'Een bank van klanten' De Rabobank is een coöperatie. Maar wat houdt dat precies in? En waarom is de Rabo bank van oorsprong niet gewoon een NV, zoals de andere banken? En als die Rabobank "Helaas zijn de coöperatieve marges soms veel kleiner dan we zouden willen zo anders is, waar blijkt dat dan uit? De partij die tevreden gesteld moet worden is de klant en niemand an ders. Vandaar dat we ook pas tevre den kunnen zijn als die klant ervaart dat wij er voor hem zijn. En wie op een verjaardag eens goed luistert of onderzoeken erop na leest, zal zien dat heel veel mensen dat niet zo erva ren. Die vinden de Rabobank een bank als alle andere, een die je goed in de gaten moet houden en kort op het bit." Meijs: "Voordat men nu gaat roe pen: dat klinkt allemaal wel mooi en idealistisch, maar we moeten toch ook geld verdienen, wil ik zeggen: in derdaad, we moeten solvabel blijven. Maar in feite is ook dat weer volstrekt logisch als je vanuit de klant rede neert. Niemand is er bij gebaat als de Rabobank aan zijn idealen ten onder zou gaan, de klant al helemaal niet. Wij zijn immers de enigen die echt die er wordt gemaakt, blijft binnen de bank. Daardoor kan de Rabobank een eigen, onafhankelijke koers varen. voor zijn belangen opkomen. En om die rol te kunnen blijven vervullen, moeten we solvabel genoeg zijn. Elet enige nadeel aan die voorwaarde is dat daardopr meteen ook de coöpera tieve marges veel kleiner zijn dan we soms zouden willen. Want die voor waarde bepaalt bijvoorbeeld dat wij onze hypotheekrentes niet met pro centen kunnen verlagen. Of 25% rente kunnen geven op spaarrekenin gen. Of één cliëntadviseur op elke tien klanten kunnen aantrekken. Finan cieel gezien is de speelruimte beperkt. Dat vraagt dus inzet en creativiteit bij het werken voor die 'bank van klan ten' die wij zijn." Ook bestuur en structuur komen aan de orde. De coö peratieve banken zijn opge richt door mensen die elkaar wilden helpen, met steun van een aantal vermogende men sen uit de gemeenschap. Die banken waren destijds van de leden, zonder dat daarbij in eigendomsverhoudingen kon worden gesproken, en dat is nog altijd zo. Elke lokale bank wordt bestuurd door een vereniging. De leden van die vereniging kiezen uit hun midden vertegenwoordigers, die namens hen, samen met de (algemeen) directeur het bestuur vormen. Tijdens de coöperatiediscussie is afge sproken dat banken meer leden en meer betrokken leden zullen werven. De ware kracht van de Rabobank schuilt namelijk in de worte ling in de lokale gemeen schap, die via een levende vereniging de bank haar rich ting geeft. Bij vijf van de acht hoofd stukken van het boekje is, loa van de lopende tekst, nog extra uitleg opgenomen, bij voorbeeld over tariefstelsels, klantgerichtheid en klantge drevenheid, coöperaties, de wensen van de klant, et cete ra. Het is geïllustreerd met behulp van fotomateriaal met mensen die allen op de een of andere manier met de bank te maken kunnen heb ben. Enkele van de foto's zijn ook op deze pagina's van het Dossier opgenomen. om is deze bank er?', 'Wat is haar bestaans recht?', 'Wat beweegt onze organisatie?', 'Waarom doen we, zoals we doen in ons bancaire han delen?'" Om het inzicht op onder meer dit soort punten te be vorderen, verschijnt dezer dagen het boekje 'Een bank van klanten'. Het is geba seerd op opstellen van Cees Bottema en bedoeld voor me dewerkers en management en voor leden van besturen en raden van toezicht. Uit de verantwoording: "Dit boekje gaat over de grondslagen van de Rabobankorganisatie. Het geeft inzicht in het concept van onze organisatie en be schrijft haar ambities." Het is bedoeld als 'een kompas', zo meldt de verantwoording verder. De lezer hoeft er niet in te zoeken naar praktische aanwijzingen of raadgevin gen voor het werk van elke dag. "Wél geeft het ant woord op vragen als: 'Waar- Uitgaande van de door Raiffeisen des tijds al ontwik kelde grondsla gen beschrijft 'Een bank van klanten' wat de opdracht van de bank is en wat de klant van haar mag verwachten, maar ook wat de samenle ving van 'de mensen van de bank' mag verwachten. De bank maakt dit waar door primair een bank van klanten te zijn. Het boekje beschrijft ook hoe de coöperatie func tioneert en waarom de coö peratieve vorm voor de Ra bobank de juiste vorm is. Het boekje staat onder meer stil bij het principe van het geen winst uitkeren. Zo was het al bij de banken die door toedoen van Raiffeisen destijds werden opgericht. Geld dat aan het eind van het jaar 'overbleef', bleef in kas, waardoor er een stevige re serve werd opgebouwd voor moeilijke tijden. Dat principe geldt anno 1998 nog altijd bij de Rabobank. De winst

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 28