Opleidingsplanner
ook elektronisch
te raadplegen
Persoonlijkheid telt Tegelijkertijd, en
Van Adrighem zegt het met nadruk,
zijn verhoging van inzetbaarheid en
loopbaanontwikkeling nooit alleen
maar een kwestie van opleiden.
"Loopbaanontwikkeling is van veel
meer factoren afhankelijk, niet alleen
van kennis maar ook van kunde, van
vaardigheden, van ervaring. Wat ook
heel bepalend is voor ons handelen, is
het onderbewustzijn. Neem bijvoor
beeld de hernieuwde coöperatieve ge
dachte, dat het niet om het maximali
seren van de winst gaat maar om het
opbouwen van duurzame relaties. Dat
is een zaak die vooral tussen de oren
zit; hoe ga je daarmee om, hoe vul je
dat in? Dat is niet zozeer een kwestie
van kennis als wel van persoonlijk
heid. Via het aanbieden van special
courses probeert de RabobankAcade-
mie ook op dat gebied de persoonlijke
effectiviteit te vergroten."
Omdat loopbaanontwikkeling en
inzetbaarheid afhankelijk zijn van
méér dan alleen opleiden, pleit Van
Adrighem voor een horizontale dia
loog tussen de diverse HRD-onderde-
len, voor overleg en samenwerking
tussen bijvoorbeeld PO, MO, het lijn
management, OSV's en de segmenten.
"Een integrale benadering vanuit het
directoraat personeel waar de lijntjes
bij elkaar komen, vind ik absoluut
noodzakelijk. Hoewel er al meer oog
voor een gemeenschappelijke aanpak
ontstaat, ontbreekt het daar nu nog
aan. Verder is het voor de Rabobank-
Academie heel belangrijk vanuit het
veld gevoed te worden. Willen wij
kunnen inspelen op de toekomst, dan
moeten bijvoorbeeld de segmenten
ons laten weten wat de ontwikkelin
gen zullen zijn, dan moeten wij weten
welke competenties aan de toekomsti
ge managers worden toegedicht."
Terugkerend naar de general cour
ses wijst Van Adrighem nog op een
ander aspect. "Wij
willen de opleidingen
positioneren als be
doeld voor het hele
concern. Vroeger
waren ze nog wel
eens toegesneden op
bepaalde onderdelen.
Maar van een cong
lomeraat van min of
meer zelfstandige on
derdelen moet de Ra-
bobankorganisatie
toegroeien naar een
concern en in dat
proces kunnen de general courses een
rol spelen. Mensen vanuit verschillen
de takken ontmoeten elkaar tijdens de
opleidingen en daarin schuilt een
meerwaarde. Ze leren als het ware
van elkaar, het maakt hun denken
breder en er ontstaan horizontale ver-
Wie wil weten wat de RabobankAcademie te bie
den heeft, kan de opleidingsplanner inzien waarvan
elke lokale bank geacht wordt een exemplaar in huis
te hebben. Nieuw is dat deze opleidingsplanner volle
dig wordt gedigitaliseerd. Vóór het eind van het jaar
zal hij via de computer op de website van de Rabo
bankAcademie te raadplegen zijn. De opleidingsplan
ner is nu ook te raadplegen op de Rabolnfobank onder
de rubriek'Opleidingsplanners'. Verder kent de acade
mie onder nummer (040) 217 70 27 een telefonisch in
formatiepunt, Cicero geheten. Via dat nummer zijn
niet alleen inlichtingen verkrijgbaar over hetgeen de
RabobankAcademie doet maar ook wat extern aan op
leidingen te vinden is. En lokaal of regionaal zijn er
natuurlijk P&O-adviseurs die uit hoofde van hun func
tie over deze informatie beschikken.
De helft van de lokale banken heeft zich op regio
naal niveau aaneengesloten tot zogenoemde OSV's,
opleidingssamenwerkingsverbanden. Deze inventari
seren binnen de regio's de behoefte aan opleidingen
en ontwikkelen deze in interactie met de Rabobank
Academie. De lokale banken zijn echter niet verplicht
met de RabobankAcademie in zee te gaan.
bindingen door het hele concern
heen."
Open voor iedereen Wejlswaar richt de
RabobankAcademie zich, zeker als
het om de general courses gaat, op
managers en professio
nals. Maar de leidraad is
een andere, zegt Van Ad
righem. "We staan open
voor iedereen, alleen bie
den we niet alles aan. Ik
noem maar wat: het aan
leren van vaardigheden
voor het gebruik van de
computer doen we niet,
dat besteden we uit.
Evenmin trainen we men
sen in balievaardigheden.
Gezien ook het beleid
van de bank - geen men
sen met minder dan mbo-niveau aan
nemen - bieden wij opleidingen aan
vanaf dat niveau. Of verstrekken wij
advies want we hebben, zoals ik al
zei, lang niet alle opleidingen in eigen
portefeuille."
19
Post-HBO Control
Rabobank
"Ik maak dat onder
scheid omdat de verant
woordelijkheid voor de
loopbaanontwikkeling
naar mijn overtuiging bij
het individu ligt en die
voor de inzetbaarheid bij
de organisatie. Daarom
spreek ik ook liever van
Human Resource Deve-
lopment (HRD) dan van
Human Resource Ma
nagement (HRM). In het
laatste geval wordt impli
ciet verondersteld dat het
management de ontwik
kelingen stuurt. Het is
echter veeleer een kwestie
van voorwaarden schep
pen zodat het menselijk
kapitaal zich kan ontwik
kelen, in eigen verantwoordelijkheid."
Daarbij biedt de RabobankAcademie
ondersteuning in de vorm van onder
meer de general courses.
kundigen, te verbreden en te verdie
pen. Deze lijn heeft volgens Van Ad
righem veel verwantschap met begrip
pen als loopbaanontwikkeling en em-
ployability, in goed Nederlands:
inzetbaarheid.
"Het gaat om opleidingen van lan
gere duur, op het niveau van hbo,
post-hbo en post-academisch. Belang
rijk daarbij is dat ze voor het overgro
te deel leiden tot een erkend diploma.
Daarvan profiteren beide partijen, de
organisatie omdat het de inzetbaar
heid van zijn mensen vergroot, de me
dewerkers omdat het hun loopbaan
perspectief verruimt. De individuele
medewerker moet dus de general
courses herkennen als een instrument
voor loopbaanontwikkeling en de or
ganisatie moet het zien als een instru
ment om de inzetbaarheid te verbete
ren."