C 0 01 T; Q! VI 3 6 9 12 14 18 20 Tijdloze kwaliteit? Rabobank: een unieke honderdjarige Verder in dit nummer... Bankieren bestaat bij de gratie van vertrouwen. Een waarheid zo vanzelfsprekend in onze, financiële kring, dat je je wel eens afvraagt of we er in al zijn facetten wel voortdurend voldoende oog voor hebben, in de drukke praktijk van alledag. In hoeverre is de traditie die door de jaren heen mede vorm geeft aan een bancaire organisatie, ook bepalend voor het vertrouwen dat de maatschappelijke omgeving in haar stelt? En hoe breng je de kracht van je historie in ba lans met de noodzaak je bedrijf steeds weer aan te passen aan eigentijdse omstandigheden? Voor iedere bank waar van de wortels terugreiken tot een ver weg gelegen verle den, is dit een herkenbare thematiek, en een die zeker ac tueel is nu de Rabobank haar eerste eeuwfeest viert. In het spel van beeldvorming en positionering temid den van andere grotere en kleinere aanbieders op de Ne derlandse markt laat de Rabobank anno 1998, behalve op haar coöperatieve grondslag, haar identiteit ook steu nen op een nadrukkelijke aandacht voor menselijke nor men en waarden. Niet dat er de pretentie van uitgaat dat op dit domein haar alleenrecht zou rusten. Maar toch een plaatsbepaling die de bank een eigen gezicht geeft in haar commerciële uitingen en in de inrich ting van haar organisatie. Een vertrouwd gezicht ook, dat zonder het geheim van zijn recept on middellijk prijs te^geven, wel tastbaar de sporen draagt van een bewust keuzeproces waarin men verleden, heden en toekomst in harmonische toonzetting heeft bijeenge bracht. Tijdloze kwaliteit bestaat niet. Wie uit sluitend meebuigt met alle veranderingen, en niet zijn identiteit koestert, zal zijn ge zicht verliezen. Duurzame kwaliteit manifesteert zich, ook in onze bedrijfstak, alleen daar waar een doorleefde identiteit telkens de basis vormt voor verdere ontwikke ling in de toekomst. Honderd jaar Rabobank levert het levende bewijs van zo'n geslaagde onderneming, met les sen die ook haar concurrenten tot nadenken stemmen. Dat is een felicitatie waard. Namens de ruim 76.000 medewerkers van de ABN AMRO Bank in 71 landen feliciteer ik daarom de jarige Rabobank van harte met het bereiken van deze mijlpaal, en wens ik haar een voorspoedige toekomst toe. P loen ik het verzoek kreeg een column te schrijven voor het RaboMagazine ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van de Rabobank, voelde ik mij zeer vereerd. De Rabobank is een prachtige onderne ming. Ik wil de directie en alle medewerkers van de Ra bobank van harte feliciteren met dit gedenkwaardige ju bileum. In die honderd jaar heeft de bank die ooit is begonnen als een bank voor boeren en tuinders, zich ontwikkeld van een kredietcoöperatie naar een moderne financiële dienstverlener met een breed pakket diensten. Een dienst verlener die nationaal en internatio naal respect afdwingt. Een dienst verlener ook die een sterke maat schappelijke betrokkenheid heeft. Ik heb veel bewondering voor de wijze waarop de Rabobank haar maat schappelijke betrokkenheid in de praktijk gestalte geeft. Wat de Rabobank onderscheidt van andere banken, is de coöpera tieve grondslag. Waar veel andere banken 'shareholders' value' hoge prioriteit toekennen, is 'customer value', het belang van de klanten en leden, het vertrekpunt van de Rabobank. In het beeldmerk van de Rabobank staat de klant, de mens, dan ook op een voetstuk. Het getuigt van moed en durf om die coöperatieve grondslag ter discussie te stellen. De Rabobank heeft dit gedaan en heeft de coöperatieve organisatievorm op een aantal punten vernieuwd. Daarmee heeft zij een eigentijd se invulling gegeven aan haar coöperatieve missie. Ik ben ervan overtuigd dat de Rabobank juist door haar onder scheidende organisatievorm zich uitstekend binnen de fi nanciële sector kan profileren. Bovendien heeft de bank met een 'triple A' rating een zeer sterk fundament om met succes de nieuwe eeuw in haar bestaan in te gaan. In de Rabobank hebben wij, zeker in de Nederlandse markt, een geduchte concurrent. Maar we zijn niet alleen concurrenten, we werken ook op een constructieve ma nier samen, bijvoorbeeld binnen de NVB. De heer Wijf fels heeft zich sterk gemaakt voor de oprichting van de NVB. Zijn coöperatieve instelling gaat duidelijk verder dan de eigen organisatie. Alle banken in Nederland pluk ken daar de vruchten van. Ik hoop en vertrouw dat de Rabobank nog een lang leven beschoren zal zijn. Mr. P.J. Kalff Voorzitter Raad van Bestuur ABN AMRO Bank N.V. Godfried van der Lugt, Voorzitter Raad van Bestuur ING-Groep. Colofon Interview met Herman Wijffels Spraakmakers met klanten Dossier: wensen van dochters Gesprek met de geschiedschrijvers Het A-B-C van Samenspel bij banken SSR en sponsoring: midden in de samenleving Profiel: oud-directeur van een der oudste banken Deze speciale uitgave van RaboMagazine werd gemaakt in opdracht van en in samenwerking met het Samenspel Ondersteunings Team van Rabobank 100 jaar. Redactie Kay Kerkow Franciska Kramer Mariëlle Oostveen Dick van de Schraaf Paul Vreuls Eindredactie Peter Craghs Productie Len Fraser Bettie Kooijman Fotografie Benelux Press, pag 6,7,8,10 Van Eijndhoven, pag 10 Ad Ligthart, OR Hans van Ommeren, pag 18,19 Peter Smulders, pag. 20 Fotobureau 't Sticht, pag. 3,4,5,15, 18,19 Vormgeving Volta, Utrecht Druk Habo DaCosta, Vianen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 2