één belang gemeen dienende 0eden maken samen uit wat belangen zijn Me leden hebben Rabobank Nederland in functie Gerard Meijs: H Het coöperatie- H proces is echt niet op 2 april afgerond - het is nu in feite pas begonnen Het verplichte lidmaatschap is afge schaft, klanten kunnen nu vrijwillig lid worden. Maar wie wil er tegenwoordig nog ergens lid van worden Er is inderdaad een trend in de maat schappij dat mensen bij voorkeur hun eigen zaken regelen. Maar dat ze van de weeromstuit geen lid meer ergens van wil len zijn, is niet waar. Clubs als Eigen Huis, de ANWB en Natuurmonumenten hebben stuk voor stuk grote aantallen leden die proberen via deze organisaties op te komen voor hun eigen belangen en die van anderen. Klanten zullen veelal niet spon taan lid worden van de bank, omdat ze niet zien wat voor belang ze daarbij heb ben. Het is dus aan ons om hen uit te leggen dat dat belang er wel degelijk is. Bijvoor beeld door erop te wijzen dat Rabobanken een ondernemingsvorm hebben die hen er toe dwingt om zoiets te onderwerpen aan wat de leden van die bank willen. Verschillende leden kunnen ver schillende belangen hebben. Loop je niet het risico dat straks hier en daar een bestuur vechtend over straat roltf Op zijn minst is er een goede kans dat de leden- en bestuursvergaderin gen levendiger worden dan tot nu toe het geval was. En inderdaad kan het soms voorkomen dat men het zo hart grondig met elkaar oneens is, dat er Pen verschil van inzicht ontstaat. Maar daar staat tegenover dat de rol van het bestuur sterker is geworden. Het moet haar verantwoordelijkheid waarmaken door uit de verscheiden heid van geluiden uit de kring van leden een consistent beleid te formule ren. En voor al die leden geldt dat ze één belang gemeen hebben, namelijk dat de bank waarbij ze zijn aangeslo ten zo efficiënt mogelijk werkt. Alleen op die manier kun je namelijk tegen de laagste kosten de beste diensten verlenen. Het belang van de klant staat voorop. Wie die klant is, is voor een lokale bank een uitgemaakte zaak. Maar hoe zit dat met Rabobank Nederlandf Rabobank Nederland heeft als opdracht de lokale banken te ondersteunen in hun dagelijkse werk. Die 481 lokale banken zijn in dit verband dus de klanten. En zoals de medewer kers op lokaal ni veau hun best zullen moeten doen om het belang van de klant zo goed mogelijk te dienen, zo zullen ook de medewerkers van Rabobank Nederland dat moeten doen. Eerder al zei Herman Wijffels hierover: "Traditioneel gaat Rabobank Nederland er in de omgang met de lokale banken vanuit dat alle banken gelijk zijn en dus allemaal hetzelfde krijgen. En als ze daarover niet te vreden zijn, jammer. Maar we zitten nu in een fase waarin we moeten leren specifieke wensen van lokale banken te vervullen. Niet langer kunnen reële wensen van lokale banken worden afgewezen, alleen maar omdat ze afwijken van de standaard. Let wel, reële wensen, want het is ondoenlijk om aan alle vragen te voldoen." club was nogal tweeslachtig. Aan de ene kant was er de kredietcoöperatie, waarvan de medewerkers een coöpe ratieve opdracht hadden. De overige medewerkers hadden daarentegen een normale, gangbare commerciële op dracht." Meijs: "En als je dan bedenkt dat die kredietcoöperatie maar een be perkt deel uitmaakte van al ons werk, dan kun je wel nagaan hoe weinig de coöperatie in feite ons handelen stuur de. Van al die mensen die daar in feite nooit of heel weinig mee te maken hebben gehad, wordt nu verwacht dat ze anders gaan denken en handelen. Dat proces was niet afgerond op 2 april, toen is het in feite pas begon- Waar het de komende jaren naar toe moet, menen Meijs én Grootveld, is dat de Rabobank een bank van klanten wordt. "In tegenstelling tot een van aan deelhouders", zegt Grootveld met na druk. "Klant vriendelijkheid is een begrip dat de afgelopen jaren vaak naar voren is gekomen. Elke or ganisatie die zichzelf een beetje seri eus neemt, zal dat begrip als uitgangs punt hanteren. Maar bij ons is het motief erachter anders. Wij moeten niet klantvriendelijk zijn om aandeel houders tevreden te stemmen, maar omdat die klant de enige reden is van ons bestaan. Wij zijn niet opgericht omdat aandeelhouders dachten veel geld te kunnen verdienen, maar omdat mensen elkaar wilden helpen. Dat uitgangspunt is in deze hele dis cussie nog eens heel sterk benadrukt.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 27