'Met sponsoring laten we zien dat we midden in de samenleving staan' JQOr, De Rabobank en het F< >ter Parents Plan "Sponsoring is bij uitstek een middel om als bedrijf te laten zien waar je voor staat. Door op deze manier onze maat schappelijke betrokkenheid uit te dragen, krijgen mensen een bepaald beeld van onze bank. We laten zien dat we middenin de samenleving staan. Dat draagt er ook toe bij dat men sen graag klant bij ons willen zijn of graag bij ons willen werken." Aan het woord is Marischka Leenaers, hoofd sponsoring. perspectief hebben en moet op den duur zichzelf in stand kunnen hou den." Microkrediet Qe [eningvorm die in het buitenland zeer veel gebruikt wordt, is die van het microkrediet. Derkzen: "Dat zijn heel kleine leningen aan in dividuele leden van groepen die on derling samenwerkingsverbanden heb ben, afkomstig uit een grote lening of donatie die wij aan de organisatie geven. Op die manier wordt de lening dus niet in een 'top-down-structuur' gegoten, maar ontstaat er een brede basis waarbij de individuele leden van de coöperatie zich verant woordelijk voe len omdat ze in zien dat 'samen' sterk maakt." Met deze vorm van kre dietverstrekking zijn in het bui tenland al gi gantische orga nisaties ontstaan. "Sommige zijn al bijna financiële instellingen. Die heb ben dan ook geen steun in de vorm van geld meer nodig, maar know how." Als voorbeeld noemt Derkzen de coöperatie in Sri Lanka die al negentig jaar oud is en met 800.000 leden en 7.000 dorpscoöpe raties enorm groot is. "Deze federatie wil nu van ons weten hoe ze betere diensten kan bieden aan de kleinere coöperaties zodat ze meer kunnen doen dan alleen geld verzamelen en doorsluizen." Sponsoring heeft op veel plekken in de Rabobankorganisatie plaats. Zo sponsort het Werkge bied Aangesloten Banken vanuit Eind hoven de Rabo top 40, de Rabobank Wielerploeg en het Rabobank Wieler- plan. De wielrenners zijn in vele koer sen, waaronder de Tour de France, nadrukkelijk aanwezig. Rabobank In ternational is nauw betrokken bij het Nederlandse tophockey en uiteraard ook aanwezig bij het WK hockey op de shirts van onze Nederlandse hoc- key-vrouwen en -mannen. Ook de lo kale banken zijn actieve sponsors. Zij sponsoren hun eigen lokale projecten, maar kunnen ook inhaken op een lan delijk project dat centraal gesponsord wordt. Meerjarige samenwerking p>e afjejjnir Sponsoring van Rabobank Nederland houdt zich met name bezig met pro jecten die een maatschappelijke bete kenis hebben of te maken hebben met kunst. Eén van de zeer bijzondere re laties daarbij vormt die tussen de Ra bobank en Foster Parents Plan. Deze twee partijen horen steeds meer bij el kaar. Op 1 januari van dit jaar ver lengde de Rabobank het partnership met deze organisatie voor twee jaar. De vele andere projecten die de af deling Sponsoring steunt, variëren van de Open Dag voor de biologische boer, het Nationaal Jeugdorkest, de Rode Kruis Bloesemtocht, De Grote Nederlandse Studentenkampioen schappen, Mama Cash tot het festival Pop against Racism. Leenaers bena drukt dat het hier niet alleen gaat om het geven van geld in ruil voor naams vermelding. De afdeling richt zich sterk op meerjarige samenwerkings verbanden waarbij kennis, netwerken én mogelijkheden tot communicatie worden uitgewisseld. "Officieel bestaat de afdeling nog maar sinds 1 januari 1995. Maar de Rabobank sponsort al zolang ze be staat. Dat begon ooit met de paarden sport. Vijftig jaar geleden was de bank al sponsor van de Utrechtse paardendagen." De Rabobank mag dan al heel lang sponsoren, de lading is in de loop der tijd behoorlijk veran derd. "Het bedrijf achter het product wordt steeds belangrijker. Sponsoring wordt daarom overal steeds professio neler opgepakt. Met de activiteiten die we sponsoren, laten we zien dat we als bank midden in de samenle ving staan." Ineke Derkzen verwacht dat men in de toekomst meer en meer een beroep op SSR doet voor kennis. "Daarnaast verwacht ik dat SSR steeds minder donaties gaat geven, en meer leningen. Niet omdat we die steun niet meer kunnen bieden, maar omdat we op een niveau van gelijkwaardigheid wil len samenwerken. Als partners." B De Rabobank heeft per 1 januari van dit jaar het partnership met Foster Parents Plan weer voor twee jaar verlengd. Marischka Lee naers, hoofd sponsoring:"Wij helpen mee om te zorgen dat Foster Parents onder de aandacht komt door bijvoorbeeld lokale banken bij het project te betrekken en er op onze Internet-site aandacht aan te besteden. Aan de andere kant denkt Foster Parents aan ons. Zo gaat er een tijdschrift van Foster Parents naar 400.000 mensen waarin aandacht aan onze activiteiten wordt besteed en was er vorig jaar een wervingsactie op televisie waarbij de Rabo bank op een sympathieke manier aanwezig was."

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 21