Goede inrichting bankhal essentieel Klant is snel wegwijs 'Eind dit jaar de balans opmaken' Rabobank Apeldoorn: Rabobank Rijnlingewaal: Het hoofdkantoor van Rabobank Apeldoorn zit sinds 1982 midden in het centrum aan de markt, waar veel verkeer is. De toegang verhuisde bij de verbouwing in 1995 naar de hoek en heeft tegelijkertijd meer uit straling gekregen. Commercieel direc teur Ron van den Brink: "In 1994 was de vloerbedekking versleten, speelde de discussie over Visie '98 en werd de nieuwe huisstijl ingevoerd. Er was geen reden om van plaats te ver anderen, maar we hebben toen wel besloten tot een grondige verbouwing. Voor de inrichting werd gekozen voor Keja Donia. Een inrichtingsconcept dat ons nog steeds uitstekend bevalt." producten? De bankhal heeft een be paalde routing waarbij voorin de snel le geldhandelingen worden verricht en achterin ruimte is voor adviesgesprek- ken. Monique van Ham draagt als re ceptioniste bedrijfskleding: "We zijn de enigen. Omdat we rondlopen om klanten de weg te wijzen, is dat wel zo praktisch. Bankhal en kleding geven een professionele uitstraling." Jolande Dibbink heeft achterin de bankhal als cliëntadviseur geen vaste werkplek, maar rouleert met haar col lega's. Zij is zeer te spreken over de manier waarop klanten bij haar kun nen aanschuiven. "Je kunt zo heel ge degen een gesprek ingaan. Als de klant meer privacy wenst, kunnen we uitwijken naar één van de spreekka mers hierachter." Karei Brouwers van Cliënten Advies van Rabobank Nederland:"Binnen Cliënten Advies is een bedieningsconcept ontwikkeld, waarin de bankhal de functie moet hebben van enerzijds verkoopomgeving waarin klant en medewerker het persoon lijke van de bank moeten ervaren en anderzijds een omgeving waarin transacties efficiënt moeten kunnen worden afgehandeld. Om dit mogelijk te maken zodanig dat de cliënt zich thuis voelt in die persoonlijke bank, die we willen zijn, hebben we ook een nieuw inrichtingsconcept ontwikkeld." "Een van de doelstellingen van Visie '98 is te komen tot verlaging van kosten in de organisatie. Een goede inrichting van de bankhal - niet teveel maar juist genoeg vierkante meters - kan hieraan substantieel bijdragen. Vaak zijn banken van me ning, dat het privacy-aspect in de bankhal - overigens zeer belangrijk - alleen maar 2 goed gestalte krijgt bij een ruim gebruik van vierkante meters. Terwijl juist andere technieken, zoals geluidsabsorptie dan wel het toevoegen van geluid, hieraan veel meer kunnen bijdragen. Om de banken bij een goede implementatie van Bankhal- distributie en bij de inrichting van de bankhal te ondersteunen, is het Bankhalteam bij Rabofacet opgezet." i 5 Rabobanken bouwen en verbouwen heel wat af. De huisvestingsadviseurs op de regiokantoren hebben er hun handen vol aan. Door fusie of met Visie '98 in het ach terhoofd hebben veel banken de afgelopen jaren hun bankhal een ander aanzien gegeven. Direct bij binnenkomst heet één van de twee receptionistes de klant welkom, waarna zij hem snel wegwijs maakt. Bij het Keja Donia concept heeft men gekeken hoe er in winkels wordt gewerkt. Hoe presenteer je je 11 juli vorig jaar officieel geopend, maakt de tongen los, zo heeft Evert Borger, coördinator in Balkbrug erva ren. "Klanten vragen vaak waarom er een dichte deur in dit open gebouw zit. Velen hadden liever automatische deuren gezien, maar daarvoor is de tochtruimte gewoon te klein. We overwegen wel een knop te plaatsen zodat inva liden de deur gemakkelijker kunnen ope nen." De medewerkers van Ra bobank Rijnlingewaal, kantoor Opheusden, werken sinds 9 december vorig jaar in een volledig vernieuwde bankhal. Voor het oude kan toor is een 24 uurs zone ge plaatst met apparaten en twee spreekkamers voor hy potheekadviseurs. De geld handelingenbalie is vooral bedoeld als informatiebalie. Voor geldhandelingen kun nen klanten bij de apparaten en de quick service voor ge holpen zelfbediening terecht. Achterin de bankhal is een besloten zithoek voor klan ten die wachten voor een af spraak. De klanten uit de Betuwse plaats ervaren de bankhal als zeer open met weinig priva cy, terwijl het gebruik van schotten en gezandstraald glas juist meer privacy waar borgt dan de oude inrich ting. Cliëntadviseur Dick Vink en zijn collega's moeten nog flink wennen aan de nieuwe werkwijze. "Het is soms te rustig voor de quick service. De mogelijkheden om op die plek administra tief werk te doen, zijn be perkt. Als het niet druk is, zoek je toch een bureau om te werken. Maar dan lopen de klanten door naar de eer ste de beste balie." Gerard van der Steen, ma nager Cliënten Advies onder kent het probleem van de rustige dagen. Hij is samen met het team op zoek naar oplossingen. Hij vindt het te vroeg om nu al conclusies te trekken. "Medewerkers en klanten moeten allebei wen nen aan de nieuwe bedie ningsformule. Laten we eind dit jaar de balans opmaken".

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1998 | | pagina 15