'Hoe moeten we verder? Steekspel Vijf indringende vragen over de coöperatie Willem Grootveld: "Zelfs een notoire zeurpiet moet achter af het gevoel van 'oké'hebben" De vraag was: met woorden raakte de diepere zaken ^rnT^naepastaans Collega Willem Grootveld knikt instemmend en haalt onmiddellijk een voorbeeld aan: "Er kan geen editie van de Consumentengids verschijnen of er wordt wel een klacht behandeld die een klant heeft ingediend over zijn bank. Daarbij ontbreekt de Rabobank niet. Ook in het blad van de Vereni ging Eigen Huis komen wij regelmatig voor. Dat is gek als je bedenkt dat we net hebben afgesproken dat we het beste willen voor de klant. Over tien jaar mag het niet meer voorkomen dat een klant zich zó slecht behandeld voelt, dat hij of zij naar een dergelijke belangenorganisatie stapt. Zelfs die notoire zeurpiet niet. Als wij als orga nisatie onze uitgangspunten serieus nemen, moeten klachten van mensen altijd zo worden behandeld dat men na afloop zegt 'oké'." De grootste uitdaging waarvoor de mensen van de 'Coöperatieve Rabo bank' de komende jaren staan, menen beiden, is dat zij zichzelf bewust wor den van hun eigen coöperatieve han delen en dat ook hardop durven uit spreken. Het hemd is nader dan de rok en niets is menselijker dan de nei- e zaak er een stu gsMT"'1" o,\nf.CP I - Jö» VaHdV.wS "JZL W* bH iha' •...uve"** ie tut V"""^ «okpken - ÏSSSSSW binnen***01 CK-W"! WÊÊÊSBÊM pi* 4» Van buiten/ij"» ■ÏS Natuurlijk leven er bij velen nog altijd vragen over de coöperatiediscussie en haar uitkomsten. Over hoe je de coöperatie en haar doelstellingen het best kunt 'hanteren' als het achtergrond- scherm bij het dagelijkse handelen. Hieronder worden er vijf behandeld. De stukken en de ver slagen van de discussies vormen de bouwste nen voor de antwoorden. Eén uitspraak van Herman Wijffels in de op 6 april verschenen special van de Rabokrant over de coöperatie mag in dit verband ook wel als'eye opener'dienen.Wijffels reageert op een uitspraak van een medewerker:"Ze zegt eerst:'Die coöperatie, die spreekt voor mij niet zo'. En dan vervolgens komt me daar een verhaal dat zo hartstikke coöperatief is. Dan kan het me niet zoveel schelen of ze daar het etiket coöperatief op plakken, als ze het maar doen." Waarom is drie jaar geleden de dis cussie gestartHet ging - en gaat - toch hartstikke goed met de bankt1 Het gaat inderdaad uitstekend met de Rabobank. Wereldwijd is het de enige bancaire instelling die volgens twee befaamde controle-instituten een zo geheten Triple A-rating verdient. Ofwel: de Rabobank is de meest soli de bank ter wereld. De discussie is aangezwengeld omdat de ooit gekozen bedrijfsvorm - een kredietcoöperatie - niet meer overeen- Er is nu besloten dat de Rabobank verder gaat als brede financiële dienstverle ner op coöperatieve basis. En dan '1 Het lijkt een woordenspel, al dat gepraat over statuten, coöperatie en wat al dies meer zij. Maar let op, de ge volgen ervan zullen overal voelbaar zijn. We komen voor dilemma's te staan, waarbij we ook zelf de op lossingen moeten bedenken. Een voorbeeldje in dit ver band kan zijn de zogenoem de 'Direct Opvraagbare Spaarrekening' (DOS). Op deze rekeningen wordt amper rente vergoed. Inmid dels zijn er andere spaarvor- men ontwikkeld met onge veer dezelfde condities, waarop echter meer rente wordt vergoed. Wat doe je dan als je weet dat tijdens de coöperatiediscussie is beslo ten het belang van de klant voorop te stellen? Het belang van al die DOS-rekeninghouders is dat de bank ze adviseert over te stappen naar een van de nieuwere spaarvormen. Maar dat kost de bank natuurlijk geld, omdat er meer rente be taald zal moeten worden. Dat geld gaat ten koste van de winst. Tenzij de bank door efficiënter werken weet te besparen op de kosten. En efficiënter werken is weer iets waar met name de mede werkers mee te maken zullen krijgen. Zo bekeken is er de afgelopen jaren dus niet al leen maar een steekspel met woorden gevoerd, maar is er diepgaand gesproken over zaken waar iedereen elke dag mee te maken heeft. 5 I ging de klant te zien als iemand die iets voor 'jou' moet betekenen in plaats van andersom. Die uitdaging is des te groter omdat een groot deel van de organisatie in feite nooit be wust vanuit de coöperatieve doelstel ling heeft gewerkt. In een interview met de Rabokrant zei Herman Wijf fels daarover: "De identiteit van onze kwam met de praktijk van alledag. In de 100 jaar van zijn bestaan heeft de Rabobank zich ontwikkeld tot een brede financiële dienstverlener die heel veel meer doet dan al leen kredieten verstrekken. De vraag was dan ook: hoe gaan we verder? Als een NV, zoals de andere banken in ons land? Of passen we de statuten zo aan dat we van een kredietcoöperatie veran deren in een veel meer alge mene coöperatie?

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 10