Voor wie verder Raboban alles in huis H20SSQ Organisatie bijspijkeren Personeelsontwikkeling in de praktijk Zoals in het maartnummer van Rabo- Magazine werd betoogd, is personeels ontwikkelingsbeleid een absolute noodzaak. Zonder een gedegen beleid op dat gebied missen de Rabobankorganisatie en haar medewerkers de slag naar de toekomst. Rien van Adrichem: "Verantwoordelijkheid voor loopbaan ontwikkeling ligt bij het individu i 8 In het personeelsontwikkelingsbe leid neemt de RabobankAcade- mie een belangrijke plaats in, ge tuige bijvoorbeeld de cijfers over 1997. In dat jaar droeg de academie bij aan de opleiding van liefst 49.000 cursisten. Voor wie verder wil, heeft de RabobankAcademie alles in huis. De RabobankAcademie valt onder het Directoraat Personeel maar heeft een relatief autonome positie, vertelt Rien van Adrighem. Hij is projectma nager general courses, één van de vier programmalijnen. De academie ont stond in '93/'94 uit een samenvoeging van allerlei opleidingsonderdelen die al in de organisatie werkzaam waren. Bij de academie werken zestig men sen, verdeeld over de locaties Utrecht en Eindhoven. aan externe opleidingsinstituten. Zelf houden we ons bezig met zaken als advies, nadenken over het type oplei ding dat moet worden ontwikkeld, de regie bij uitvoering, het onderhou den van contact met die externe insti tuten, dat soort zaken." Lijnen en doelen p)e vjer programmalij nen van de academie hebben elk een eigen doel. Van Adrighem: "Bij semin ars draait het vooral om bewustwor ding van wat er om je heen gebeurt, van de maatschappelijke ontwikkelin gen die relevant kunnen zijn voor de Rabobank. Denk aan thema's als mi lieu en economie, aan Nederland Dis tributieland, aan streekontwikkeling. Onder de seminars vallen ook de win teravondlezingen en de, dit jaar voor het eerst gehouden, Raiffeisen Le zing." De tweede programmalijn betreft Opleidingen Lokale Banken, met een sterke oriëntatie op de segmenten. Van Adrighem: "Deze opleidingen zijn functiegericht en hebben een vak technische inhoud. Binnen deze pro grammalijn zie je dus heel vaak oplei dingen voor specifieke doelgroepen." Special courses, de derde lijn, bestaan enerzijds uit vakgerichte speciale op- leidingen en vertonen daarbij ver- wantschap met de Opleidingen Lokale Banken. Special courses voorzien ook in bij zondere leergangen, bedoeld om be paalde processen en ontwikkelingen in de organisatie te stimuleren. Van Adrighem: "In deze tijd speelt bij voorbeeld de revitalisering van de coöperatie. Om die nieuwe manier van denken naar de medewerkers te communiceren, zijn programma's als 'Coöperatief besturen en managen' en 'De coöperatie aan de binnenkant' ontwikkeld." Alle partijen profiteren General courses vormen de vierde programmalijn. Ze^ zijn bedoeld om het algemeen denk- en werkniveau van met name ma nagers en professionals, zeg maar des- Afgezet tegen de 49.000 cursisten lijkt het getal van zestig medewerkers bijzonder klein. Van Adrighem: "Het is ook niet zo dat wij alle of zelfs maar een deel van de opleidingen zelf verzorgen. De meeste besteden wij uit

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 34