zeer sterk verloop kenmerkt het bevolkingsbeeld van deze stad.' De Delftse bankdirecteur stoeit veelvuldig met cijfers. Zelfs in het weekend mag hij graag 'getallen instuderen'. Behalve dat hij er aardig heid aan heeft, stelt het hem in staat alle ontwikkelingen nauwlettend te volgen. Hij: 'Cijfers zijn de geschie denis; zonder die geschiedenis kun je, om maar wat te noemen, geen echte begroting schrijven. Als ik weet dat de gemiddelde leeftijd van het mannelijk personeel 32 jaar bedraagt, terwijl de vrouwen op 23 jaar zitten, dan zegt dat cijfer op zichzelf niet zoveel. Maar dat verandert als je over

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1976 | | pagina 23