MWg v /Zm I m W De viermans-formatie Sailor heeft op mij met de eerste track van kant twee van hun eerste langspeler 'Sailor' de meeste indruk gemaakt. Zowel de op bouw als de inhoud van dit meester werkje geeft zó duidelijk weer hoe een viertal dekmatrozen na ruim zes weken onafgebroken op zee, uitgelaten de loopplank afstormen en dansend en zin gend de straten van 'the redlight quarter' naderen, dat je zo zou geloven, dat het in werkelijkheid er ook zo aan toe gaat. 'Let's go to town' heet zeer toepasselijk deze parel en vooral het laatste gedeelte brengt mij middels de nu wel alom be kende nickelodeon, handgeklap en een opzwepende 12-snarige gitaar altijd weer in een vrolijke stemming. Toen ik in de cember 1974 een van hun optredens bij woonde stond de hele zaal op stelten. Maar niet alleen met 'Let's go to town' brengt Sailor de vrolijkheid in huis. Hun eerste elpee kenmerkt zich door een der mate grote hartelijkheid en aanstekelijke gezelligheid, dat het een zeer welkome verschijning mag heten tussen het neu rotisch, paranoïde en dergelijk soort muziekwerk dat heden ten dage de speakers uitschalt. Muziek, die niet te vergelijken is met enig ander popwerk. Een frisse wind dus, als het ware. Wie Sailor niet kent moet zich schamen. Met uitzondering van 'Traffic Jam' be schrijft Georg Kajanus het wel en wee van de gedragingen van de matroos aan de wal, van de 'beautiful dolls in the windows' te Amsterdam tot aan Pigalle. De straat waar alles plaats vindt wordt in al haar facetten voortreffelijk door Kajanus en de zijnen weergegeven, com pleet met snackbar, 'a gambler's bar', theaters, bioscopen, tientallen cafeetjes, crooks, suckers, dealers en hustlers. Ware ik niet gelukkig getrouwd dan zou ik na het horen van Sailor's eerste LP de verleiding niet kunnen weerstaan. In werkelijkheid ligt het natuurlijk wel even anders. Sailor romantiseert wel een wei nig. Maar toch Een track als 'Josephine Baker' geeft zo goed de sfeer van de Folies Bergère weer dat je je daar ook werkelijk in gedachten waant en je na het 'Madames et Mes sieurs, nous vous présente de in vroeger jaren opvallende Franse diva sensueel het kleine podium ziet opdra ven. De ooooh's en aaaah's zijn niet van de lucht. Al met al krijg je sterk de indruk dat een matroos tijdens het schrobben van de dekken of het schoonhouden van de toi letten nergens anders aan denkt dan aan de ravenzwarte of hoogblonde in diep uitgesneden, handig verwijderbare kle dingstukken gestoken vrouwtjes van lichte zeden. In zijn kajuit moet hij zich op zijn hard matrasje wanen in een zacht met zijden lakens opgemaakt bed. Maar het is alle maal een droom, the sailor's dream. Niettemin brengen Georg Kajanus, Henry Marsh, Philip Pickett en Grant Serpell het op overtuigende wijze, waar bij de al eerder genoemde nickelodeon - een soort pianosynthesizer, waarvan niemand weet hoe het apparaat in elkaar zit - een centrale plaats inneemt. Sailor's eerste elpee ('Sailor'-Epic EPC 80337) is aldus een must voor iedereen, vrolijk entertainment voor jong en oud. 'Trouble' (Epic EPC 69192), Sailor's tweede en tot op heden laatste elpee viel in het begin tegen. Logisch eigenlijk, want zeer hoge verwachtingen komen bijna nooit uit. Vooral na de versie van 'Panama' tijdens concerten kon mij de elpeetrack weinig boeien. Stemde de eerste elpee mij in het geheel tevreden, 'Trouble' doet dat slechts voor een gedeelte. Het inmiddels overbekende 'Girls, girls, girls' en 'The old nickelodeon sound' grijpen het meest terug naar de sfeer van vroeger, terwijl tracks als 'Jacaran- da' en 'Coconut' volgens mij niet zo in het concept passen, hoewel het op zich wel allemaal goed in elkaar zit. De lieve matroosjes van weleer zijn ver anderd in ruige zeebonken. De luxe cruiser heeft plaats gemaakt voor een vrachtboot in de wilde vaart, waardoor ook havensteden als Panama en Hong Kong worden aangedaan. Wellicht toch wel een juiste stelling- name. Kajanus ziet ook wel in dat door gaan op het oude concept op den duur bij het publiek zal gaan vervelen. De nickelodeon staat niet meer zo op de voorgrond. Daarentegen is het stemmen- spel, de close-harmony, er belangrijk op vooruit gegaan. 'Trouble' is wel degelijk een klasse-elpee, uitstekend geprodu ceerd door de heren Lesser en Holmes. Alleen wordt de droom een beetje meer werkelijkheid, meer op de realiteit ge richt, zoals in 'Trouble in Hong-Kong' en in 'Stop that man' tot uitdrukking wordt gebracht. En dat vind ik jammer, maar goed. Op de in de maak zijnde derde elpee worden plaatsen als Hamburg, Tanger en Tokio verwacht. Gaat Sailor de nu ingeslagen weg verder dan zit er nog heel wat in het vat. Het is alleen de vraag of ze het in de toekomst nog zullen runnen. Immers grote belangstelling ondervindt het vier tal alleen in Nederland. Niet zo verwon derlijk overigens, daar ons volkje altijd al interesse heeft getoond voor de zee en de daaraan verbonden bekoringen. Maar het maken van muziek moet ren dabel zijn, zeker voor de platenmaat schappij. Een afzet in Nederland maakt het dat zeker niet. Maar wie weet, misschien komen de Engelsen er ook achter dat ze een zeevarende natie zijn en dan is de toekomst van Sailor zekerder. In ieder geval is Sailor een van de grote verrassingen van de laatste twee jaren. Het zou jammer zijn als we hun vrolijke opgewekte zeemansliederen zouden moeten missen. I got the money, I got the place You got the figure, you got the face (Glass of Champagne) Ed. Hulsbosch H

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1976 | | pagina 20