O O) Opportunity in de Rabobankorganisatie VI 12 14 16 18 20 En verder... Zend ons uw toekomstvisie of uw wens - -Ué-ipfii#JhwaJt&r s- ff 'Vrouwen in management' is een ac tueel onderwerp. Het gaat niet alleen om kansen voor vrouwen, maar om kansen voor de gehele organisatie: mannen én vrouwen. Opportunity in Bedrijf ondersteunt organisaties bij het systematisch opbouwen van een 'gebalanceerd personeelsbestand'. Dit doen we door de in - en doorstroom van vrouwen te bevorderen en de ver mijdbare uitstroom te beperken. Bertha Hovers - Van Lierop schreef vorige maand in deze column het een negatieve insteek te vinden om het po tentieel van vrouwen te gebruiken om tekorten op de arbeidsmarkt op te vangen. Natuurlijk gaat het primair om de kennis en kunde van een vrouw en niet om haar sekse. Maar gezien de achterstand van vrouwen in manage mentfuncties moeten kansen wel opti maal benut worden. Gelukkig tonen de cijfers binnen de Rabobankorgani satie aan dat het de goede kant op gaat: in 1990 zat vijf procent van de vrouwen in salarisschaal 7 of hoger; in 1996 is dit gestegen naar tien procent! Anderzijds toont benchmarking aan dat de Rabobank nog een uitdagende inhaalslag te maken heeft. Reden om een krachtige aanpak van man/vrouw beleid te ontwikkelen. Twee voorwaarden zijn hierbij belang rijk. Enerzijds het commitment van de top; de top zal moeten inspireren, dia loog moeten voeren en draagvlak creë ren. Aan de andere kant zal er een dui delijke visie moeten zijn ten aanzien van de te bereiken resultaten. Vervolgens is een integrale aanpak gewenst. Voor de Rabobankorganisatie is het belangrijk een attractief werkge ver te zijn. Een volwaardig pakket aan voorzieningen, beschikbaar voor vrou wen én mannen, sluit hier op aan. Spe cifieke maatregelen op het gebied van HRM (human resource management - red.) zal het werven van vrouwen ver gemakkelijken en de binding van vrou wen aan de organisatie vergroten. Re kening houden met de wensen van het personeel wordt, mede gezien de schaarste op de arbeidsmarkt, een must. Maar ook het bespreekbaar maken van de 'undiscussables'de cul tuur binnen organisaties blijkt vaak hét struikelblok te zijn bij de doorstroom van vrouwen naar hogere management functies. Voor Opportunity en haar deelne mers ligt hier wellicht de grootste uit daging: het ontwikkelen van een cul tuur waarin medewerkers open staan voor de verschillen tussen mannen en vrouwen en waarin iedereen in staat wordt gesteld om werk en privé in ba lans te combineren. Liesbeth Pruijs directeur Opportunity in Bedrijf RaboMagazine zal in juni geheel gewijd zijn aan Rabobank 100 jaar. Lezers kunnen een belangrijke bijdrage leveren. De kolommen staan namelijk ook open voor kernachtige visies van medewerkers over hoe de bank er over pakweg 25 jaar uitziet. De meest sprankelende en creatieve ideeën worden gepubliceerd. Medewerkers die het meer zien zitten in een originele wens aan de 100-ja- rige Rabobank kunnen die ook kwijt in het RaboMagazine. Ook hier geldt: kernachtig én creatief. De meest originele wensen worden uiteraard opge nomen. De inzendingstermijn loopt tot uiterlijk 8 mei. Het redactieadres staat on derop deze pagina. Op de envelop met de inzending vermelden:'visie' of 'wens'. Elke inzender krijgt bericht terug en de origineelste inzenders wacht een verrassing. Kijkje achter schermen van het MuziekTheaterSpektakel Bouwen of verbouwen bij Rabobanken Hobbyisten t puzzel Bankieren in Zuiderzee Museum Profiel: de 'adjunct-regiodirecteur' "Vrouwen stromen wel in, maar ze haken ergens af',' zegt een van de deelnemers in het gesprek in De Spraakmakers over de positie van de vrouwen bij de bank. Met name in de hogere functies liggen verhoudingen nog behoorlijk scheef. S S 1 e r Hoe je met oude cul tuurbeelden tussen de oren als bank de boot kunt missen, komt aan de orde in een Dossier over Etnomarketing en de Rabobankorganisatie. Ondertussen hebben de allochtonen in ons land een besteedbaar inkomen van elf miljard gulden en zijn Turkse en andere banken in opkomst. Colofon RaboMagazine is het intern Aan dit nummer werkten mee Fotobureau 't Sticht, pag. 12 Abonnementenadministratie communicatieblad voor de Francisca Kramer Jan Timmermans, pag. 17 Wijzigingen uitsluitend schriftelijk Rabobankorganisatie, bestemd voor Johan Nebbeling Gerard Vellenkoop, pag. 8 aan: Centraal Abonnementen Beheer, alle medewerkers, bestuurders en Mare Peters BC002, Postbus 80,5680 AB Best gepensioneerden. Liesbeth Pruijs Redactie-adres Eva Rensman Interne postcode EO 518 Klachten over bezorging RaboMagazine verschijnt 10 maal per Dick van de Schraaf Postbus 221 Telefoon (040) 219 55 55 jaar. 5600 MA Eindhoven Telefax (040) 219 50 55 Fotografie Telefoon (040) 217 50 09 Bladmanagement ABC-Press, pag. 9,10,11 Telefax (040) 217 7136 Vormgeving Henny van Egmond Axipress, pag. 19 E-mailadres via Internet Volta, Utrecht Frank Broekhuizen, pag. cover, 3,4,5 RaboMagazine@rn.rabobank.nl Redactie Capital Photos, pag. 2,11,12,13 Druk Peter Craghs (hoofdredacteur) Ferdinand van Duin, pag. 8,20 Habo DaCosta, Vianen Mariëlle Oostveen Ad van Hasselt, pag. 16 Herman Jonkman, pag. 14,15 RaboMagazine wordt gedrukt op Productie Erik Kuck, pag. 16 Reviva, minder milieubelastend Len Fraser Het Hoge Noorden, pag. 18,19 papier. Peter Smulders, pag.6,1,8

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 2