I I Allochtonen zijn in onze sa menleving niet meer weg te denken. In de grote steden maken ze al bijna veertig procent van het inwoneraan tal uit. Ze vormen een inte ressante doelgroep voor de Rabobank. Niet alleen als toe komstige medewerkers, maar ook als potentiële klanten. s Zo zijn Turkse ondernemers bij voorbeeld behoorlijk succes vol en hebben alle allochtonen in ons land samen een besteedbaar in komen van maar liefst elf miljard gul den. Wat doet de Rabobankorganisa- tie om deze doelgroep te bereiken? Een dossier over Etnomarketing. "Op een congres hield een bankbe- stuurder een praatje waarin hij vertel de dat veel Turken klaagden dat ze te weinig investeringskrediet kregen. 'Ik kan me dat wel voorstellen', zei die bankbestuurder. 'Als geldverstrekker kijken we niet alleen naar een goed onderbouwd verhaal, maar ook naar de persoon die het vertelt. Vraag ons naar het beeld van een ondernemer met een hoge slagingskans, dan is het gemiddelde antwoord: een Hollandse man tussen de 25 en 40 jaar die ge trouwd is met een vrouw zonder gat in de hand'." Aan het woord is dr. Ruben Gowri- charn, senior-onderzoeker bij de Am sterdamse School voor Sociaal Weten schappelijk onderzoek, onderdeel van de Universiteit van Amsterdam en aanwezig op dit congres. "Natuurlijk werd deze man bijna gelyncht door de vrouwen in de zaal", zo gaat hij ver der, "maar het verhaal geeft ook aan hoe groot de achterstand is die een Turk heeft. Zo'n houding is niet slim, want je doet twee partijen tekort. Niet alleen de Turk die om geld komt vragen, maar ook jezelf omdat je als bank een hele belangrijke klanten kring mist." De boot missen Gowricharn heeft ge lijk. Als banken zich niet snel op de allochtonenmarkt gaan bewegen, dreigen ze dankzij dergelijke oude cul tuurbeelden de boot te missen. Nu al bestaan er in Amsterdam zeven Turk se en Marokkaanse banken die de al lochtone gemeenschap in die stad wil len bedienen. Een gemeenschap die heel wat te besteden heeft en die in rap tempo de achterstand in bijvoor beeld opleiding inloopt. "We zijn nog veel te bang voor het onbekende", zegt Martin Hofstede, auteur van 'Ontkiemend Zaad', een praktisch boek over etnomarketing. Hofstede is directeur financiële advi sering bij Rabobank West-Friesland- Oost, waar hij overigens niets met de allochtonenmarkt van doen heeft. Hij schreef het boek op basis van zijn MBA-dissertatie omdat er nog geen li teratuur over was en hij zelf belang stelling voor het onderwerp aan de dag legde. "We beoordelen allochto nen nog veel teveel op basis van

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 9