Voor wie verder
Raboban
alles in huis
H20SSQ Organisatie bijspijkeren
Personeelsontwikkeling in de praktijk
Zoals in het maartnummer van Rabo-
Magazine werd betoogd, is personeels
ontwikkelingsbeleid een absolute noodzaak.
Zonder een gedegen beleid op dat gebied
missen de Rabobankorganisatie en haar
medewerkers de slag naar de toekomst.
Rien van Adrichem:
"Verantwoordelijkheid voor loopbaan
ontwikkeling ligt bij het individu
i 8
In het personeelsontwikkelingsbe
leid neemt de RabobankAcade-
mie een belangrijke plaats in, ge
tuige bijvoorbeeld de cijfers over
1997. In dat jaar droeg de academie
bij aan de opleiding van liefst 49.000
cursisten. Voor wie verder wil, heeft
de RabobankAcademie alles in huis.
De RabobankAcademie valt onder
het Directoraat Personeel maar heeft
een relatief autonome positie, vertelt
Rien van Adrighem. Hij is projectma
nager general courses, één van de vier
programmalijnen. De academie ont
stond in '93/'94 uit een samenvoeging
van allerlei opleidingsonderdelen die
al in de organisatie werkzaam waren.
Bij de academie werken zestig men
sen, verdeeld over de locaties Utrecht
en Eindhoven.
aan externe opleidingsinstituten. Zelf
houden we ons bezig met zaken als
advies, nadenken over het type oplei
ding dat moet worden ontwikkeld,
de regie bij uitvoering, het onderhou
den van contact met die externe insti
tuten, dat soort zaken."
Lijnen en doelen p)e vjer programmalij
nen van de academie hebben elk een
eigen doel. Van Adrighem: "Bij semin
ars draait het vooral om bewustwor
ding van wat er om je heen gebeurt,
van de maatschappelijke ontwikkelin
gen die relevant kunnen zijn voor de
Rabobank. Denk aan thema's als mi
lieu en economie, aan Nederland Dis
tributieland, aan streekontwikkeling.
Onder de seminars vallen ook de win
teravondlezingen en de, dit jaar voor
het eerst gehouden, Raiffeisen Le
zing."
De tweede programmalijn betreft
Opleidingen Lokale Banken, met een
sterke oriëntatie op de segmenten.
Van Adrighem: "Deze opleidingen
zijn functiegericht en hebben een vak
technische inhoud. Binnen deze pro
grammalijn zie je dus heel vaak oplei
dingen voor specifieke doelgroepen."
Special courses, de derde lijn, bestaan
enerzijds uit vakgerichte speciale op-
leidingen en vertonen daarbij ver-
wantschap met de Opleidingen Lokale
Banken.
Special courses voorzien ook in bij
zondere leergangen, bedoeld om be
paalde processen en ontwikkelingen
in de organisatie te stimuleren. Van
Adrighem: "In deze tijd speelt bij
voorbeeld de revitalisering van de
coöperatie. Om die nieuwe manier
van denken naar de medewerkers te
communiceren, zijn programma's als
'Coöperatief besturen en managen' en
'De coöperatie aan de binnenkant'
ontwikkeld."
Alle partijen profiteren General courses
vormen de vierde programmalijn. Ze^
zijn bedoeld om het algemeen denk-
en werkniveau van met name ma
nagers en professionals, zeg maar des-
Afgezet tegen de 49.000 cursisten
lijkt het getal van zestig medewerkers
bijzonder klein. Van Adrighem: "Het
is ook niet zo dat wij alle of zelfs
maar een deel van de opleidingen zelf
verzorgen. De meeste besteden wij uit