Bij de bank 'weten ze gewoon dat het over een paar jaar beter gaat' «f*pf Oude klanten kregen hun financiering vaak nog van de voorzitter van de bank.Tegen woordig behandelen relatiebeheerders alle financieringsaanvragen. Het is één van de opvallende veranderingen in de ontwikke ling van de Rabobank. gerekend, zonder dat er in offertes is gedacht. Het is daardoor een vrij goed doordacht plan geworden." Inhoud yAN rEMMEN: "De Rabobank is goed op de hoogte van mijn hele si tuatie. Ik bankier ook in Dordrecht, maar daar ben ik nog nooit geweest. Hier neem ik veel meer diensten af. Dan krijgen ze toch een beter beeld. Ik heb daarom ook het idee dat de bank mij niet zo gauw laat vallen, als er zich eens iets voordoet. 'You '11 never walk alone', dat reclamepraatje, heeft voor mij inhoud gekregen. Ik stel het op prijs als de bank als we mijn hele financiële planning doorne men, mij ook adviseert om een be paalde verzekering niet te nemen. Bij een assurantietussenpersoon heb ik het gevoel dat hij me per se een verze kering in de maag wil splitsen. En overfinancieren. Ik denk dat de bank daar niet zo snel aan begint. Ze heb ben hetzelfde belang als ik om de zaken goed te laten verlopen. De bank heeft ook een probleem, mocht ik in moeilijkheden verkeren. Ze zijn daar door best kritisch. Ik vind dat een prettig idee." Riesewijk: "Mijn zoon zit sinds een jaar in de zaak. Ik vind dat hij de bank moet leren kennen. Dat is in het belang van de bank, want die bindt de klant aan zich, maar ook in het be lang van de klant." Hullegie: "Het is een uitdaging een formule te vinden om leden te binden. Op de eerste plaats door kwa liteit van je dienstverlening. Ik zie per soonlijk wel iets in een platform." Van Remmen: "Niet iedereen heeft tijd om de Rabobank te helpen om andere mensen te helpen. Het zou iets kunnen zijn voor ondernemers die aan het terugtreden zijn en een schat aan ervaring hebben." Riesewijk: "Waarom doen jullie niet iets voor die starters en bedrijfs- opvolgers. Mijn zoon loopt misschien met bepaalde problemen rond waar over hij niet met mij praat." Van Remmen: "De oudere onder nemers zouden een soort zakelijke oom kunnen zijn. De Rabobank zou met haar netwerk van ondernemers zo'n beginner met iemand in contact kunnen brengen. Hoe heeft die dat ge daan? Dan levert de bank een toege voegde waarde." t k weet nooit precies welk laantje ik moet hebben", vertelt Alfred Pronk, rela- tiebeheerder bij Rabobank Westland Zuid-West, als we het derde land- weggetje indraaien dat inderdaad identiek is aan de eerste twee. Smal en geflankeerd door sloten en kas sen. We zijn op weg naar het tuin bouwbedrijf van de familie Volle- bregt. Zij beheert 24.000 vierkante meter warenhuis met trostomaten. Vader Henk Vollebregt (64) nam in 1960 de kas over van zijn vader in 's Gravenzande. Zoon Wilbert Volle bregt (31) staat op het punt hetzelfde te doen. Het gesprek gaat over goede en slechte tijden in de Westlandse tuinbouw en de rol van de Rabobank daarin. Henk: "Bij mijn allereerste investe ring kwam de voorzitter van het be stuur zelf poolshoogte nemen. Hij kende mij goed, wist uit wat voor nest ik kwam, keek hoe de teelt erbij stond en ik kreeg wat ik aan financiering nodig had. Dat is nu wel anders." Alfred: "Inderdaad, dat is nu he lemaal omgedraaid. Vroeger werd vooral gekeken naar het nest waaruit de ondernemer stamde en het onder pand. Ik kijk nu naar de onderne merskwaliteiten en het ondernemings- Henk Vollebregt

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 7