Bewaak je grenzen alert op de signalen' 'ledereen front-office, zelfs de directeur' Jan Hageraats (Rabobank Arbodienst): Vernieuwen in Nijmegen: surplus aan ervaring delen Innovatieve organisatiecultuur "Mensen ruimte geven om te experimenteren. Veranderen is geen sinecure. Bij de een leidt het tot onzeker heid, de ander heeft vlinders in de buik vanwege de nieuwe kansen. De reacties zijn nave nant. Van 'de hakken in het oms moet je de regels los durven laten om het hoogste doel te dienen: klantwaarde." Zo luidt de visie van Alfons Smits op het be grip innovatieve organisatiecultuur. Hij is onderdirecteur van de Rabobank in Nijmegen. Een echte stadsbank die zich blijft ontwikkelen en waar veranderen geen 'vies' woord is. "We moeten innoveren. Zeker de Rabobank is bij uit stek geschikt om die slag te slaan. We hebben, dankzij onze coöperatieve structuur, bijna vijfhonderd autonome huisjes met evenzoveel ervaringen. Maak van die huisjes een hechte netwerk-organisatie en profiteer van het sur plus aan opgedane kennis. Leer van elkaar, leer van zaken die goed én fout zijn gegaan." "Het betekent wel dat je mensen de ruimte moet geven om te experimenteren. Vraag er flexibel gedrag voor terug. Innovaties creëer je alleen in een 'doen en leren omgeving', kijk maar naar de laboratoria van Einstein. Doen, evalueren en beter doen. Dat geldt voor iedereen, er mag geen verschil meer zijn tussen doeners en denkers. Je moet korte lijnen nastreven. Front-office belangrijk? Zeer zeker, want daar is het directe contact met de klant. Eigenlijk is iedereen front-office, zelfs de directeur." "Toch zie je nog vaak enige bureaucratie de kop op ste ken. Dat is ook niet vreemd gezien het verleden. De orga nisatie zit in een omslagfase en dan merk je dat afleren moeilijker is dan iets nieuws aanleren. Ik vind dat je gewoon moet doen. Gezamenlijk in teams praktisch optreden met respect voor het ene doel: klantwaarde. Het is goed dat we hier als organisatie voor hebben gekozen. We beschikken over de mensen en middelen om dit waar te maken. Een concreet voorbeeld van vernieuwing? In Nijmegen laten we het klantenonderzoek door de mensen zelf doen. Ze dragen zelf de oplossingen aan. Het werkt." zand' tot, omdat men juist te graag wil, ergernis richting ach terblijvers. "Bewaak zorgvuldig je eigen grenzen, wees alert op de signalen", stelt Jan Hage raats, hoofd Rabobank Arbo dienst. ij noemt de Rabobank "een slapende reus die wakker is geworden". De huidige cul tuuromslag typeert hij met: "Van zorgvuldige boekhouders tot pro-ac tieve ondernemers". Aan de Arbo dienst is mede de taak om de organi satie op een gezonde manier door het veranderingsproces te loodsen. Niet eenvoudig, want vaak moet dezelfde groep medewerkers de meer complexe klus zien te klaren. Hageraats ziet werkdruk als iets anders dan sec de hoeveelheid werk die men op het bord krijgt. "Werk druk is het totaal van wat aan mede werkers gevraagd wordt. Het werk zelf, deelname aan projecten, oplei dingen die vaak in de vrije tijd ge volgd moeten worden. Daarnaast flexibiliseren de werktijden. Maar het verhoogde klantencontact leidt, naast nieuwe uitdagingen, ook tot meer on zekerheid en kwetsbaarheid." Al met al blijkt de optelsom van werken, woon-werk-verkeer en oplei dingen goed voor een 'werkgerelateer- "Mensen leren gezond met werkstress om te gaan. de' dag van soms wel 11 uur. Werk druk kan resulteren in werkstress. Vanuit zijn functie hoopt Hageraats dat iedereen van tijd tot tijd de rust neemt om na te denken en alert te zijn op de signalen. "Kom ik fluitend van mijn werk af? Heb ik nog voldoende energie over om thuis leuke dingen te doen? Ben ik 's ochtend nóg moe?" Werkstress p)e Arbodienst heeft het as pect werkstress zorgvuldig in kaart gebracht, dit met het oog op 'gericht beleid'. Op het punt van werkstress is het beeld voor de totale Rabobank- organisatie negatiever dan voor de Nederlandse beroepsbevolking. Loka le banken scoren gemiddeld wat beter dan Rabobank Nederland.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 18