MELLOTRON gouden greep van MOODIES fif The Moody Blues werden in 1963 in Birmingham geformeerd door Denny Laine, Mike Pinder, Ray Thomas, Clint Warwick en Graeme Edge. Allen had den daarvóór in diverse lokale groepen gespeeld. In 1964 konden The Moodies de plaats innemen van Manfred Mann, die elke maandagavond in The Marquee Club speelde. Ze kregen al snel een platen contract en in september werd hun eerste single uitgebracht: 'Lose Your Money', welke redelijk aansloeg. De tweede single was 'Go Now', een uit stekende plaat, een zogenaamde klassie ker in de popmuziek, melancholisch ge zongen en gespeeld en exact passend bij Denny's gevoelige stem. Het werd een nummer één hit in Engeland in 1965. Ik kan me nog zeer goed het promotie filmpje voor de televisie herinneren: sombere gezichten en zwarte pakken. Later dat jaar tourde de groep met The Beatles door de Verenigde Staten. In de daaropvolgende twee jaren zocht men naarstig naar een opvolger, maar te vergeefs. Er kwamen nog wel wat goede singles uit zoals 'From The Bottom Of My Heart' en 'Boulevard De La Made- leine' maar deze werden geen hits. De gage voor een avond spelen daalde van £250,- naar £40,-. The Moodies moeten ontzettend ont moedigd zijn geweest. In 1966 verlieten Denny Laine en Clint Warwick wegens een meningsverschil de groep. Denny Laine vormde zijn Electric String Band en heeft enkele on succesvolle soloplaten uitgebracht. Hij is nog lid geweest van de groep Balls en later kwam hij bij Paul McCartney's Wings. Denny en Clint werden vervangen door John Lodge en Justin Hayward; Justin is de enige die niet uit Birmingham komt. De zaken gingen steeds slechter voor de groep en in 1967 besloten ze dat de tijd was gekomen om uit elkaar te gaan of een geheel nieuwe stijl en benadering van de muziek te ontwikkelen. Ze be sloten bij elkaar te blijven, kochten een mellotron*) en begonnen hun eigen ma teriaal te schrijven. Het resultaat was een originele vorm van orkestrale pop muziek, nu en dan zwaarwichtig van concept en erg poëtisch. De mellotron beheerste sterk hun klankenspectrum. De eerste plaat van de 'nieuwe' Moodies was een elpee waarop ze met het Lon- don Symphony Orchestra speelden: 'Days Of Future Passed' en een single ervan: 'Nights In White Satin'. De single haalde de top-twintig in februari 1968, maar het album verkocht nog beter. ntar-A O"" rr^nrlor. nlnot ir. r.al en in the States en wederom waren The Moody Blues supersterren. De crisis waren ze te boven gekomen door de aanschaf van de mellotron en een totale verandering in hun muzikale richting. Van dit prototype zijn ze niet meer afgeweken, want het was een suc cesformule. De volgende elpee was even succesvol als de vorige, zo ook de single 'Voices In The Sky'. The Moody Blues stichtten hun eigen platenmaatschappij (Threshold) en bouwden hun eigen stu dio. Op de hoezen kwam te staan: 'AU instruments played by The Moody Blues' om de wereld kennis te laten ne men van hun kunnen. Hun professiona lisme in de muziek en kennis van opna metechnieken leverden de prachtigste produkten op. Nu eens lieflijk, dan weer bombastisch. Taferelen, toekomstvisies en gewone liefdesliedjes wisselden elkaar af. Tafe relen zoals het uitbeelden van de ge schiedenis van de muziek vanaf het pri mitieve slaan op boomstammen via de menuetten tot de roek-song van heden ten dage. Toekomstvisies zoals een we reld die geregeerd wordt door compu ters. Liefdesliedjes zoals de vele mooie songs van Justin Hayward. Heel vaak speelt het melancholische een grote rol. Mike Pinder, die de mellotron bespeelde liet zijn instrument vaak domineren om het gevoelige extra kracht bij te zetten. De fluit van Ray Thomas paste mooi tussen de mellotron en de akoestische gitaar van Justin Hayward. John Lodge is vingervlug op zijn basgitaar en zijn songs zijn ietwat rauwer dan die van de overige leden. Graeme Edge weet wan neer hij zijn drums aan de kant moet laten staan om alleen maar een tambou- rijn ter hand te nemen. Allen zijn voor zien van uitstekende stemmen en de harmonieën bezorgen je kippevel. Om inspiratie op te doen deden ze een wereldwijde tournee, waarvan een der laatste concerten in Rotterdam plaats vond. Het leek me onvoorstelbaar, The Moody Blues in zo'n grote hal als Ahoy, maar hard kan toch ook wel mooi zijn. Ze speelden nummers van hun el pees en iets nieuws zat er niet tussen. Het volle geluid van hun platen kon- Moe van de tournee, gemakkelijk spe lend maar niet vlak of ongeïnteresseerd, legden ze een professionalisme bloot dat klonk als een klok. Maar welke rich ting moesten ze nu op? Waren ze moe deloos geworden? Ja en nee. Justin en John togen weer de studio's in en maakten samen een plaat: 'Blue Jays', die echter niet als een ver volg op 'Seventh Sojourn' gezien mag worden. Men miste toch de stemmen van de overige leden. Het speciale geluid van de mellotron was vervangen door een echt symfonie-orkest. Evenzo was het met 'From Mighty Oaks' van Ray Thomas. Graeme Edge maakte een plaat met Adrian Gurvitz, noemde de band 'Graeme Edge Band' en de elpee heette 'Kick Off Your Muddy Boots'. Maar hij heeft hierin maar een klein aandeel gehad. Deze laatste plaat is echter zo verschillend van de Moody Blues-platen dat hier niet van een evolutie van Moody Blues-muziek gesproken kan worden. Daarvoor heeft Adrian Gurvitz een te grote rol gespeeld. Van Mike Pinder hoorden we tot nu toe niets. De drang naar samen muziek maken is niet zo groot meer. Individueel nog wel. En waarom zouden ze nog weer samen spelen als het resultaat toch voorspel baar is? Reken er maar niet op! Eric Hulsbosch De mellotron is een elektro-mecha- nisch klavierinstrument, ontworpen om het geluid van strijkinstrumenten, hou ten en koperen blaasinstrumenten te re produceren.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1976 | | pagina 20